شناسهٔ خبر: 67294355 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری اختتامیه دهمین کنگره واژه‌های تشنه در قم و مزار شریف

مدیر انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان از برگزاری اختتامیه دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان با عنوان «واژه‌های تشنه» در قم و مزار شریف خبر داد.

صاحب‌خبر -

 سید سکندر حسینی بامداد مدیر انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان در نشست خبری دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» در قم، اظهار کرد: این کنگره امسال به دهمین سال برگزاری خود رسیده و مهم‌ترین رسالت و هدف آن تولید محتوا با موضوع عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله (ع) است.

وی به رشد چشمگیر ادبیات آیینی افغانستان در سالیان اخیر اشاره کرد و گفت: ثمره برگزاری این کنگره انتشار دفتر‌های «گام‌های تشنه» و «نذرحلوای سرخ» در حوزه داستان عاشورایی و چند دفتر شعر در دست انتشار و غنای دفتر شعر «بوسه بر گلوی نی» مجموعه شعر عاشورایی شاعران معاصر افغانستان بوده است.

وی اضافه کرد: از دیگر ثمرات و برکات این کنگره رشد و بالندگی نسل جدیدی از شاعران ارزش‌گرا و آیینی افغانستان است که امروز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

مدیر انجمن هنر وادبیات آیینی افغانستان همچنین به تشریح فراخوان دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» در بخش شعر پرداخت و گفت: «ترویج آموزه‌ها و فرهنگ عاشورایی»، «بازتاب جلوه‌هایی از فرهنگ عزاداری مردم افغانستان» و «یاران و اصحاب امام حسین (ع)» از محور‌های موضوعی بخش شعر این کنگره هستند.

حسینی بامداد اضافه کرد: دبیرخانه کنگره هیچ محدودیتی برای پذیرش تعداد و قالب آثار ندارد و از تنوع آثار استقبال می‎‌کند.

وی تصریح کرد: تمام شاعران و نویسندگان افغانستان در سراسر جهان می‌توانند آثار خود را تا تاریخ ۲۰ تیرماه (سرطان) از طریق رایانامه به نشانی adabiatayniafg@gmail.com یا شناسه تلگرام به نشانی adabiatayniafg@ ارسال کنند.

مدیر انجمن هنر وادبیات آیینی افغانستان در خصوص زمان برگزاری اختتامیه کنگره «واژه‌های تشنه» عنوان کرد: این کنگره دو مراسم اختتامیه در ایران و افغانستان خواهد داشت که احتمالاً دهه دوم محرم در مزار شریف و ایام اربعین در قم خواهد بود.

در ادامه سید مرتضی حسینی شاهترابی دبیر بخش داستان دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» به محور‌های ادبی این بخش اشاره کرد و گفت: فرهنگ عاشورا، فرهنگ عزاداری ماه محرم، نذورات و نیایش‌های مخصوص محرم، آیین‌های بومی محرم و عاشورا در افغانستان، جلوه‌های رفتاری برآمده از فرهنگ عاشورا و پیوند و ارتباط نسل جدید با عاشورا از جمله محور‌های موضوعی بخش داستان است.

وی تصریح کرد: همه داستان‌نویسان افغانستانی بدون محدودیت سن و سال می‌توانند آثار خود را به این کنگره ارسال کنند، اما داستان‌های ارسال شده در کنگره‌های پیشین و جشنواره‌های دیگر از روند داوری حذف خواهند شد.

شاهترابی اضافه کرد: برخلاف جشنواره‌های دیگر که شرکت‌کننده خود را به محور‌های موضوعی محدود می‌کنند، این کنگره چنین نگاهی ندارد و از همه موضوعات عاشورایی استقبال می‌کند، اما در عین حال آثاری که با موضوعات جشنواره همخوانی بیشتری داشته باشند در روند داوری از امتیاز بیشتری بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: محور‌های ادبی کنگره متناسب با مسائل روز است و تلاش شده با زندگی و فرهنگ انسان افغانستانی هم‌خوان و هم‌راستا باشد.

دبیر بخش داستان دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» از توجه ویژه این کنگره به آثار داستان‌نویسان کودک و نوجوان خبر داد و تصریح کرد: در روند داوری آثار علاوه بر موضوع و محتوا به فرم و تکنیک و ساختار ادبی اثر توجه ویژه‌ای خواهد شد.

خاطرنشان می‌شود در پایان این نشست با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان افغانستان از پوستر دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان با عنوان «واژه‌های تشنه» رونمایی شد.

نظر شما