شناسهٔ خبر: 67307741 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان:

مهم‌ترین رسالت کنگره «واژه‌های تشنه» تولید محتوا با موضوع عاشورا است

قم - مدیر انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان با بیان اینکه کنگره «واژه‌های تشنه» امسال به دهمین سال برگزاری خود رسیده است، گفت: مهم‌ترین رسالت کنگره «واژه‌های تشنه» تولید محتوا با موضوع عاشورا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، سید سکندر حسینی بامداد مدیر انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان در نشست خبری دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» در قم، اظهار کرد: این کنگره امسال به دهمین سال برگزاری خود رسیده و مهم‌ترین رسالت و هدف آن تولید محتوا با موضوع عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله (ع) است.

وی به رشد چشمگیر ادبیات آیینی افغانستان در سالیان اخیر اشاره کرد و گفت: ثمره برگزاری این کنگره انتشار دفترهای «گام‌های تشنه» و «نذرحلوای سرخ» در حوزه داستان عاشورایی و چند دفتر شعر در دست انتشار و غنای دفتر شعر «بوسه بر گلوی نی» مجموعه شعر عاشورایی شاعران معاصر افغانستان بوده است.

وی اضافه کرد: از دیگر ثمرات و برکات این کنگره رشد و بالندگی نسل جدیدی از شاعران ارزش‌گرا و آیینی افغانستان است که امروز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

مدیر انجمن هنر وادبیات آیینی افغانستان همچنین به تشریح فراخوان دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» در بخش شعر پرداخت و گفت: «ترویج آموزه‌ها و فرهنگ عاشورایی»، «بازتاب جلوه‌هایی از فرهنگ عزاداری مردم افغانستان» و «یاران و اصحاب امام حسین (ع)» از محورهای موضوعی بخش شعر این کنگره هستند.

حسینی بامداد اضافه کرد: دبیرخانه کنگره هیچ محدودیتی برای پذیرش تعداد و قالب آثار ندارد و از تنوع آثار استقبال می ‎ کند.

مدیر انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان درباره زمان برگزاری اختتامیه کنگره «واژه‌های تشنه» عنوان کرد: این کنگره دو مراسم اختتامیه در ایران و افغانستان خواهد داشت که احتمالاً دهه دوم محرم در مزار شریف و ایام اربعین در قم خواهد بود.

مهم‌ترین رسالت کنگره «واژه‌های تشنه» تولید محتوا با موضوع عاشورا است

در ادامه سید مرتضی حسینی شاهترابی دبیر بخش داستان دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» به محورهای ادبی این بخش اشاره کرد و گفت: فرهنگ عاشورا، فرهنگ عزاداری ماه محرم، نذورات و نیایش‌های مخصوص محرم، آیین‌های بومی محرم و عاشورا در افغانستان، جلوه‌های رفتاری برآمده از فرهنگ عاشورا و پیوند و ارتباط نسل جدید با عاشورا از جمله محورهای موضوعی بخش داستان است.

وی تصریح کرد: همه داستان‌نویسان افغانستانی بدون محدودیت سن و سال می‌توانند آثار خود را به این کنگره ارسال کنند اما داستان‌های ارسال شده در کنگره‌های پیشین و جشنواره‌های دیگر از روند داوری حذف خواهند شد.

شاهترابی اضافه کرد: برخلاف جشنواره‌های دیگر که شرکت‌کننده خود را به محورهای موضوعی محدود می‌کنند، این کنگره چنین نگاهی ندارد و از همه موضوعات عاشورایی استقبال می‌کند اما در عین حال آثاری که با موضوعات جشنواره همخوانی بیشتری داشته باشند در روند داوری از امتیاز بیشتری بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: محورهای ادبی کنگره متناسب با مسائل روز است و تلاش شده با زندگی و فرهنگ انسان افغانستانی هم‌خوان و هم‌راستا باشد.

دبیر بخش داستان دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» از توجه ویژه این کنگره به آثار داستان‌نویسان کودک و نوجوان خبر داد و تصریح کرد: در روند داوری آثار علاوه بر موضوع و محتوا به فرم و تکنیک و ساختار ادبی اثر توجه ویژه‌ای خواهد شد.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این نشست با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان افغانستان از پوستر دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان با عنوان «واژه‌های تشنه» رونمایی شد.

نظر شما