شناسهٔ خبر: 67262758 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پای نیروها و تسلیحات هسته‌ای آمریکا به سوئد هم باز شد!

براساس پیمان دفاعی جدیدی که بین استکهلم و واشنگتن منعقد شده، حضور نیروها و احتمالا انتقال تسلیحات هسته‌ای آمریکا به پایگاه‌های نظامی سوئد بلامانع است!

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، قانونگذاران در استکهلم به‌تازگی پیمان دفاعی جنجالی را با واشنگتن تصویب کرده‌اند که نیروهای آمریکایی را برای حضور در ۱۷ پایگاه نظامی و اردوگاه آموزشی سوئد قادر می‌سازد. منتقدان معتقدند که در این پیمان به طور صریح به ممنوعیت انتقال تسلیحات خسته‌ای آمریکا به سوئد اشاره نشده و این مساله نگران‌کننده است.

توافق همکاری دفاعی دسامبر پارسال بین پال جانسون و لوید آستین، به ترتیب وزیر دفاع سوئد و آمریکا امضا شد اما برای اجرایی شدن نیاز به تایید پارلمان داشت. اعضای پارلمان سوئد دیروز تقریبا به طور متفق‌القول(۲۶۶ رای موافق، ۳۷ مخالف و ۴۶ ممتنع) با این پیمان موافقت کردند.

احزاب چپ‌گرا و سبزها این توافق را مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده‌اند که باید در آن به طور صریح مقرر شود که سوئد میزبان تسلیحات هسته‌ای آمریکا نخواهد بود.

اِما برگینگر، عضو پارلمان سوئد از حزب سبز با اشاره به اینکه این توافق «در را روی تسلیحات هسته‌ای نمی‌بندد» گفت: می‌خواهیم شاهد قانونی باشیم که ورود تسلیحات هسته‌ای به خاک سوئد را منع می‌کند.

اتحادیه صلح و تحکیم سوئد که یک سازمان ضد جنگ غیرانتفاعی است، با انتقاد از این اقدام اعلام کرده است که این توافق باعث تشدید تنش‌ شده و مخاطرات امنیتی علیه سوئد را افزایش می‌دهد.

کرستین برگیا، رئیس این گروه در مقاله‌ای نوشت: برخلاف پیمان‌های همکاری دفاعی نروژ و دانمارک، در معاهده دفاعی سوئد هیچ بندی علیه تسلیحات هسته ای گنجانده نشده است. در قانون اساسی فنلاند که در سال ۲۰۲۲ به ناتو ملحق شد، ممنوعیت استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور قید شده و در پیمان همکاری دفاعی که با آمریکا امضا کرده نیز، این مساله ذکر شده است.

استکهلم که از ماه مارس به عضویت ناتو درآمده است، به نیروها، وسایل نقلیه زرهی و غیر زرهی و هواپیما و جنگنده‌های آمریکایی اجازه تردد بی‌قید و شرط در سراسر سوئد را داده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تاکید کرده است که تعدد امواج گسترش نانو در اروپا، امنیت این قاره را کاهش می‌دهد. وی تاکید کرد: مسکو با سوئد و فنلاند مناقشه ارضی یا مرزی ندارد و بدون شک، زیرساخت‌های نظامی ناتو در خاک این دو کشور مستقر خواهد شد و این موضوع برای امنیت خودِ آنها عواقب دارد.

نظر شما