شناسهٔ خبر: 67262277 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پژوهشگر انرژی در واکنش به ادعاهای اخیر مطرح کرد؛

اگر در زمان بایدن می‌توانستید نفت بفروشید؛ چرا ۸۰ میلیون بشکه نفت روی دریا مانده بود؟

تهران- ایرنا- کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه دولت قبل به دلیل ناتوانی در فروش نفت ۸۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی شناور روی دریا را تحویل دولت سیزدهم داد، گفت: دولت شهید رئیسی با دیپلماسی فعال انرژی خود، نه‌تنها تمام این نفت‌ها را به فروش رساند؛ بلکه تولید نفت را ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش داد.

صاحب‌خبر -

مهدی هاشم‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا، در رابطه با به‌کارگیری دیپلماسی فعال انرژی در دولت شهید رئیسی و شرایط پیچیده صنعت نفت و گاز ایران در ابتدای تحویل گرفتن دولت سیزدهم، اظهار داشت: فروش نفت و گاز موضوع پیچیده‌ای است و کشورهای دارنده این منابع باید از دیپلماسی ویژه‌ای در این زمینه بهره ببرند، به خصوص کشور ما که درگیر تحریم‌های آمریکا بوده، مسیر فروش نفت خام را باید به طور جدی‌تر و با تنوع بیشتری دنبال کند.

وی افزود: دولت سیزدهم وقتی روی کار آمد، با شرایط نابسامانی در حوزه تولید و فروش نفت و گاز مواجه بود. تولید نفت و گاز کشور بسیار کاهش پیدا کرده بود و صادرات نیز در سطح بسیار پایینی بود. میزان زیادی نفت و میعانات گازی کشور داخل انبارها و در شناورهای اجاره‌ای وجود داشتند که دولت قبل نتوانسته بود آنها را به فروش برساند.

این پژوهشگر حوزه انرژی ادامه داد: اولین اقدام دولت سیزدهم، برنامه‌ریزی برای فروش نفت و میعانات گازی شناور بر روی دریاها بود. این امر باعث شد که در وهله اول به درآمدهای ارزی حاصل از فروش بیش از ۸۰ میلیون نفت خام و میعانات گازی شناور روی دریا دسترسی پیدا کنیم.

هاشم‌زاده تاکید کرد: بر اثر به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی فعال انرژی توانستیم به فروش نفت و میعانات گازی شناور بر روی دریا بپردازیم. در اقدام بعدی، میزان تولید نفت و گاز کشور مقطع به مقطع افزایش یافت، تا جایی که امروز میزان تولید و صادرات نفت کشور را به میزان قبل از تحریم‌ها بسیار نزدیک کرده‌ایم و به جایگاه سابق خود در تولید اوپک بازگشتیم.

وی با اشاره به موفقیت فروش نفت خام ایران در دولت سیزدهم و جبران کردن بی‌عملی دولت قبل در این زمینه، گفت: سوالی که باید از شخص آقای پزشکیان و کارشناس حوزه سیاسی ایشان یعنی آقای ظریف پرسید، این است که اگر در زمان بایدن در دولت روحانی می‌توانستید نفت بفروشید؛ چرا ۸۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی شناور روی دریا را تحویل دولت شهید رئیسی دادید و چگونه دولت شهید رئیسی با دیپلماسی فعال انرژی خود، نه‌تنها تمام این نفت‌های شناور را به فروش رساند؛ بلکه توانست بیش از ۱.۴ میلیون بشکه در روز افزایش تولید نفت خام داشتیم و به جایگاه قبلی ایران در بین صادرکنندگان نفت خام در اوپک بازگشتیم

این کارشناس انرژی بیان داشت: همچنین یک سیاست راهبردی دیگر که در دولت سیزدهم به آن دست یافتیم مسئله مربوط به بازارسازی جدید نفت خام ایران در بازارهای جدید و نو در پالایشگاه‌های مستهلک شده کشورهای همسو با خود بوده است.

هاشم‌زاده گفت: دیپلماسی فعال انرژی دولت شهید رئیسی مسیر جدیدی برای ایران در بازارهای جهانی نفت خام به عنوان صادرکننده تجهیزات پالایشگاهی و بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده ایجاد کرد که از همین محل نیز ایران صادرات نفت خام خود را افزایش داد و همچنین سهامدار پالایشگاه‌های فراسرزمینی در اقصی نقاط دنیا نیز شده است.

نظر شما