شناسهٔ خبر: 67267397 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رویکرد هدفمند دولت سیزدهم در مقابله با تحریم‌ها چه بود؟

فروش نفت فروش نرفته دولت قبل با دیپلماسی فعال شهید رئیسی

یک کارشناس انرژی با رد ادعای برخی نامزدهای انتخاباتی درباره کاهش فروش نفت در دولت شهید رئیسی گفت:‌ دولت دوازدهم با پر کردن بخش مهمی از کشتی‌های تجارت نفت ایران به دلیل عدم توانایی در فروش نفت خام باعث شد بیش از ۸۰ میلیون بشکه ذخایر نفت خام و میعانات گازی شناور روی آب در زمان تحویل دولت به آقای رئیسی داشته باشیم. اگر توانایی فروش بود؛ چرا این میزان نفت خام فروش نرفته را برای دولت شهید رئیسی گذاشتند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، همزمان با رقابت های انتخاباتی موضوعاتی مطرح می شود که محل مناقشه و بحث است؛ یکی از این موضوعات مسئله اثر تحریم بر میزان فروش نفت است؛‌ برخی نامزدها و نمایندگانشان مدعی‌اند که نفت در دولت شهید رئیسی فروش نرفت؛‌ حتی برخی مدعی شدند که فروش نفت در دولت رئیسی با اجازه آمریکا بوده است!

در فروش نفت از ۳۰۰ هزار بشکه دولت روحانی تا ۱.۶ میلیون بشکه دولت شهید رئیسی

سید علی مرتضوی کارشناس انرژی در رابطه با وضعیت فروش نفت خام در دولت شهید رئیسی با رد این ادعا گفت: دولت شهید رئیسی مسیر راهبردی را برای خنثی کردن تحریم ها و توسعه فروش نفت خام و درآمدهای ارزی در پیش گرفت که تاکنون هم ادامه داشته است، به نحوی که علیرغم تشدید تحریم های آمریکا، ایران در فروش نفت خام از ۳۰۰ هزار بشکه به ۱.۶ میلیون بشکه در روز موفق بوده و تحریم ها را کاملاً بی اثر کرده است.

روش های جدید بازارسازی برای نفت خام

وی ادامه داد: یکی از راهبردهای کلیدی به کار گرفته شده توسط دولت سیزدهم، تمرکز بر روش های جدید بازارسازی برای نفت خام خود بوده است، این امر مستلزم توسعه مسیرهای تجاری جدید و مشارکت با سایر کشورها و همچنین تنوع بخشیدن به صادرات نفت خام ایران برای شامل طیف وسیع تری از محصولات است؛ دولت سیزدهم علاوه بر توسعه تجارت نفت خام ایران در افزایش وصول درآمدهای ارزی خود از محل صادرات نفت خام نیز موفق بوده است. در دولت شهید رئیسی شاهد رشد ۲۷۵ درصدی وصول درآمدهای ارزی کشور از محل صادرات نفت خام بودیم.

ادعای شل کردن پیچ تحریم در عین اضافه شدن ۱۰۰۰ تحریم جدید!

این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی در مورد ادعای شل کردن پیچ تحریم در عین اضافه شدن ۱۰۰۰ تحریم جدید در دولت شهید رئیسی گفت: دولت سیزدهم اقدامات راهبردی را برای افزایش تولید و صادرات نفت خام انجام داده است. پیش از این دولت روحانی با پر کردن بخش مهمی از کشتی‌های تجارت نفت ایران به دلیل عدم توانایی در فروش نفت خام  باعث شد بیش از ۸۰ میلیون بشکه ذخایر نفت خام و میعانات گازی شناور روی آب در زمان تحویل دولت به آقای رئیسی داشته باشیم، اگر توانایی فروش بود؛ چرا این میزان نفت خام فروش نرفته را برای دولت بعد گذاشتند، دولت سیزدهم نه تنها در مواجهه با تحریم‌ها منفعل عمل نکرد بلکه  هم کل نفت خام شناور روی دریا را به فروش رساند و همچنین توانست تولید روزانه نفت خام را ۱.۴ میلیون بشکه معادل ۳.۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهد

دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم

وی ادامه داد: دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم نیز مسیر جدیدی را برای ایران در بازارهای جهانی نفت خام ایجاد کرده است، ایران به صادرکننده تجهیزات پالایشگاهی و بازسازی پالایشگاه های مستهلک شده تبدیل شده است که به این کشور اجازه داده است تا صادرات نفت خام خود را افزایش دهد؛ علاوه بر این، ایران به سهامدار پالایشگاه های فراساحلی در تمام نقاط جهان تبدیل شده است.

مرتضوی افزود:‌ راهبردهای دولت سیزدهم تاثیر بسزایی بر اقتصاد ایران داشته است؛ افزایش تولید و صادرات نفت خام منجر به افزایش قابل توجه درآمدهای ارزی شده است که به تثبیت ارز کشور و بهبود چشم انداز اقتصادی آن کمک کرده است. موفقیت دولت سیزدهم در خنثی سازی تاثیر تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران نیز تاثیر مثبت داشته است. تحریم ها پیش از این تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد ایران گذاشته بود، اما راهبردهای دولت سیزدهم به ایران اجازه داد تا به صادرات نفت خام و کسب درآمدهای ارزی ادامه دهد.

افزایش درآمدهای ارزی و تثبیت ارز کشور

این کارشناس انرژی در پایان گفت: راهبردهای دولت سیزدهم تاثیر بسزایی بر اقتصاد ایران داشته است که نتیجه آن افزایش درآمدهای ارزی و تثبیت ارز کشور بوده است. موفقیت دولت در خنثی سازی تاثیر تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران نیز تاثیر مثبت داشته است. دولت چهاردهم نیز به همین منوال باید به تمرکز بر توسعه روش های جدید بازارسازی برای نفت خام خود در دولت سیزدهم و همچنین تداوم مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها، از جمله توسعه مسیرهای تجاری جدید و مشارکت با سایر کشورها ادامه دهد.

انتهای پیام

نظر شما