شناسهٔ خبر: 67286883 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

طلا به بالاترین قیمت دو هفته اخیر رسید

اکوایران

داده‌های اخیر اقتصادی آمریکا باعث رشد پیش‌بینی‌ها برای کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سال جاری میلادی شده است؛ امری که رشد قیمت طلا را به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

قیمت طلا در روز پنجشنبه (۳۱ خرداد) بیش از یک درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید، زیرا داده‌های اخیر اقتصادی ایالات متحده که نشان‌دهنده کندی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است، باعث رشد پیش‌بینی‌ها برای کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سال جاری میلادی شده است.

به نوشته رویترز، قیمت لحظه‌ای طلا تا ساعت ۱۷:۳۴ به وقت ایران با یک درصد افزایش به ۲۳۵۱ دلار به ازای هر اونس رسید که بالاترین قیمت فلز زرد از ۷ ژوئن (۱۸ خرداد) است. قرارداد‌های آتی طلای آمریکا با ۰/۸ درصد افزایش به ۲۳۶۵ دلار به ازای هر اونس رسید.

بارت مِلِک، مدیر استراتژی کالایی در TD Securities، گفت: «بازار به‌طور فزاینده‌ای انتظار دارد که بانک مرکزی ایالات متحده برنامه تسهیل پولی خود را آغاز کند. من حدس می‌زنم که ممکن است شاهد ورود برخی پوزیشین‌های لانگ به بازار باشیم.»

اطلاعات منتشر شده نشان داد که تعداد هفتگی بیکاران آمریکایی کاهش یافته که نشان‌دهنده بازار کار نسبتا باثبات ایالات متحده است. همچنین ساخت‌وساز مسکن تک‌خانواری ایالات متحده در ماه می‌با ۵/۲ درصد کاهش به نرخ سالانه تعدیل شده فصلی ۹۸۲ هزار واحد رسیده است.

داده‌های هفته گذشته نشان‌دهنده تعدیل در بازار کار آمریکا و فشار‌های قیمتی بود. به دنبال آن، داده‌های ضعیف مربوط به خرده‌فروشی در روز سه‌شنبه بود که نشان می‌دهد فعالیت اقتصادی در سه‌ماهه دوم ضعیف باقی مانده است.

جیم وایکوف، تحلیل‌گر ارشد بازار در کیتکو، در یادداشتی نوشت: «گاو‌ها در بازار فلزات گران‌بها پس از گزارش ضعیف خرده‌فروشی ایالات متحده در اوایل این هفته، در اواخر این هفته اعتماد به نفس بیشتری دارند.»

معامله‌گران در حال حاضر حدود ۶۴ درصد احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سپتامبر را پیش‌بینی می‌کنند. کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بازده را کاهش می‌دهد.

تقاضا برای دارایی‌های امن که ناشی از عدم اطمینان ژئوپولیتیکی و اقتصادی است و همچنین خرید مداوم طلا توسط بانک‌های مرکزی به افزایش قیمت فلز زرد از مارس تا می‌کمک کرد و قیمت لحظه‌ای آن را در ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت) به سطح ۲۴۴۹ دلار در هر اونس رساند.

در میان سایر فلزات گران‌بها، قیمت لحظه‌ای نقره ۲/۱ درصد افزایش یافت و به ۳۰/۳۷ دلار در هر اونس رسید.

نظر شما