شناسهٔ خبر: 67274110 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تحریم‌ها مانع رشد صادرات و وصول درآمد‌های نفت و گاز نشد

روزنامه جوان

انرژی از جمله بخش‌های مهم اقتصاد کشور محسوب می‌شود. این حوزه طی سال‌های گذشته با جدیت تحت تحریم قرار گرفت، اما دولت سیزدهم در تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها به اعمال سیاست‌هایی در حوزه انرژی مبادرت کرد. 

صاحب‌خبر -

 جوان آنلاین: ایران با به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی توانست به فروش نفت و میعانات گازی شناور روی دریا بپردازد و در اقدام بعدی، میزان تولید نفت و گاز کشور مقطع به مقطع افزایش یافت تا جایی که امروز میزان تولید و صادرات نفت کشور به میزان قبل از تحریم‌ها بسیار نزدیک شده است. همچنین به صفر رساندن نفت و میعانات گازی شناور روی دریا و رشد قابل توجه وصول درآمد‌های ارزی حاصل از فروش این منابع از جمله اقدامات مهـم‌دولت سیزدهـم به‌شمـار می‌رود. 
 
انرژی از جمله بخش‌های مهم اقتصاد کشور محسوب می‌شود. این حوزه طی سال‌های گذشته با جدیت تحت تحریم قرار گرفت، اما دولت سیزدهم در تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها به اعمال سیاست‌هایی در حوزه انرژی مبادرت کرد. 
در دولت سیزدهم افزایش تولید و صادرات نفت و گاز در دستور کار قرار گرفت. در راستای بازارسازی برای فروش این منابع به سمت افزایش روابط با کشور‌های همسایه و استفاده حداکثری از این ظرفیت حرکت کردیم. به واسطه افزایش روابط با کشور‌های همسایه توانستیم مناقشات را به مذاکره تبدیل کنیم. حل مشکلات با ترکمنستان و از سر گرفتن واردات گاز از این کشور از جمله مهم‌ترین نتایجی بود که در دولت سیزدهم بر اثر افزایش تعاملات با همسایگان به دست آمد. تلاش‌های دولت سیزدهم در زمینه نگه داشتن عراق و ترکیه به عنوان مشتریان گازی کشور نیز قابل توجه است. 
در حالی که دولت دوازدهم به صراحت اعلام می‌کرد بر اثر تحریم‌ها، امکان فروش نفت و گاز کشور وجود ندارد و حتی اگر بتوانیم آن‌ها را بفروشیم هم نمی‌توانیم به درآمد‌های ارزی اش دسترسی داشته باشیم، دولت سیزدهم به افزایش فروش نفت و گاز کشور مبادرت کرد. 
اولین اقدام دولت سیزدهم، برنامه‌ریزی برای فروش نفت و میعانات گازی شناور روی دریا‌ها بود. بر اثر به اجرا گذاشتن یک دیپلماسی فعال انرژی توانستیم به فروش نفت و میعانات گازی شناور روی دریا بپردازیم. در اقدام بعدی، میزان تولید نفت و گاز کشور مقطع به مقطع افزایش یافت تا جایی که امروز میزان تولید و صادرات نفت کشور را به میزان قبل از تحریم‌ها بسیار نزدیک کرده‌ایم. به صفر رساندن نفت و میعانات گازی شناور روی دریا و رشد قابل توجه وصول درآمد‌های ارزی حاصل از فروش این منابع از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود. 

 صادرات ال‌پی‌جی در دولت سیزدهم
محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در خصوص سیاست‌های حوزه انرژی در دولت سیزدهم تصریح کرد: جذب سرمایه‌ها در صنایع نفت و گاز که در دولت سیزدهم به اجرا گذاشته شد، از جمله اقدامات مناسب این دولت به حساب می‌آید. لازم است دولت بعدی نیز این موضوع را در دستور کار داشته باشد و در راستای اجرای طرح‌های پتروپالایشی که تعریف شده است، جذب سرمایه اتفاق بیفتد. این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: فروش نفت خام کشور در دولت سیزدهم وضعیت خوبی داشت. با سیاستگذاری‌هایی که انجام شد، توانستیم با حداکثر ظرفیت به صادرات بپردازیم. به این ترتیب، کشور از درآمد‌های ارزی حاصل از فروش نفت خام بهره‌مند شد. وی ادامه داد: دولت سیزدهم توانست از طریق بازارسازی به فروش نفت و میعانات گازی کشور که از دولت قبل در انبار‌ها و شناور‌ها روی دریا باقی مانده بودند، بپردازد. دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم در کنار یکسری تحولات در عرصه بین‌الملل به کمک‌مان آمد تا بتوانیم منابع خود را به فروش برسانیم. 
این کارشناس انرژی در خصوص رشد ۲۷۵ درصدی وصول مطالبات کشور از محل فروش نفت و میعانات گازی توضیح داد: برای دریافت وجوه مربوطه از طرق مختلف اقدام کردیم. بخشی از مطالبات را از طریق تهاتر با کشور هدف وصول کردیم و بخشی دیگر را به وسیله ارزی غیر. البته لازم است در زمینه ارزی که از محل فروش نفت و میعانات گازی به کالا‌های اساسی و دارو اختصاص می‌دهیم، سازوکار بهینه‌تر و شفاف‌تری در پیش گرفته شود. 
وی ادامه داد: در ارتباط با کشور عراق سازوکار مناسبی برای دریافت مطالبات گازی در پیش گرفتیم. در این چارچوب مقرر شد در مقابل مطالبات خود از بغداد به دریافت نفت‌کوره بپردازیم. از آنجایی که این ماده به راحتی در بازار‌های انرژی قابل عرضه است و تحریم‌پذیر نیست، رویکرد خوبی در این زمینه در پیش گرفته شد. قدیری در خصوص رشد ۱۰۰ درصدی صادرات ال‌پی‌جی در دولت سیزدهم گفت: صادرات ال‌پی‌جی در دولت دوازدهم آنقدر شرایط بدی داشت که عمدتاً در پالایشگاه‌ها فلر می‌شد. یکی از بدترین شرایط ال‌پی‌جی را در دولت دوازدهم تجربه کردیم. شرایط در دولت شهید رئیسی تغییر کرد و توانستیم حدود ۵ میلیارد دلار صادرات ال‌پی‌جی داشته باشیم که بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. توسعه صادرات ال‌پی‌جی در دولت سیزدهم در سایه متنوع‌سازی بازار‌های صادراتی و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی محقق شد. 
به گفته این کارشناس انرژی، در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی رخ داد. این سیاست را در ارتباط با کشور‌های مختلف از جمله ونزوئلا به اجرا گذاشتیم. در سریلانکا نیز اخیراً با حضور رئیس‌جمهور یک پروژه در حوزه انرژی افتتاح شد و صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور نیز در دستور کار قرار گرفت. وی در پایان تأکید کرد: در دولت سیزدهم در سایه دیپلماسی فعال انرژی سیاست‌های خوبی در حوزه انرژی به اجرا گذاشته شد که باید در دولت بعدی نیز مورد پیگیری قرار بگیرد. در کنار این سیاست‌های درست، دولت چهاردهم باید تلاش حداکثری برای جذب سرمایه و اجرای طرح‌های پتروپالایشی را در حوزه انرژی مدنظر داشته باشد. به اجرا گذاشتن طرح‌هایی در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز باید در اولویت باشد. 

 فروش کلیه نفت و میعانات گازی شناور 
کامران غضنفری، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نیز در گفتگو با «جوان» در خصوص فروش نفت و گاز کشور در دولت شهید رئیسی طی سه سال گذشته و صفر شدن نفت و میعانات گازی موجود در انبار‌ها و شناور‌ها که از دولت قبل باقی مانده بود، تصریح کرد: این موضوع را باید مدنظر داشته باشیم که دولت آقای روحانی به دلیل ماهیت غربگرایانه و وابستگی به سیاست‌های کشور‌های دیگر، تمایلی نداشتند که به فروش نفت و میعانات گازی کشور مبادرت کنند. دولت دوازدهم تلاش داشت این موضوع را القا کند که ما تحت تحریم هستیم و نمی‌توانیم منابع خود را به فروش برسانیم. 
وی ادامه داد: دولت دوازدهم درصدد بود این تفکر را القا کند که تا وقتی برجام را به صورت کامل اجرا نکنیم و به ای‌اف‌تی‌اف نپیوندیم، هیچ کاری در کشور پیش نمی‌رود و نمی‌توانیم نفت و میعانات گازی را به فروش برسانیم. در واقع این‌طور گفته می‌شد که در شرایط تحریم، خارجی‌ها به ما اجازه نمی‌دهند نفت خود را به فروش برسانیم و درآمد ارزی کسب کنیم. 
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت آقای روحانی برای اینکه تهدید غرب را مبنی بر جلوگیری از فروش نفت و میعانات گازی کشور و دسترسی دولت به درآمد‌های ارزی برای مسئولان نظام جدی جلوه دهند، عامدانه کاری می‌کردند که فروش این منابع را نداشته باشیم. غضنفری گفت: به صورت عامدانه فروش نفت و میعانات گازی کشور در دولت دوازدهم صورت نمی‌گرفت و به مسئولان نظام گزارش داده می‌شد که جلوی فروش این منابع و دسترسی ما به درآمد‌های ارزی گرفته شده است. 
وی ادامه داد: در دولت دوازدهم به کرات گزارش می‌شد که نفت و میعانات گازی کشور روی دریا داخل شناور‌ها باقی مانده است و خریداری وجود ندارد. در حالی که این مسائل واقعیت نداشت و دولت آقای روحانی عامدانه به عدم فروش این منابع مبادرت می‌کرد. عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم درصدد بود از طریق گزارش‌ها مبنی بر فروش نرفتن نفت و میعانات گازی کشور، مسئولان ارشد نظام را متقاعد کند که زیر بار شرایط ننگین امریکا و متحدانش بروند و خواسته‌های آن‌ها را اجرا کنند. 
غضنفری گفت: فروش نفت و میعانات گازی که در انبار‌ها و شناور‌ها وجود داشت و از دولت قبلی باقی مانده بود، نشان داد که مشتری وجود داشته است و دولت دوازدهم عامدانه و بر اثر برخی سیاست‌های خاص اقدام به فروش آن‌ها نمی‌کرده است. 
وی ادامه داد: دولت دوازدهم تلاش داشت که تمام کارهایش را بر مبنای دلار انجام دهد، به همین دلیل به مشکل برمی‌خورد. واشنگتن حق استفاده از دلار را برای کشورمان ممنوع کرد و با مشکلاتی روبه‌رو شدیم. در دولت سیزدهم برای این موضوع چاره‌اندیشی شد. به جای اینکه دست روی دست بگذاریم و منتظر شویم که معجزه‌ای از بیرون اتفاق بیفتد، با سیاستگذاری‌های صحیح به فروش نفت و میعانات گازی کشور و وصول مطالبات اقدام کردیم. 
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در دولت شهید رئیسی حتی‌الامکان تلاش کردیم دلار را از مراودات حذف کنیم. به‌طور مثال، اگر یک میلیون بشکه نفت به چین صادر کردیم، پول آن را بر مبنای یو‌آن چین دریافت کردیم. دریافت شمش طلا یا کالا‌های موردنیاز کشور نیز از دیگر راهکار‌ها برای وصول مطالبات بود.

نظر شما