شناسهٔ خبر: 67261470 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

محدودیت جدید در تعداد بازیکن خارجی دست تیم‌های ایرانی را در آسیا می‌بندد؛

خلع‌سلاح استقلال و پرسپولیس در لیگ الیت

کارگروه نظارت بر قراردادها برای فصل آینده لیگ برتر تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده است که قرار است به‌زودی برای تصویب به هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال ارسال شود. پس از حواشی زیادی که آیین‌نامه سال گذشته این کارگروه داشت انتطار می‌رفت که تغییراتی در آن ایجاد شده و برخی بندهای آن اصلاح شود.

صاحب‌خبر -
خلع‌سلاح استقلال و پرسپولیس در لیگ الیت

فرهیختگان: تصویب قوانین فی‌البداهه و جدید در فوتبال ایران تمامی ندارد. هر فصل قبل از آغاز رقابت‌ها هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در نشست خود معمولا قوانینی را مصوب می‌کند که سرانجام خاصی نداشته این در حالی است که معمولا از تصمیمات بزرگ و پرسروصدای غیرکارشناسی عقب‌نشینی صورت نگرفته و بعضا برخی مصوبات کوچک در راستای بازگشت به ریل اصلی مورد تغییر قرار می‌گیرند.

به یاد داریم چطور در فصل بیستم حضور مربیان و بازیکنان خارجی در فوتبال ایران ممنوع شد اما خیلی زودتر از آن که فکرش را می‌کردیم این قانون ملغی و جای خود را به قوانین فی‌البداهه دیگری داد. نکته قابل‌توجه در این بین اینکه نمایندگان ایران در آسیا تا کمتر از سه ماه دیگر باید در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی در قاره کهن به مصاف حریفان متمول عربی و سپس در صورت صعود به مراحل حذفی، با رقبای قدرتمند شرقی خود مواجه شوند این در صورتی هست که بعضا همین قوانین باعث می‌شود که تضعیف این باشگاه‌ها در کشورمان آغاز شده و سپس به رقابت‌های آسیایی تسری پیدا کند. 

کارگروه نظارت بر قراردادها برای فصل آینده لیگ برتر تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده است که قرار است به‌زودی برای تصویب به هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال ارسال شود. پس از حواشی زیادی که آیین‌نامه سال گذشته این کارگروه داشت انتطار می‌رفت که تغییراتی در آن ایجاد شده و برخی بندهای آن اصلاح شود. در این بین و به‌تازگی نیز قوانین دیگری وضع شده‌اند که نشان می‌دهد این کارگروه چندان توجهی به موفقیت تیم‌های ایرانی حاضر در آسیا ندارد و همین که در رقابتی بین‌المللی که تعداد سهمیه بازیکنان خارجی آزاد می‌شود، این سهمیه را کاهش می‌دهیم یعنی کارشناسی خاصی پشت این تصمیمات قرار ندارد.

البته بعضا پشت برخی از این تصمیمات می‌توان کورسویی از امیدواری و نگاه آغشته به کارشناسی را هم دید. درواقع همین که هیات‌رئیسه از تصمیم خود درخصوص انتصاب سهمیه‌های خارجی به لژیونرهای فوتبال ایران عقب‌نشینی کرده یا اینکه سهمیه بزرگسال تیم‌ها را به 20 بازیکن افزایش داده نشان می‌دهد در راستای توسعه فوتبال ایران قرار است اتفاقاتی بیفتد اما از سوی دیگر یک سهمیه خارجی از باشگاه‌ها کم می‌شود و برای تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان استثنایی قائل نمی‌شوند نیز با هیچ نگاه کارشناسی قابل قیاس نبوده و همخوانی ندارد. 

یا اینکه قانون عجیب سقف قرارداد باشگاه‌ها همچنان تداوم پیدا کرده و درحالی‌که فقط پاداش تیم قهرمان لیگ الیت حدود دوبرابر این رقم را در بر می‌گیرد؛ این یعنی اعتقادی به موفقیت نمایندگان ایران در آسیا نداشته و احتمالا با این دست فرمان باید منتظر تداوم ناکامی نمایندگان کشورمان در آسیا بعد از سه دهه باشیم. این در حالی است که تیم‌های عربستانی، اماراتی و قطری با قدرت مشغول تقویت ترکیب تیم‌های خود هستند و حذف محدودیت خرید بازیکن خارجی در این تورنمنت نشان می‌دهد که این تیم‌ها برای فصل آینده بسیار قوی‌تر خواهند بود و این زنگ خطری جدی برای فوتبال ماست که برخلاف جریان آب این سهمیه‌ها را کم می‌کند. 

نظر شما