شناسهٔ خبر: 67261299 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ثبت نخستین معامله برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک در بورس انرژی

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) گفت: نخستین معامله برق توسط نیروگاه‌های تولید پراکنده (DG) روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد در بورس انرژی انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی افزود: در جهت سیاست وزارت نیرو مبنی بر توسعه معاملات برق در بورس انرژی و حمایت از سرمایه‌گذاران نخستین معامله برق نیروگاه‌های تولید پراکنده باارزش بیش از ۲۹ میلیارد تومان در بورس انرژی ثبت شد.

وی ادامه داد: در این معامله نیروگاه باران نیرو بشل ۱۰ مگاوات برق پایه برای تحویل تیر ۱۴۰۳ را با قیمت ۳۹۹۰ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت به‌صورت قرارداد دوجانبه و در تابلوی برق آزاد بورس عرضه کرد که توسط یکی از متقاضیان خریداری شد.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه "مقررات عرضه برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک" که توسط وزیر نیرو ابلاغ شده است خریداران برق نیروگاه‌های مذکور در بورس انرژی از برنامه‌های مدیریت بار معاف بوده و شرکت توانیر و شرکت مدیریت شبکه برق ایران، تحویل برق مبادله شده در بازار برق آزاد را تضمین می‌کنند.

رجبی مشهدی گفت: باتوجه‌به اینکه نیروگاه‌های مقیاس کوچک در مقایسه با نیروگاه‌های مقیاس بزرگ در مدت‌زمان بسیار کمتری وارد مدار می‌شوند و امکان احداث در نزدیکی محل مصرف را دارند، می‌توانند کمک قابل‌توجهی به رفع مشکلات شبکه به‌خصوص در نقاط اولویت‌دار کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مصطفی رجبی مشهدی روز (چهارشنبه ۲۳ خرداد) در نشست خبری و در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد تامین تابستان امسال، افزود: واردات برق در کنار سایر اقدام‌ها برای تامین برق پایدار انجام می‌شود.

وی در باره امکان حضور و مشارکت مردم در ساخت نیروگاه ادامه داد: مردم می‌توانند در بخش نیروگاه‌های مقیاس کوچک فعالیت کنند و راه‌اندازی تابلو برق آزاد در بورس انرژی که اخیراً راه‌اندازی شده به سودآوری بیشتر این بخش کمک خواهد کرد.

نظر شما