شناسهٔ خبر: 67264625 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

رشد عجیب تقاضای برق/ ثبت مصرف مرداد در روزهای پایانی خرداد - اکون

اقتصاد ایران: مدیرعامل توانیر از دمای بالای ۵۰ درجه در ۸ شهر خوزستان خبر داد و گفت: ثبت ٧٣ هزار و ٥٦٥ مگاوات تقاضای مصرف برق در روز گذشته در حالی‌است که مشابه این مقدار مصرف در ١٥ مرداد سال ۱۴۰۲ به میزان ٧٣ هزارو ٤٦٣ مگاوات به ثبت رسیده بود.

صاحب‌خبر -
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر از ثبت نصاب جدید ٧٣ هزار و ٥٦٥ مگاواتی تقاضای مصرف برق در روز سه شنبه ٢٩ خرداد خبر داد و گفت: این میزان مصرف، نصاب سال گذشته را که در مرداد ماه و در گرمترین روزهای سال اتفاق افتاده بود، شکست.

وی افزود: ثبت ٧٣ هزار و ٥٦٥ مگاوات تقاضای مصرف برق در حالی‌است که مشابه این مقدار مصرف در ١٥ مرداد سال 1402 به میزان ٧٣ هزارو ٤٦٣ مگاوات به ثبت رسیده بود.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: این میزان تقاضا برای روزهای انتهایی بهار رشد فزاینده ١٢ درصدی را نشان می دهد و نصابهای جدیدی که با فاصله زمانی کم ثبت می شود نشان می دهد مصرف برق درکشور بالاست که امیدواریم در روزهای آتی که تابستان و گرمای شدید رسما آغاز خواهد شد، شاهد همکاری و مشارکت هموطنان در کاهش مصرف برق باشیم.

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه شبکه برق کشور پایدار است و مشکلی در تامین برق هموطنان وجود ندارد، از مردم درخواست کرد به مصرف برق خود توجه بیشتری داشته باشند تا امکان تامین برق پایدار برای همه هموطنان فراهم شود.

وی افزود: از همه هموطنان درخواست می‌کنیم تا با شرکت در پویش با انرژی، از جوایز ارزنده مدیریت مصرف برق که شامل 300 دستگاه خودرو و میلیونها جایزه ارزشمند، لوازم خانگی و لوازم دیجیتال است، بهره مند شوند.

دمای بالای 50درجه در 8 شهر خوزستان

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: در حالی که دیروز در واپسین روزهای بهار حدنصاب ٧٣ هزار و ٥٦٥ مگاوات ساعت در میزان تقاضای مصرف برق کشور به ثبت رسید همزمان چندین شهر استان خوزستان دمای بالای 50 درجه را تجربه کردند.

وی افزود: فرا رسیدن گرمای زودرس که در بسیاری از شهرهای کشور قبل از نیمه خرداد آغاز شده است، موید این موضوع است که تابستان بسیار زودتر از آنچه تصور می شد از راه رسیده است.

وی با اشاره به این که دمای ٥١.٢ درجه گتوند، ٥١.١ درجه اهواز، 50.2 درجه امیدیه و 50 درجه بستان، شوش، شوشتر، آبادان و دزفول نشانگر  شرایط سخت چه برای تامین برق در این منطقه و شرایط زندگی مردم در تابستان پیش رو است؛ تاکید کرد که گذر از  این شرایط یقینا با همراهی مردم عزیز با صنعت برق در اجرای برنامه های سراسری مدیریت مصرف برق میسر خواهد شد.

نیروگاه اتمی بوشهر به شبکه سراسری برق متصل شد

مدیرعامل شرکت توانیر از ورود نیروگاه اتمی بوشهر به مدار تولید پس از انجام موفقیت آمیز تعمیرات و سوخت گذاری سالانه خبر داد ئ گفت: واحد نخست این نیروگاه به منظور انجام تعمیرات و سوخت گذاری سالانه در دوم اردیبهشت سال جاری از مدار تولید برق خارج شده بود.

وی افزود: این اقدامات در موعد پیش بینی شده انجام و نیروگاه ٢٩ خرداد جاری در مدار تولید قرار گرفت.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: نیروگاه اتمی بوشهر با تولید بیش از ٧/٦ میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در سال 1402، نقش تعیین کننده و تأثیرگذاری در عبور از اوج بار تابستانی و زمستانی کشور داشته است.

وی ادامه داد: نیروگاه اتمی بوشهر با توان تولید هزار مگاوات، از زمان راه اندازی تا قبل از توقف واحد برای تعمیرات دوره ای، با رسیدن به مرز تولید ٦٦ میلیارد کیلووات ساعت انرژی، نقش مهمی در تأمین انرژی کشور ایفا کرده است.

مدیرعامل شرکت توانیر خاطرنشان کرد: این نیروگاه از زمان آغاز فعالیت تاکنون معادل 103.2 میلیون بشکه نفت خام صرفه جویی و از انتشار حدود 63.39 میلیون تن انواع گازهای آلاینده زیست محیطی جلوگیری کرده است.

ثبت نخستین معامله برق نیروگاههای مقیاس کوچک در تابلوی برق آزاد

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه "نخستین معامله برق توسط نیروگاههای تولید پراکنده (DG) روز سه شنبه ٢٩ خرداد در بورس انرژی انجام شد"، گفت: در جهت سیاست وزارت نیرو مبنی بر توسعه معاملات برق در بورس انرژی و حمایت از سرمایه گذاران نخستین معامله برق نیروگاه های تولید پراکنده با ارزش بیش از ٢٩ میلیارد تومان در بورس انرژی ثبت شد.

وی افزود: در این معامله نیروگاه باران نیرو بشل 10 مگاوات برق پایه برای تحویل تیر 1403 را با قیمت 3990 تومان به ازای هر کیلووات ساعت به صورت قرارداد دوجانبه و در تابلوی برق آزاد بورس عرضه کرد که توسط یکی از متقاضیان خریداری شد.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: براساس مصوبه "مقررات عرضه برق نیروگاههای مقیاس کوچک" که توسط وزیر نیرو ابلاغ شده است خریداران برق نیروگاههای مذکور در بورس انرژی از برنامه های مدیریت بار معاف هستند و شرکت توانیر و شرکت مدیریت شبکه برق ایران، تحویل برق مبادله شده در بازار برق آزاد را تضمین می کند.

مدیرعامل توانیر در پایان خاطر نشان کرد با توجه به اینکه نیروگاههای مقیاس کوچک در مقایسه با نیروگاههای مقیاس بزرگ در مدت زمان بسیار کمتری وارد مدار می شوند و امکان احداث در نزدیکی محل مصرف را دارند، می توانند کمک قابل توجهی به رفع مشکلات شبکه به ویژه در نقاط اولویت دار کنند.

انتهای پیام/

نظر شما