شناسهٔ خبر: 67259138 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ضرورت گردشگری مسوولانه در مناطق حفاظت شده مازندران

استاندار مازندران، بر گردشگری مسئولانه در مناطق زیست محیطی حفاظت شده استان تاکید کرد و گفت: آمایش سرزمینی زیست محیطی استان باید تدوین شود. ‎

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، یوسف نوری عصر دیروز سه‌شنبه در آیین گرامیداشت روز محیط بانی در محل استانداری که با حضور بیش از ۶۰ محیط بان استان برگزار شد، افزود: معضل بالا بودن سرانه حفاظت محیط زیست در کشور نیز مشهود است، این که هر محیط بان از ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های محیط زیست کشور را سرکشی کند، بسیار سخت و محیط بان با چالش‌های جدی مواجه است.

استاندار مازندران بالا بودن سرانه ساعت خدمت و انجام ماموریت‌های سخت بدون تجهیزات را از دیگر مشکلات محیط بانان عنوان کرد و ادامه داد: محدودیت ارتقاء شغلی در محیط بانی باید مرتفع شود، یعنی باید امتیاز بندی در این زمینه بوجود بیاید.

نوری با تاکید بر این که دیواره حفاظت محیط‌زیست مازندران ایجاد نشده است، تصریح کرد: تردد باید در مناطق حفاظت شده به ویژه منطقه میانکاله ساماندهی شود.

وی خاطرنشان کرد: این که به هر طریقی در ذخیره گاه زیست محیطی میانکاله تردد انجام شود، اصلأ پذیرفتنی نیست.

تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است، این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.

این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می‌دهد، توانست بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای دهد و به نوعی بهشت پرندگان استان نام بگیرد و با این تنوع زیستی به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره جهان از سوی سازمان‌های جهانی حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

استاندار مازندران گردشگری مسوولانه و حذف گردشگری انبوه در مناطق حفاظت زیست محیطی استان را مورد تاکید قرار داده است.

در این مراسم از یک محیط بان نمونه ملی و چندین محیط بان نمونه استان مازندران با حضور استاندار و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور تقدیر شده است.

همچنین در این مراسم ضمن تقدیر از فرمانده سابق یگان حفاظت محیط زیست مازندران، علیرضا ابراهیمی به عنوان فرمانده جدید این یگان در استان معرفی شده است.

نظر شما