شناسهٔ خبر: 67258448 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فولاد مبارکه مصداق خوب اقتصاد غیرنفتی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه گفت: در حوزه تولید، فولاد مبارکه مصداق خوب اقتصاد غیرنفتی و دوری از خام‌فروشی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فولاد، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز سه‌شنبه 22 خردادماه در آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه اظهار کرد: رویداد امروز به جهت ارتباط با سایر رویدادهای حوزه گمرکی و تجارت خارجی و حتی سایر رویدادهایی که در وزارت اقتصاد دنبال کردیم، یک صدای مشترک و آهنگ واحد قلمداد می‌شود.

وی افزود: همه اقدامات صورت‌گرفته ازجمله درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار، موضوع تسهیل‌گری در انبارهای سازمان اموال تملیکی و سرعت استرداد کالاهای متروکه، کاهش تعداد بخش‌نامه‌های حوزه تجاری، کاهش مدت‌زمان تشریفات امور گمرکی و پروژه‌هایی مانند توسعه گمرک اختصاصی، همگی با این هدف انجام می‌شود که تولید و تجارت رسمی در کشور آسان، کم‌هزینه، روان، جذاب و بدون مانع و فساد انجام شود.

فولاد مبارکه یکی از مصادیق زنجیره ارزش کامل، تراز و نمونه کشور است

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی حتماً منابع کشور اعم از سرمایه‌های انسانی و مدیریتی و منابع مالی ترجیح می‌دهند وارد فعالیت تولیدی شوند و در حوزه‌های غیرمولد اقتصاد حرکت نکنند؛ بنابراین تسهیلی که صورت گرفته ادامه مسیر گذشته است. به نظر می‌رسد اگر بخواهیم فرمایش رهبر معظم انقلاب در زمینه تولید را که در شعار سال‌های متوالی متجلی شده است محقق کنیم، شاهد رضایت‌مندی‌ها تولیدکنندگان و دعوت عملی آنان خواهیم بود، به‌ویژه در حوزه تولید که مجتمع فولاد مبارکه یکی از مصادیق زنجیره ارزش کامل، تراز و نمونه کشور است.

وی با بیان اینکه مسیر توسعه فولاد مبارکه براساس گزارش ارائه‌شده از سوی مدیرعامل این شرکت در بازدید از پروژه نورد گرم 2 ادامه دارد، اضافه کرد: تا اینجای کار این صنعت مصداق بارز دوری از خام‌فروشی و اقتصاد نفتی آسیب‌پذیر است تا به سمت اقتصاد تولیدی و صادرات غیرنفتی با فناوری پیشرفته‌تر و رقابت‌پذیرتر حرکت کنیم.

فولاد مبارکه پنجمین صادرکننده بزرگ و بیستمین واردکننده برتر کشور است

خاندوزی در خصوص دلیل توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه ابراز کرد: فولاد مبارکه پنجمین صادرکننده بزرگ و بیستمین واردکننده برتر کشور است؛ همچنین این شرکت سالانه بیش از یک میلیارد دلار گردش تجاری دارد و خدمات و تأثیرات آن در صنعت فولاد و سایر دستورکارهای راهبردی حاکمیت، نمونه و پیشرو است.

وی تصریح کرد: فولاد مبارکه به لحاظ اقتصادی کمک تسهیل‌گرانه‌ای برای استان و کشور است و امیدواریم این مسیر برای سایر صنایع نیز در صورت همت خودشان هموار شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان گفت: با توجه به اینکه یکی از شرکت‌های مهم دانش‌بنیان تولیدکننده بزرگ دستگاه‌های ایکس‌ری (X-ray) و یا همان آشکارساز بزرگ در استان اصفهان است، حدود 40 دستگاه آشکارساز چمدانی تولیدی که با همکاری گمرکات جمهوری اسلامی تولید شده ظرف چند روز آینده در گمرکات کشور نصب خواهد شد که منجر به افزایش ظرفیت تجارت خرد کشور می‌شود و مصداقی برای شفاف‌سازی اقدامات است. از خداوند متعال می‌خواهیم همه ما را همواره در مسیر رئیس‌جمهوری شهید ثابت‌قدم و موفق گرداند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل گمرک کشور تأکید کرد؛

تعمیم مدل موفق فولاد مبارکه در ایجاد گمرک اختصاصی در سراسر کشور

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعمیم مدل موفق فولاد مبارکه در ایجاد گمرک اختصاصی به حوزه‌های بزرگ تولیدی و صنعتی کشور ابراز امیدواری کرد.

 به گزارش خبرنگار فولاد، محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در این آیین اظهار کرد: براساس مجموعه گزارش‌های ارائه‌شده حوزه تجارت خارجیِ وزارت امور اقتصادی و دارایی به رئیس‌جمهوری شهید کشورمان در تاریخ 28 آذرماه سال گذشته، حجم تجارت خارجی کشور در سال 1402 به نسبت سال 1399، با رشد 54 درصدی همراه بود و به‌عبارت دیگر، عدد 76 میلیارد دلار مجمع مبادلات به بیش از 116 میلیارد دلار رسید.

افزایش 9 برابری درآمدهای وصولی و واریزی به خزانه گمرک طی 3 سال

وی ادامه داد: در آن جلسه گزارش شد که حجم ترانزیت کشور از 11.5 میلیون تن به بیش از 17.8 میلیون تن، معادل 54 درصد رشد رسید. همچنین درآمدهای وصولی و واریزی به خزانه گمرک جمهوری اسلامی ایران از 26 هزار میلیارد تومان در سال 1399 به بیش از 257 هزار میلیارد تومان در سال 1402 یعنی به 9 برابر افزایش یافت.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: شهید آیت‌الله رئیسی پس از استماع این گزارش در آن جلسه ضمن قدردانی از این روند، اظهار داشتند: «ضمن اینکه جهش درآمدها در مجموعه گمرک مطلوب و مقبول است و باید ادامه پیدا کند، اصل خواسته من تسهیلگری، روان‌سازی و مهیاسازی شرایط برای فعالان اقتصادی است، به شرطی که بتوانند با کمترین هزینه، در کوتاه‌ترین زمان و با به‌صرفه‌ترین شکل، مجموعه مبادلات تجاری و بازرگانی خود را مدیریت و پیاده‌سازی کنند.».

طراحی و بازنگری تسهیلگری در تجارت خارجی با تمرکز بر شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان

وی افزود: بر همین اساس، وزیر امور اقتصادی و دارایی دستور طراحی و بازنگری تسهیلات و تسهیلگری در حوزه تجارت خارجی با تمرکز بر شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان را صادر کرد. بسته حمایتی از شرکت‌های بزرگ تولیدی و دانش‌بنیان با راهبری وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در دو بخش در گمرک جمهوری اسلامی در حال انجام است که یک بخش آن مربوط به حوزه نرم‌افزاری و استفاده از زیرساخت‌هایی است که منجر به حذف قید زمان و مکان در انجام تشریفات گمرکی می‌شود و نوید آن سامانه جدید گمرکی است که در حال استقرار و توسعه با پیشرفت 90 درصدی است.

رضوانی‌فر تأکید کرد: این پروژه ازجمله پروژه‌هایی است که در همین دولت تعریف، قرارداد آن در تابستان سال 1401 منعقد و در حال حاضر مراحل استقرار آن آغاز شده و ظرف ماه‌های آینده اجرایی خواهد شد. بخش دیگر نیز شامل بسته حمایت از شرکت‌های تولیدی، تسهیل و روان‌سازی حوزه تجارت خارجی و کاهش هزینه‌های تولید شرکت‌های بزرگ بود که به سرمایه‌گذاری در حوزه دستگاه‌های X-ray مرتبط می‌شد. تعداد دستگاه‌های X-ray نصب‌شده در دولت فعلی معادل 50 درصد از کل دستگاه‌های X-ray نصب‌شده طی 20 سال اخیر بوده است.

تجهیز بیش از 216 شرکت تولیدی سراسر کشور به انبار اختصاصی

وی عنوان داشت: بخش دیگر بسته حمایتی گمرک جمهوری اسلامی مربوط به تعاملی است که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی استفاده شد و بخش دیگر آن، توسعه انبارهای اختصاصی با شفاف‌سازی و ساده‌سازی فرایندها برای حفظ منافع شرکت‌های تولیدی بود، به‌گونه‌ای که در حال حاضر بیش از 216 شرکت تولیدی سراسر کشور به انبار اختصاصی مجهز شدند. در سال گذشته بیش از 55 هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه بابت حقوق ورودی از شرکت‌های تولیدی، بازرگانی و دانش‌بنیان کشور دریافت شد که به سرمایه در گردش و سهولت در تأمین مواد اولیه خطوط تولید کمک می‌کند.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما در تعداد و ترکیب شرکت‌های فعال مجاز یا همان مجموعه فعالان برگزیده در گمرک، بازنگری گسترده‌ای انجام دادیم و در حال حاضر اسناد و پرونده‌های 550 شرکت که با استانداردهای تعریف‌شده و رعایت سطح گسترده‌تری از شرایط و الزامات جزو برگزیدگان گمرک هستند، بررسی شده و این شرکت‌ها در حال استفاده از تسهیلات گمرک جمهوری اسلامی هستند. در اواخر سال 1401، مجوز نخستین گمرک تخصصی از سوی هیئت دولت صادر شد و گمرک تخصصی ICT در منطقه ویژه اقتصادی «پیام» تأسیس و زیرساخت‌های خوبی در آن بخش ایجاد شد.

امکان استفاده از ظرفیت فولاد مبارکه برای توسعه گمرکات کشور

وی ابراز داشت: اصلاح مسیربندی‌ها از دیگر تسهیل‌گری‌هایی است که از سوی گمرک جمهوری اسلامی صورت گرفت، به‌گونه‌ای که در حال حاضر بیش از 82 درصد وزنی واردات کشور در مسیر سبز یا زرد قرار دارد که به نفع شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان است. گمرک جمهوری اسلامی بسته ویژه حمایتی دیگری برای 9 هزار و 270 شرکت دانش‌بنیان در نظر گرفته و نتیجه آن افزایش درآمد حاصل از صادرات این شرکت‌ها به بیش از 2.5 میلیارد دلار بود. متوسط ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان کشور حدود 600 دلار و معادل دو برابر متوسط ارزش سایر شرکت‌هاست، این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در این حوزه و توجه به صادرات کالاهای با ارزش‌افزوده بالاتر از این مسیر محقق شده است.

رضوانی‌فر اضافه کرد: آنچه گمرک جمهوری اسلامی به دستور و به یادگار از رئیس‌جمهوری شهید در اولویت بالاتری نسبت به موضوعات درآمدی، تناژی و حجم تجارت در دستور کار قرار داده، همین تسهیل‌گری‌ها بود؛ بر همین اساس، افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه نیز اتفاق مبارکی است؛ زیرا توسعه گمرک‌های اختصاصی با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های بزرگ تولیدی، خوشنام، دارای زنجیره ارزش کامل و پیشران، حتماً کمک می‌کند که از ظرفیت‌های خود در توسعه گمرکات مرزی و مناطق محروم استفاده کنیم؛ چراکه در چنین توسعه‌هایی می‌توان از ظرفیت مجموعه‌های فاخر و بزرگی مثل فولاد مبارکه استفاده کرد. امیدوارم بتوانیم طی ماه‌های آینده مدل موفق فولاد مبارکه در ایجاد گمرک اختصاصی را به سایر حوزه‌های بزرگ تولیدی و صنعتی کشور تعمیم دهیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی این شرکت خبر داد؛

سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه برای احداث بزرگ‌ترین گمرک اختصاصی کشور

مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه از سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه برای احداث بزرگ‌ترین گمرک اختصاصی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار فولاد، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی این شرکت اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح رسمی و آغاز به کار گمرک اختصاصی فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی هستیم؛ علی‌رغم مشکلات عدیده صنایع کشور از قبیل تحریم‌ها، محدودیت‌های انرژی، گاز و برق و مشکلاتی در حوزه‌های ارزی و صادرات، صنعت فولاد کشور با رشد خوبی همراه بوده و ضریب بهره‌برداری صنایع به 65 درصد رسیده؛ اما در فولاد مبارکه به لطف خداوند متعال توانسته‌ایم به ضریب بهره‌برداری صددرصد برسیم.

خودکفایی و خودتأمینی فولاد مبارکه مورد تمجید رئیس‌جمهوری شهید بود

وی در ادامه افزود: علی‌رغم اینکه در سال 1399، افزایش محدودیت‌های انرژی منجر به کاهش میزان تولید در فولاد مبارکه شده بود، اما اراده‌ای در دولت جدید و در این مجموعه شکل گرفت تا از ظرفیت‌های موجود حداکثر استفاده شود و با حاکم شدن این نگاه، روند نزولی تولید در فولاد مبارکه به روندی صعودی تبدیل شد؛ اتفاقی که در حوزه تولید و توسعه شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه نیز شکل گرفت.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها همان نگاهی است که در بازدید رئیس‌جمهوری شهید مورد تعریف و تمجید قرار گرفت و ایشان تأکید کردند که این نگاه باید به‌عنوان الگوی شرکت‌ها و مجموعه‌های صنعتی کشور قرار گیرد، نگاهی که بر خودکفایی و خودتأمینی استوار شده است.

انجام کامل تعمیرات خطوط تولید فولاد مبارکه با اتکا به دانش متخصصان داخلی

وی اذعان داشت: قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه در گذشته از طریق تکنولوژی‌های وارداتی تأمین می‌شد، اما امروز در سایه خودباوری و خودکفایی بیش از 90 درصد قطعات و تجهیزات این مجموعه داخلی‌سازی شده، به‌نحوی‌که 88 درصد خریدهای فولاد مبارکه در سال گذشته از داخل کشور تأمین شد.

طیب‌نیا بیان کرد: فولاد مبارکه در گذشته بدون حضور کارشناسان خارجی حتی نمی‌توانست ساده‌ترین تعمیرات خود را انجام دهد، اما امروز با اتکا به دانش متخصصان داخلی، اساسی‌ترین تعمیرات خطوط تولید خود را در داخل انجام می‌دهد. امروز در این شرکت شاهد اجرای ابرپروژه‌هایی نظیر پروژه نورد گرم 2، تکمیل فازهای دوم و سوم نیروگاه 914 مگاواتی سیکل ترکیبی هستیم و طرح‌های بهینه‌سازی خطوط تولید به دست کارشناسان داخلی در حال انجام است.

فولاد مبارکه بالاترین میزان ارزش‌افزوده را در کشور دارد

وی با بیان اینکه صنعت فولاد و به‌ویژه فولاد مبارکه با محدودیت‌های بزرگی در زمینه‌های آب، برق و گاز مواجه است، گفت: اگرچه فولاد مبارکه و به‌طورکلی صنعت فولاد از صنایع پرمصرف است، اما با اجرای سیاست‌های خودتأمینی بسیاری از نیازهای خود را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی تأمین می‌کند، به‌طوری‌که این شرکت در سال گذشته به لحاظ ایجاد ارزش‌افزوده بین 100 شرکت برتر کشور، رتبه دوم را به دست آورد و در سال قبل‌تر از آن نیز رتبه اول را کسب کرده بود.

مدیرعامل فولاد مبارکه اضافه کرد: فولاد مبارکه امروز بالاترین میزان ایجاد ارزش‌افزوده در کشور را رقم زده؛ به‌طوری‌که با استخراج سنگ‌آهن از معادن در زنجیره کاملی از خطوط تولید خود محصولاتی بعضاً با بیش از 200 تا 300 برابر ارزش‌افزوده تولید می‌کند؛ حتی با تولید محصولات خاص و ویژه‌ای نظیر ورق‌های فولادی زنگ‌نزن توانسته بیش از هزار برابر ارزش‌افزوده از ماده اولیه در داخل کشور ایجاد کند.

سرمایه‌گذاری 31 هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه برای اجرای طرح‌های توسعه

طیب‌نیا ابراز داشت: امروز درباره مجموعه‌ای صحبت می‌کنیم که برای بیش از 40 هزار نفر به‌طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده و 2500 شرکت بالادست خود در حوزه تأمین و بالغ‌بر هزار شرکت در پایین‌دست خود را به‌عنوان مصرف‌کننده محصولات فولادی جای‌داده است؛ اگر فولاد مبارکه وجود نداشت و محصولات این شرکت تولید نمی‌شد به‌جرئت می‌توان گفت بسیاری از شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های بالادست و پایین‌دست فولاد مبارکه ازجمله صنایع خودروسازی، لوله و پروفیل‌سازی و صنایع سازنده ظروف و نگهداری مواد غذایی که وابسته به محصولات این مجموعه هستند، در اثر تحریم‌ها با مشکلات متعددی مواجه می‌شدند.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه سال گذشته با صادرات بالغ‌بر یک‌میلیون و 400 هزار تن محصول، رتبه اول در حوزه صادرات محصولات غیرنفتی را به خود اختصاص داد؛ این در حالی است که امروز این شرکت سهم 6.5 درصدی در تولید ناخالص ملی بخش صنعت و سهم 1.5 درصدی در تولید ناخالص ملی دارد؛ همچنین فولاد مبارکه در سال گذشته به میزان 50 هزار میلیارد تومان سود بین سهام‌داران خود توزیع کرد و در اقصی‌نقاط کشور نیز 31 هزار میلیارد تومان طرح‌های توسعه در دست اجرا دارد. این مجموعه 13 هزار میلیارد تومان مالیات به دولت پرداخت کرده است.

فولاد مبارکه درصدد توسعه صنعتی و اقتصادی کشور

مدیرعامل فولاد مبارکه در همین زمینه تأکید کرد: همه این‌ها مزایا و منافعی است که به‌واسطه وجود فولاد مبارکه برای کشور ایجاد شده که مصداق واقعی آیه 25 سوره حدید قرآن کریم است که می‌فرماید: «آهن را که در آن نیرویی سخت و منافع دیگری نیز برای مردم دارد، آفریدیم»؛ بنابراین معتقدیم چنانچه از این صنعت حمایت شود، به برکت آن می‌توان به آن قسط و عدلی که در قرآن کریم از آن نام برده شده هرچه بیشتر نزدیک شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امیدوارم بتوانیم در سایه حمایت‌های بیش‌ازپیش دولت محترم، به‌ویژه در حوزه‌های ارزی و مالیاتی و همچنین حوزه صادرات، موفقیت‌های بیشتری برای کشور به ارمغان آوریم و براساس مأموریتی که برای فولاد مبارکه بر مبنای خلق آینده بهتر برای ایران و ایرانیان عزیز تعریف کرده‌ایم، پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی دیگری را در حوزه‌های آب، برق و گاز برای کشور برنامه‌ریزی کرده و همچنان به توسعه صنعتی و اقتصادی کشور عزیزمان کمک کنیم.

امکان استفاده استان‌های هم‌جوار فولاد مبارکه از گمرک اختصاصی این شرکت

مدیرعامل فولاد مبارکه در جمع خبرنگاران از امکان استفاده شرکت‌های استان‌های هم‌جوار فولاد مبارکه از گمرک اختصاصی این شرکت خبر داد.

به گزارش خبرنگار فولاد، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه پس از برگزاری آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی این شرکت که با حضور سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درخصوص اقدامات فولاد مبارکه در حوزه خودتأمینی اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که طی سال‌های اخیر در حوزه برق، آب و گاز برای صنایع شاهد هستیم، فولاد مبارکه با هدف ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر برای ذی‌نفعان شرکت و کشور اقدامات گسترده و هدفمندی انجام داده است.

سرمایه‌گذاری در اکتشاف و توسعه میادین گازی و توسعه معادن کشور برای تأمین مواد اولیه

وی تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامات فولاد مبارکه برای ایجاد ارزش‌افزوده، سرمایه‌گذاری در پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی، احداث نیروگاه 914 مگاواتی سیکل ترکیبی با راندمان بالا، سرمایه‌گذاری در اکتشاف و توسعه میادین گازی و توسعه معادن کشور برای تأمین مواد اولیه موردنیاز خود است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در حوزه توسعه میادین گازی در انتظار اخذ مجوز از وزارتخانه‌های مربوطه هستیم، عنوان داشت: فولاد مبارکه طی دو سال اخیر، علاوه بر افزایش توزیع سود میان سهام‌داران خود، 31 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه را نیز در دستور کار خود قرار داده که به‌طورکلی هدف نهایی فولاد مبارکه از این قبیل اقدامات، توسعه کمّی، کیفی، متوازن، تکمیل حداکثری زنجیره ارزش و خودتأمینی است.

وی در پاسخ به سؤال یکی از اصحاب رسانه در خصوص امکان استفاده شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه از امکانات این گمرک اختصاصی توضیح داد: طبیعتاًآن دسته از شرکت‌های گروه فولاد مبارکه که نزدیک بنادر هستند، از ظرفیت‌های خود استفاده می‌کنند؛ اما شرکت‌های هم‌جوار فولاد مبارکه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

فولاد مبارکه تا پایان سال جاری همچنان نیازمند برق شبکه سراسری است

طیب‌نیا در پاسخ به این سؤال که آیا با احداث نیروگاه 914 مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه، محدودیت‌های برق این شرکت به‌طور صددرصد رفع می‌شود، گفت: ظرفیت‌های نیروگاهی که برای فولاد مبارکه تدارک دیده شده بیش از نیاز این شرکت است.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه به 1100 مگاوات برق نیاز دارد که در حال حاضر نیروگاه سیکل ترکیبی 914 مگاواتی، نیروگاه خورشیدی 600 مگاواتی، نیروگاه 300 مگاواتی موجود در شرکت و نیروگاه 200 مگاواتی بادی در منطقه خواف، ظرفیت‌های نیروگاهی این مجموعه را تشکیل می‌دهند و با اتمام عملیات احداث آن‌ها به شبکه سراسری کشور نیز برق تزریق خواهند کرد؛ ناگفته نماند که تا به بهره‌برداری رسیدن این پروژه‌ها و به‌طور مشخص تا پایان سال جاری همچنان نیازمند برق شبکه سراسری هستیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگر در خصوص طرح‌های تشویقی در نظر گرفته‌شده برای صنایع بزرگی نظیر فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: تسهیلاتی اختصاص یافته و وعده‌هایی داده شده که امیدواریم طبق تفاهم‌نامه‌های امضاشده محقق شوند.

رشد 40 درصدی سالانه سهام فولاد مبارکه

وی در پاسخ به این سؤال که برنامه فولاد مبارکه برای توزیع سود میان سهام‌داران و استفاده بخشی از آن برای اجرای طرح‌های توسعه چیست و چه وعده‌ای به سهام‌داران می‌دهید، بیان داشت: راهبرد اصلی ما همواره افزایش حداکثری سبد سود سهام‌داران بوده که شامل سود توزیعی و قیمت هر سهم است.

طیب‌نیا اضافه کرد: علی‌رغم اینکه سهام بورس اوراق بهادار کشور به‌طور میانگین 12 درصد در سال رشد دارد، سهم «فولاد» که متعلق به فولاد مبارکه است، به میزان 40 درصد رشد داشته و این امر ناشی از تصمیماتی بوده که سهام‌داران و مدیریت شرکت اتخاذ کرده‌اند.

بیش از هر زمان دیگری به حمایت سهام‌داران نیاز داریم

وی با بیان اینکه نگاه ما طی دو سال گذشته سرمایه‌گذاری هوشمند بوده است؛ اذعان داشت: نه‌تنها به سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه آسیبی نرسیده، بلکه حداکثر سود میان سهام‌داران توزیع شده است؛ بنابراین توزیع 58 درصدی سود فولاد مبارکه در سال گذشته، سرمایه‌گذاری 31 هزار میلیارد تومانی در طرح‌های توسعه و پیشرفت خوب آن‌ها و بعضاً به بار نشستن برخی از مهم‌ترین پروژه‌های توسعه این شرکت، گواهی بر این مدعاست.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پایان گفت: امسال نیز علی‌رغم اینکه افزایش سود خوبی را برای سهام‌داران خواهیم داشت، سرمایه‌گذاری‌های در طرح‌های توسعه به نقطه بسیار حساسی رسیده و بیش از هر زمان دیگری نیاز به حمایت سهام‌داران داریم؛ به عبارت دیگر ما همچنان به دنبال جلب رضایت سهام‌داران و ایجاد شرایط مناسبی برای پیشبرد طرح‌های توسعه‌های فولاد مبارکه هستیم.

رسول کوهستانی مدیرکل گمرکات استان اصفهان اعلام کرد:

کاهش هزینه‌های انبارداری و تولید با بهره‌برداری از گمرک اختصاصی

رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان نیز در حاشیه آیین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه گفت: از سال 1361 هم‌زمان با شروع عملیات ساخت فولاد مبارکه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه با احجام و ظرفیت‌های بسیار پایین در حد 4 هزار تا 5 هزار مترمربع ایجاد و تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده بودند. اگرچه این انبارها به‌طور پراکنده اضافه می‌شدند اما همچنان جوابگوی حجم عظیم واردات کالاهای موردنیاز شرکت نبوده است. ضمن اینکه این پراکندگی‌ها خود، عامل مؤثری در ایجاد وقفه در فرایند امور گمرکی نیز می‌شد.

وی ادامه داد: امروز با اضافه شدن مجموعه انبارهای سرپوشیده به ظرفیت انبارهای فولاد مبارکه، در حال حاضر، از حدود 34 هزار مترمربع پیش‌بینی‌شده 17 هزار مترمربع آن با سرمایه‌گذاری حدود 340 میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به اذعان مدیرکل گمرکات استان اصفهان، بهره‌برداری از این گمرک اختصاصی کاهش هزینه‌های دموراژ کالا و در نتیجه کاهش هزینه‌های تولید را در بر خواهد داشت.

کوهستانی تصریح کرد: در کشور دو گمرک اختصاصی برای فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان و درعین‌حال در استان اصفهان 43 انبار اختصاصی وجود دارد. با این تفاوت که در گمرک‌های اختصاصی در واقع نیروهای اداره گمرک به‌طور دائم حاضرند؛ اما در انبارهای اختصاصی کارشناسان گمرک در مواقع موردنیاز در محل انبارها حاضر می‌شوند و نسبت به فعالیت‌های خود اقدام می‌کنند.

مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه:

بهره‌مندی سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه از دیگر مزایای مهم افتتاح گمرک اختصاصی است

علی‌یار عراقی نیز در حاشیه افتتاح و بهره‌برداری از گمرک اختصاصی فولاد مبارکه در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: یکی از حلقه‌های بسیار مهم در حوزه تأمین، گمرکات است و گمرک اختصاصی فولاد مبارکه در کوتاه کردن زمان تأمین تجهیزات و اقلام موردنیاز فولاد مبارکه و به‌عبارت‌دیگر در کاهش زمان رسوب این اقلام در مبادی گمرک و بنادر بسیار مؤثر است.

وی در خصوص مزایای بهره‌مندی از این گمرک تصریح کرد: وجود گمرک اختصاصی در کنار خود شرکت فولاد مبارکه می‌تواند مزایای بسیار زیادی در زنجیره تولید و افزایش سودآوری شرکت داشته باشد. با استفاده از ظرفیت این گمرک، کالاها و تجهیزات هرچه سریع‌تر در اختیار بهره‌بردار قرار می‌گیرد؛ درعین‌حال با حذف هزینه‌های مربوط به انبارداری یا دموراژ، کمک مؤثری به رشد سودآوری شرکت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این گمرک همچنین در کاهش هزینه‌های لجستیکی و به‌طورکلی در حوزه زنجیره تأمین بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: مورد بسیار مهمی که هنگام طراحی و احداث این گمرک اختصاصی با جدیت در دستور کار قرار گرفت، این بود که تمامی شرکت‌های گروه بتوانند از این ظرفیت به‌طور کامل استفاده کنند و امیدواریم که با بهره‌برداری از این گمرک اختصاصی گلوگاه‌هایی که در حوزه تأمین و ترخیص کالاهای موردنیاز فولاد مبارکه وجود داشت، مرتفع شود.

وی در ادامه با اشاره به مزیت‌های صادراتی که گمرک اختصاصی فولاد مبارکه می‌تواند به همراه داشته باشد، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های این گمرک اختصاصی به‌راحتی می‌توانیم صادرات محصولات را به‌خصوص از طریق مرزهای زمینی که ظرفیت صادرات دارند انجام دهیم.

عراقی با اشاره به آمار موجود در حوزه واردات و صادرات کالا و قطعات موردنیاز و محصولات در سال 1402 تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های گمرک اختصاصی که در فاز اول این گمرک در فولاد مبارکه پیش‌ازاین انجام شده بود، حدود 150 هزار تن محصولات شرکت از طریق گمرک اختصاصی صادر شد و 52 هزار تن کالاها و مواد اولیه وارداتی از طریق همین گمرک وارد شرکت شده است؛ ضمن اینکه برنامه داریم که این اعداد را با بهره‌برداری کامل از گمرک اختصاصی در سال 1403 تا 2 برابر افزایش دهیم.

مدیر اجرای پروژه‌های جنبی و پشتیبانی فولاد مبارکه خبر داد:

متصل شدن گمرک اختصاصی فولاد مبارکه به راه‌آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران

مهران سعیدی نیز در جریان افتتاح این گمرک گفت: عملیات احداث فاز اول گمرک باهدف خلق ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتر و در راستای اهداف لجستیکی فولاد مبارکه با 340 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت از بهمن‌ماه سال 1400 آغاز و در دو مرحله اجرا شد.

به گفته مدیر اجرای پروژه‌های جنبی و پشتیبانی فولاد مبارکه، فاز اول این گمرک شامل احداث 4 سوله 8500 متری مجموعاً به ظرفیت 34 هزار مترمربع است که دارای امکانات مکانیکی، شامل جرثقیل‌ها و باراندازها و امکانات کاملی برای ترخیص و استریپ کالاست. همچنین در بخش الکتریکال و الکترونیک این گمرک، پست برق و دوربین‌های مداربسته به‌منظور امکان بررسی فضای داخل گمرک و فضای پیرامونی سوله‌ها تجهیز شده است. همچنین در این مجموعه سیستم‌های اعلام و اطفای حریق به‌منظور ارتقای ایمنی نصب شده است.

وی افزود: در فاز نخست این گمرک همچنین دو باسکول 60 تنی 15 متری احداث شده است و در فاز دوم مقرر است محوطه‌سازی و ایجاد مسیر ریلی به طول 10 کیلومتر انجام شود که با این اقدام مسیر ریلی گمرک اختصاصی فولاد مبارکه به راه‌آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران متصل می‌شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: همچنین در فازهای توسعه این گمرک می‌توان تا سقف 190 هزار مترمربع انبار روباز احداث کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: با احداث این گمرک هزینه‌های واردات کالاها و همچنین صادرات محصولات تولیدشده در فولاد مبارکه و همچنین هزینه‌های نگهداری کالاها، تجهیزات و مواد موردنیاز شرکت به میران قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

شایان ذکر است وزیر اقتصاد و دارایی پیش از افتتاح گمرک اختصاصی فولاد مبارکه و بازدید از خطوط تولید این شرکت در ابتدا به اتفاق هیئت همراه، ضمن حضور در محل معراج الشهدای شرکت و تجدید پیمان با آرمان‌های شهدا در باغچه شخصیت‌های فولاد مبارکه یک نهال به رسم یادبود کاشت.

نظر شما