شناسهٔ خبر: 67258235 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

بازگشت برجام به قاب تلویزیون

مسعود پزشکیان در جمع‌بندی سخنان خود، وقت را در اختیار محمد‌جواد ظریف قرار داد و وزیر خارجه سابق نیز از این فرصت برای پاسخ به ابهامات و جنجال‌ها بر سر برجام و تحریم‌ها استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

پنجمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در میزگرد سیاست خارجی شبکه سوم بار دیگر برجام و مساله رفع تحریم‌ها را با صراحت بیشتری به قاب تلویزیون بازگرداند. مسعود پزشکیان که در مناظرات قبلی تا حدودی به تحریم‌ها و ارتباطات بین‌المللی اشاره کرده بود، این بار با همراهی محمدجواد ظریف وزیر خارجه سابق ایران و مهدی سنایی کارشناس و مشاور سیاست خارجی، تاکید دوچندانی بر ضرورت رفع تحریم‌ها با لزوم مذاکرات احیای برجام و از سیاست خارجی چندسونگری خود رونمایی کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، پزشکیان در شروع برنامه با خواندن جملاتی گزیده از یک متن طولانی که در واقع رونمایی از نقشه راه سیاست خارجی دولت آینده خود با فرض پیروزی در ۸ تیر است، اظهار کرد: راهنمای سیاست خارجی ما منافع مردم ایران خواهد بود و در سیاست خارجی شعارهای دهن‌پرکن که جیب مردم را خالی کند، شعارهایی که مردم را از قافله توسعه عقب بیندازد و مردم را گرفتار تامین دارو و صنایع ملی را گرفتار تامین مواد اولیه و آخرین فناوری کند، نخواهم داد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هدف سیاست خارجی ما تنها بقا نخواهد بود، گفت: برای من دیپلماسی، مذاکره و توافق ذلت نیست بلکه یک راه معقول و کم‌هزینه برای رسیدن به عزت است؛ ما دیگر فرصت نداریم در حالی که کشورهای منطقه با شتاب در حال توسعه هستند، در بهترین حالت درجا بزنیم. پزشکیان با بیان اینکه پول نفت ما نباید به جیب قاچاقچیان برود، تاکید کرد: با تحریم شاید بتوان زنده ماند اما نمی‌شود پیشرفت کرد؛ با حضور گسترده مردم در انتخابات قوی‌ترین برگ برنده را در مذاکرات به دست خواهیم آورد. ان‌شاءالله با پشتوانه مردمی، احیای برجام، رفع تحریم‌ها و دیگر موانع بانکی مانند FATF شدنی خواهد بود.

دولت سوم روحانی؟

در ادامه این میزگرد فواد ایزدی کارشناس برنامه با اشاره به حضور محمدجواد ظریف و مهدی سنایی به عنوان وزیر خارجه دوران حسن روحانی و سفیر دولت روحانی پرسید که آیا دولت شما دولت سوم آقای روحانی خواهد بود؟ اگر دولت شما متفاوت از دولت روحانی است، تفاوت در دولت شما چیست؟

پزشکیان در پاسخ به پرسش این کارشناس، گفت: باید ببینیم که آیا می‌خواهیم همچنان دعوا کنیم یا اینکه می‌خواهیم این مشکل را برطرف کنیم. اگر ما می‌خواهیم در تحریم بمانیم، یعنی مردم را بدبخت، رشد را نابود و زیرساخت‌های‌مان را نابود کنیم و زندگی مردم را به فلاکت بکشیم؛ از این‌طرف ما باید اقتدار داخلی خود را حفظ کنیم.

وی گفت: اینکه برخی می‌خواهند بگویند که ما تا انت‌ها در آخرین می‌مانیم چون آمریکا فلان می‌کند و ما در مقابل او ایستادگی می‌کنیم؛ خب بایستید اما بگویید که برای زندگی مردم چه راه‌حلی دارید؟ وی در ادامه به طرح پرسشی از ایزدی پرداخت و گفت که آیا دولت شهید رئیسی دنبال برجام بود یا خیر؟ سپس خطاب به او اظهار کرد: اگر برجام را می‌گویید خراب است خب آن را پاره می‌کردید و از آن بیرون می‌آمدید.

پاسخ تفصیلی ظریف

مسعود پزشکیان در جمع‌بندی سخنان خود، وقت را در اختیار محمدجواد ظریف قرار داد و وزیر خارجه سابق نیز از این فرصت برای پاسخ به ابهامات و جنجال‌ها بر سر برجام و تحریم‌ها استفاده کرد و خطاب به کارشناس برنامه گفت: تحریم را با عدد نمی‌شمرند؛ وقتی گفتند ۸۰۰ تحریم قبل از برجام به ۱۵۰۰ تحریم بعد از برجام تبدیل شد، دوتای آن خود من بودم. شمردن تحریم با عدد، آدرس غلط دادن به مردم است.

بانک، نفت، پتروشیمی، بیمه و کشتیرانی ما را کجا تحریم کردند؟ ظریف با اشاره به قانون کاتسا گفت: این قانون هیچ تحریم جدیدی ندارد و تنها تحریم‌های قبل را هماهنگ کرد؛ چون برجام به آمریکا اجازه نمی‌داد تحریم جدیدی اضافه کند. سال‌های ۹۵ و ۹۶ دو سالی بود که بعد از توافق، رشد دورقمی داشتیم و تورم تک‌رقمی.

او با اشاره به خروج آمریکا از برجام افزود: برخی روزنامه‌ها و دوستان نوشتند اینکه ترامپ می‌گوید از برجام خارج می‌شود، جنگ زرگری است و او خارج نمی‌شود؛ بعد که خارج شد؛ پس چه شد؟ ترامپ می‌گفت برجام کلاه گشادی بود که ایرانی‌ها سر ما گذاشتند؛ البته در اینجا هم برخی می‌گفتند برجام کلاه آمریکا بر سر ایران بود. ظریف افزود: تنها کشوری که از سازوکار اسنپ‌بک در برجام استفاده کرده، ایران است؛ ایران به مدت ۵ سال است که از این سازوکار استفاده می‌کند.

روزی که دولت روحانی تحویل آقای رئیسی شد، توانسته بودیم آمریکا را سه بار در شورای امنیت شکست دهیم؛ غنی‌سازی را از ۲۰ درصد به ۶۰درصد رسانده بودیم. ظریف ادامه داد: اینکه می‌گویند بایدن می‌توانست به برجام برگردد، بله؛ اصلا قرار بود برگردد، اما یکی اسرائیل بود که با شهید کردن شهید فخری‌زاده اجازه نداد و یکی هم قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی.

نگذارید که بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت. بارها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم تا مردم در فلاکت زجر نکشند. در سه سال دولت روحانی به ۱۵۰۰ تحریم رسید؛ و در سه سال دولت آقای رئیسی به ۲۵۷۰ رسید. در ۸ سال ۷۰۰ تحریم اضافه شد و در سه سال بیش از هزار مورد. اگر می‌خواهید سر مردم را شیره بمالید، درست بمالید. او خطاب به مردم گفت: ببینید مردم! تورم‌تان را کجا بردند!

ببینید فروش نفت را کجا بردند! ظریف با اشاره به فروش نفت ایران، گفت: اینکه فروش نفت بالا رفته کار دوستان نبوده، بلکه وقتی بایدن آمد سیاستش این شد که پیچ تحریم‌ها را شل کند؛ بگذارید ترامپ برگردد ببینید دوستان چه می‌کنند. ظریف افزود: حضرت حجت‌الاسلام خاتمی ذیل نظرات رهبری، برای ایران افتخار آفرید؛ معجزه هزاره سوم هم فکر می‌کرد تحت نظرات رهبری عمل می‌کند، به همراه دبیر شورای عالی امنیت ملی‌اش که الان هم نامزد انتخابات شده، جز تحریم چیزی نیاوردند.

دولت روحانی هم توانست کشور را سربلند کند. اگر برجام بد بود چرا آمریکا با استفاده از چارچوب‌های خود برجام، از برجام خارج نشد؟ مگر ترامپ از آب و هوا و قرارداد موشک‌های میان‌برد خارج نشد؛ آیا این به این معناست که شوروی سابق هم بد مذاکره کرده بود؟ او ادامه داد: فراموش نکنید که همان‌قدری که سلاح مهم است، مردم هم مهم هستند.

نظر شما