شناسهٔ خبر: 67275660 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پشت‌پرده جنجال و درگیری در میزگرد فرهنگی پزشکیان؛ «مسعود پزشکیان» چه گفت؟/ ویدئو پشت‌پرده جنجال و درگیری در میزگرد فرهنگی پزشکیان؛ «مسعود پزشکیان» چه گفت؟/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، در میزگرد فرهنگی «مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، اتهامات ناروا و صحبت‌های بی‌اساس «شهاب اسفندیاری» کارشناس نزدیک به «سعید جلیلی»، خطاب به «محمد فاضلی» مشاور «مسعود پزشکیان»، باعث تشنج و درگیری شد. در پی این تشنج و درگیری، صداوسیما اجازه پاسخ‌گویی به «محمد فاضلی»

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، در میزگرد فرهنگی «مسعود پزشکیان» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، اتهامات ناروا و صحبت‌های بی‌اساس «شهاب اسفندیاری» کارشناس نزدیک به «سعید جلیلی»، خطاب به «محمد فاضلی» مشاور «مسعود پزشکیان»، باعث تشنج و درگیری شد. در پی این تشنج و درگیری، صداوسیما اجازه پاسخ‌گویی به «محمد فاضلی» را نداد و میکروفون او را قطع کرد.

میزگرد فرهنگی «مسعود پزشکیان»، با تهمت‌ها، صحبت‌های مغرضانه و غیرکارشناسی و ادعاهای بی‌پایه‌واساس «شهاب اسفندیاری»، کارشناس نزدیک به «سعید جلیلی»، خطاب به «محمد فاضلی» مشاور «مسعود پزشکیان» به درگیری کشیده شد.

در واکنش به این اظهارات تند و رفتارهای ناشایست «شهاب اسفندیاری»، «محمد فاضلی» مشاور «مسعود پزشکیان»، میکروفن خود را که صدای آن توسط صداوسیما قطع شده بود، پرت کرد و جلسه میزگرد را ترک کرد.

«سید محمد بهشتی» و «محمد فاضلی» همراهان «مسعود پزشکیان» در این میزگرد بودند. «شهاب اسفندیاری» و «حسین انتظامی» هم کارشناسان تخصصی صداوسیما در میزگرد فرهنگی بودند.

مسعود پزشکیان چه گفت؟

«مسعود پزشکیان» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در میزگرد با دیگر کاندیداهای انتخاباتی این دوره، اظهار داشت: «باور و اعتقاد من، دستورالعمل و نامه حضرت علی(ع) به مالک است که اگر عمل می‌کردیم این بلاها سر ما نمی‌آمد نامه‌ای که می‌گوید بر اساس تقوا عمل کند و جلوی نفس خود را بگیرد. شاخص خوب و بد بودن این است که ببینی مردم در مورد تو چه می‌گویند. انصاف را در مقابل آنچه دوست داری و نداری مراعات کن. با تمام وجودت به این مردم عشق بورزد و با آنها حسن برخورد نکن و مانند حیوان درنده به جان آنها نیافت.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: «ما به عنوان مجلس و دولت هدف گذاری می‌کنیم و بعد از پنج سال انجام نداده رها می‌کنیم. چرا از نو قانون و کتاب می‌نویسیم. این از نظر علمی جای سوال دارد. اگر از اکثر مدیران بپرسید اصلاً نمی‌دانند قانون برنامه چیست. قرار بود در منطقه اول شویم و جهل و ظلم نباشد. نشدیم چون ما اجازه ندادیم. ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم. هر کسب قدرتی به میزان امکانی که داشته نتوانسته کاری کند.‌»

پزشکیان ادامه داد: «می‌دانید چرا نمی‌گذاریم رسانه حرف بزند؟ چون نمی‌خواهیم بفهمند ما خوردیم و بردیم. رسانه اگر آزاد باشد راحت نمی‌توانیم پول‌ها را گم و گور کنیم و بگوییم نمی‌دانیم چه شد. در دانشگاه گفتند طوری آئین نامه بنویسید که طبق نظر آقایان آن را بچرخانید. اگر ما اشتباه می‌کنیم ما را قانع کنید. چرا باید جلوی اندیشه‌ها را بگیریم.»

شهاب اسفندیاری در ادامه، با طرح چند سوال گفت: «در ابتدای سخن باید به شما مرحبا بگویم هر چند که شاید هم فکر شما نباشم. صحنه عجیبی در دانشگاه در بین دانشجویانی که رفتار مورد پسند شما نداشتند، شما بر خلاف سایر سیاستمداران نه سکوت کردید نه همراهی بلکه جوانمردانه اعتراض خود را بیان کردید. این امیدوار کننده بود با سیاستمداری مواجه هستیم که با هر چیزی همراهی نمی‌کند. توجه شما به فقر و بی عدالتی خوب است. اینکه شما به عنوان پزشک مطب ندارید یعنی وقف خدمت عمومی. انقلاب را گروگان گرفتند. شما قبول دارید که عده‌ای می‌گفتند امام خمینی را باید به موزه‌های تاریخ بسپاریم؟ دیدگاه شما چیست؟ برخی افراد کنار شما که این روزها کنار شما عکس می‌گیرند نسبتی با آنچه نگاه حضرت امام بود ندارند. نظر شما در تحریف میراث امام چیست.»

پزشکیان گفت: «تحلیل این حرف زمان دارد. مورد حمایت جبهه اصلاحات هستم اما گفتم اصول خود را دارم برای اصلاح اصول دارم. ما با هم اختلاف می‌کنیم چون شفافیت نداریم. هرکسی از دین خود شد یار من. هر کسی می‌گوید حق با من است. در این جریان عده‌ای خیلی تند هستند. اگر من بد هستم تو خوب باشد. در هر دو طرف تندروی وجود دارد و ما جای بر طرف کردن مشکلات روز به روز شکاف را بیشتر می‌کنیم. مردم در مورد ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند. ما چه کردیم که مردم ناراضی شدند؟ هر دو طرف مقصر هستند. دنبال درست شدن مملکت هستیم باید جای دشمنی با هم برادر باشیم. نقاط مشترک را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم. من دید خود را اعلام می‌کنم شما هم دید خود را. جامعه به آن رأی می‌دهد. چرا باید دعوا کنیم؟ من اولویت را به این مسأله دادم. مردم می‌بینند کدام یک از ما خدمتگزار هستیم. امام زمان وزا رفته و نمی‌آید؟ خدا می‌خواست همه ما را مؤمن می‌کرد. به زور می‌خواهی مردم را به باور خود برگردانی؟ اشتباه است. مردم اگر دیدگاه شما را بپذیرند مردم خواستند. مشکل این است هیچ طرفی عدالت را رعایت نکردند.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به جلسه‌ای با جنتی گفت: «از ایشان پرسیدم تا حالا شده قانونی را بنویسید که عادلانه نیست؟ من اشتباه کردم شما چرا امضا کردید؟ زرنگی است که حق شما را بردارم و به شهر خودم ببرم؟ این عادلانه است که دانش‌آموز کپرنشین با دانش آموز دیگری با شهریه ۱۰۰ میلیون رقابت یکسان داشته باشد؟ روز قیامت دهن‌های ما را می‌بندند و می‌گویند چه کردی؟ دعوای ما دعوای قدرت است نه دعوای خدمت. اگر بر اساس عدالت با زدم رفتار می‌کردیم مردم ناراضی نمی‌شدند.»

پزشکیان افزود: «گروه زد وجود ندارد. آنها می‌گویند ذهن ما فریز شده. هر کسی با سیاست‌های کلی تطابق نداشته باشد برای من خط قرمز است. هر آدمی با هر دیدگاهی سیاست‌های رهبری را انجام دهد تا مردم از فقر و تبعیض و گرسنگی رها شوند یعنی در خط ولایت بودن. چرا در جریانات به رهبری بی احترامی کردند؟ چون من عرضه جواب دادن نداشتم انداختند گردن رهبری. آقا گفت بی احترامی کنید؟ آقا گفت توی گوش بچه مردم بزنیم؟ مردم دیدند مشکلات حل نمی‌شود گفتند همه چیز تقصیر بالایی است. در صنعت و کشاورزی ما همین مفهوم وجود دارد.»

الهام یاوری در ادامه، در رابطه با مدارس غیرانتفاعی و توسعه بی‌رویه مدارس غیردولتی و استعدادهای درخشان طرح سوال کرد و گفت: «مدارس غیرانتفاعی کاملاً نابود شده و همچنین مدارس سمپات. سیاست شما برای گسترش مدارس غیردولتی چه خواهد بود؟ با وجود محدودیت‌های بودجه‌ای چطور می‌خواهید وضعیت فرهنگیان را سامان دهید.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: «اصول من عدالت است. مانع آنکه پول دارد نمی‌شوم اما به عنوان سیاستمدار حاکم دولت آنهایی که حاکمیت ندیده خواهم دید. رقابت‌ها باید برابر شود. رقابت و عدالت در حالت مساوی معنا دارد. یکی در کپر درس می‌خواند. یکی را معلم کار نکرده سر کلاسش می‌فرستد و دیگر استاد دانشگاه. بسته خدمت به جمعیت تعریف شده باید مشخص شود.»

او افزود: «بیت‌المال دولت را نمی‌توان در یک جا زیاد صرف کرد و در جای دیگر کمتر. بسته خدمت سیستان و بلوچستان و تهران باید برابر یا در جایی جز تهران باید بیشتر باشد. من بی عدالتی نخواهم کرد. هر کاری از دستم بر بیاید برای حاشیه‌نشین‌ها به کار خواهم بست. آنهایی که نه پول دارند نه کسی صدایشان را می‌شنود معلم و امکانات ندارند اما کسی رسیدگی نمی‌کند اما در تهران کوچک‌ترین مشکل رسیدگی می‌شود. به کسانی خواهم رسید که به آنها نرسیده‌اند. وظیفه حاکمیت این است که چشم و گوش کسانی باشد که آنها را نمی‌بینند و نمی‌شنوند.»

پزشکیان تاکید کرد: «ما نباید کاری کنیم مردم ناراضی شوند. کاری که جامعه می‌خواهد با حجاب انجام دهد از مدارس شروع شده است.»

انتظامی در رابطه با پان‌ترکیسم گفت: «شما با هر گونه ایسمی فاصله دارید چه تدبیری دارید که هواداران شما رضایت داشته باشند.»

مجری برنامه تذکری به پزشکیان داد و پزشکیان در پاسخ به او گفت: «شما جسارت کردید. نباید شما اظهار نظر کنید. شما شنونده هستید. اظهار نظر برای کارشناس برنامه است. شما همیشه وقت دارید حرف بزنید اجازه دهید اینجا ما حرف بزنیم.»

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «ما بر اساس عدالت رفتار کنیم کسی دنبال پان ترکیسم و…، نخواهد بود. ایران برای همه است. ما اگر این باور را داشته باشیم و عادلان رفتار کنیم این مشکلات پیش نمی‌آمد.»

اسفندیاری خطاب به بهشتی گفت: «سیاست ول کردن در عملکرد خیلی‌ها دیگر اجرا نمی‌شود. وی همچنین به پزشکیان گفت شما جوری سخن می‌گوئید که با استاد متخلف هم قصد مماشات خواهید داشت. مقهور بازی‌های سیاسی نشوید.»

پزشکیان پاسخ داد: «هر چیزی شواهد علمی داشت قابل بحث نیست. واقعیت سینمای فعلی ما است. ما باید جایی آن را اصلاح می‌کردیم. چه کردیم که دیگران الگو شدند. وقتی بحث می‌کنیم باید کل محصول و کل پیشرفت آنها را با خود مقایسه کنیم. ما تا نپذیریم مشکل داریم مشکلی مرتفع نخواهد شد. در دانشگاه خیلی‌ها را راحت استخدام کردند و بسیاری که نباید بازنشسته می‌کردند بازنشسته کردند. الان رئیس دانشگاه و معاون و … همه از دانشگاه آزاد آمدند در صورتی که بعد از انقلاب اساتید تحصیل کرده از بهترین دانشگاه‌های دنیا داشتیم. استادی بخاطر یک اعتراض برکنار شده وجود دارد. دانشجو را استاد می‌کنند؟ کسی که سابقه ندارد رئیس جایی می‌کنند؟»

یاوری در رابطه با چاقی تعدادی از دانش‌آموزان و بار اقتصادی و اجتماعی این مسأله روی خانواده‌ها و کنترل آن گفت: «سیستم آموزشی ما باید بازنگری اساسی داشته باشد. ما فقط می‌گوئیم دانش آموز فقط درس بخواند اگر آنها به کار گرفته شوند این وضع پیش نخواهد آمد. با تغییر در رفتار آموزشی می‌توان خیلی‌ها را تغییر دهند.»

محمد فاضلی در ادامه گفت: «آقای اسفندیاری شما دروغ گفتید. با مجوز هیأت امنای دانشگاه کار انجام دادم. وزارت علوم جرأت نمی‌کند. به دلیل اینکه در میزگرد فرهنگی، انتظار اقدام فرهنگی می‌رود، صدای میکروفن همراه و کارشناس قطع شد.»

پزشکیان گفت: «همین رفتار نشان‌دهنده نبود فرهنگ است.»

«محمد فاضلی» مشاور مسعود پزشکیان، پس از این اظهارات، میکروفون خود را پرت کرد و جلسه میزگرد را ترک کرد. همچنین محمد فاضلی و شهاب اسفندیاری اقدام به بحث و جدل کردند.

مجری برنامه با عذرخواهی از بینندگان، برنامه را پایان داد.

منبع: sharghdaily-934739

نظر شما