شناسهٔ خبر: 67250279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

متن کامل طوفان ظریف در تلویزیون در دفاع از برجام: نگذارید بگویم | می‌خواهید سر مردم شیره بمالید، درست بمالید! +فیلم

صاحب‌خبر -

ظریف گفت: نگذارید که بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت. بارها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم تا مردم در فلاکت زجر نکشند. در  سه سال دولت روحانی به ۱۵۰۰ تحریم رسید؛ و از سه سال دولت آقای رئیسی به ۲۵۷۰ رسید. در ۸ سال ۷۰۰ تحریم اضافه شد و در سه سال بیش از هزار مورد. اگر می‌خواهید سر مردم را شیره بمالید، درست بمالید و تاریخ را عوض نکنید.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اسبق در برنامه میزگرد سیاست خارجی که به عنوان مشاور مسعود پزشکیان حاضر شده بود، در این برنامه خطاب به فواد ایزدی گفت: تحریم را با عدد نمی‌شمرند؛ وقتی گفتند ۸۰۰ تحریم قبل از برجام به ۱۵۰۰ تحریم بعد از برجام تبدیل شد، دوتای آن خودم من بودم. شمردن تحریم با عدد، آدرس غلط دادن به مردم است.

او افزود: بانک، نفت، پتروشیمی، بیمه و کشتیرانی ما را کجا تحریم کردند؟

ظریف با اشاره به قانون کاتسا گفت: این قانون هیچ تحریم جدیدی ندارد و تنها تحریم‌های قبل را هماهنگ کرد؛ چون برجام به آمریکا اجازه نمی‌داد تحریم جدیدی اضافه کند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_198115" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.khordad.news/fa/news/play/embed/403812/198115?width=400&height=300"></script></div>

وزیر خارجه اسبق ادامه داد: سال‌های ۹۵ و ۹۶ دو سالی بود که بعد از توافق، رشد دو رقمی داشتیم و تورم تک رقمی.

او با اشاره به خروج آمریکا از برجام، افزود: برخی روزنامه‌ها و دوستان نوشتند اینکه ترامپ می‌گوید از برجام خارج می‌شود، جنگ زرگری است و او خارج نمی‌شود؛ بعد که خارج شد؛ پس چه شد؟ ترامپ می‌گفت برجام کلاه گشادی بود که ایرانی‌ها سر ما گذاشتند؛ البته در اینجا هم برخی می‌گفتند برجام کلاه آمریکا بر سر ایران بود.

ظریف افزود: تنها کشوری که از ساز و کار اسنپ‌بک در برجام استفاده کرده، ایران است؛ ایران به مدت ۵ سال است که از این ساز و کار استفاده می‌کند.

او ادامه داد: روزی که دولت روحانی تحویل آقای رئیسی شد، توانسته بودیم آمریکا را سه بار در شورای امنیت شکست دهیم؛ غنی‌سازی را از ۲۰ درصد به ۶۰درصد رسانده بودیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_198116" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.khordad.news/fa/news/play/embed/403812/198116?width=400&height=300"></script></div>

ظریف ادامه داد: اینکه می‌گویند بایدن می‌توانست به برجام برگردد، بله؛ اصلا قرار بود برگردد اما یکی اسرائیل بود که با شهید کردن شهید فخری‌زاده اجازه نداد و یکی هم قانون راهبردی.

او در ادامه افزود: نگذارید که بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت. بارها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم تا مردم در فلاکت زجر نکشند. در سه سال دولت روحانی به ۱۵۰۰ تحریم رسید؛ و از سه سال دولت آقای رئیسی به ۲۵۷۰ رسید. در ۸ سال ۷۰۰ تحریم اضافه شد و در سه سال بیش از هزار مورد. اگر می‌خواهید سر مردم را شیره بمالید، درست بمالید.

او خطاب به مردم گفت: ببینید مردم! تورم‌تان را کجا بردند! ببینید فروش نفت را کجا بردند!

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_198117" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.khordad.news/fa/news/play/embed/403812/198117?width=400&height=300"></script></div>

ظریف با اشاره به فروش نفت ایران، گفت: اینکه فروش نفت بالا رفته کار دوستان نبوده، بلکه وقتی بایدن آمد سیاستش این شد که پیچ تحریم‌ها را شل کند؛ بگذارید ترامپ برگردد ببینید دوستان چه می‌کنند.

ظریف افزود: حضرت حجت‌الاسلام خاتمی ذیل نظرات رهبری، برای ایران افتخار آفرید؛ معجزه هزاره سوم هم فکر می‌کرد تحت نظرات رهبری عمل می‌کند، به همراه دبیر شورای عالی امنیت ملی‌اش که الان هم نامزد انتخابات شده، جز تحریم نیاوردند. دولت روحانی هم توانست کشور را سربلند کند. اگر برجام بد بود چرا آمریکا با استفاده از برجام خارج نشد. مگر ترامپ از آب و هوا و قرارداد موشک‌های میان برد خارج نشد؛ شوروی سابق هم بر مذاکره کرده بودند؟

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_198125" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.khordad.news/fa/news/play/embed/403812/198125?width=400&height=300"></script></div>

او ادامه داد: خطای استعمارگر را به پای مبارزه کننده با استعمار بیاوریم. فراموش نکنید که همانقدری که سلاح مهم است، مردم هم مهم هستند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_198148" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.khordad.news/fa/news/play/embed/403812/198148?width=400&height=300"></script></div>

برچسب‌ها:

نظر شما