شناسهٔ خبر: 67275664 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

استیون هاوکینگ تا آخرین لحظه عمر نگران رخ دادن این اتفاق بود استیون هاوکینگ تا آخرین لحظه عمر نگران رخ دادن این اتفاق بود

معمولا کم پیش می‌آید که یک دانشمند مطرح توجه عموم مردم را نیز به‌خود جلب کند؛ اما این اتفاق در مورد استیون هاوکینگ رخ داد. هاوکینگ توانست با وجود محدودیت‌های شدید جسمی جایگاه مهمی در تاریخ آکادمیک جهان کسب کند. او در سال ۱۹۸۸ کتاب نظریه همه‌چیز را منتشر کرد که برای بیش از ۴ سال در لیست پرفروش‌ترین

صاحب‌خبر -

معمولا کم پیش می‌آید که یک دانشمند مطرح توجه عموم مردم را نیز به‌خود جلب کند؛ اما این اتفاق در مورد استیون هاوکینگ رخ داد. هاوکینگ توانست با وجود محدودیت‌های شدید جسمی جایگاه مهمی در تاریخ آکادمیک جهان کسب کند. او در سال ۱۹۸۸ کتاب نظریه همه‌چیز را منتشر کرد که برای بیش از ۴ سال در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار داشت. استیون هاوکینگ علاقه‌مند پیشرفت و کاوش در جهان‌های دیگر بود، ولی در مورد نابودی بشر نیز نگرانی‌های خود را ابراز کرده بود.

استیون هاوکینگ نابودی بشر را اینگونه پیش‌بینی کرده بود

34_11zon (14)

این دانشمند برجسته حوزه اخترفیزیک در سال ۲۰۱۸ فوت کرد؛ اما یکی از پیش‌بینی‌های وی این روزها مورد توجه قرار گرفته است. هاوکینگ کسی نبود که مخالف تکنولوژی باشد. هرچند او تصور می‌کرد که پیشرفت بیش از حد می‌تواند برای ما مشکل‌ساز شود. نگرانی اصلی وی نیز مربوط به هوش مصنوعی بود. او در سال ۲۰۱۴ سخرانی مهمی را در دانشگاه کمبریج انجام داد.

هاوکینگ در طول سخنرانی خود گفت که در آینده هوش مصنوعی می‌تواند خود را به اراده مجهز کند. اراده‌ای که با خواست انسان‌ها در تضاد است. در واقع ظهور نسخه قدرتمند و پیچیده هوش مصنوعی می‌تواند یا بهترین و یا بدترین اتفاق برای بشر باشد. این دانشمند معروف در مورد نتیجه نهایی اطمینان نداشت. وی در سال ۲۰۱۷ نیز سخنان خود را تکرار کرد.

35_11zon (14)

هاوکینگ گفت که ممکن است در آینده هوش مصنوعی پیشرفت‌های حیرت‌انگیزی را برای ما رقم بزند. هرچند این احتمال وجود دارد که آنها به تمدن غالب تبدیل شده و ما در جایگاه دوم قرار بگیریم. استیون هاوکینگ احتمال نابودی بشر توسط هوش مصنوعی را نیز چندان دور از انتظار نمی‌دانست. با وجود همه این نگرانی‌ها، هاوکینگ به تلاش جمعی بشر ایمان داشت.

او امیدوار بود که ما بتوانیم از هوش مصنوعی برای گذر از مرزهای فعلی دانش استفاده کنیم. وی معتقد بود که انسان‌ها باید از خطرات هوش مصنوعی آگاه باشند و مقررات خاصی را برای توسعه آن مشخص کنند. هاوکینگ قوانین و محدودیت‌های اتحادیه اروپا برای حوزه رباتیک و هوش مصنوعی را اقدامی مثبت قلمداد می‌کرد و انتظار داشت که همین مسیر ادامه یابد.

هرچند مشخص نیست چطور این قوانین می‌تواند جلوی فعالیت‌های پنهان برخی دولت‌ها و مراکز نظامی را بگیرند. تردیدی وجود ندارد که همین الان نیز بسیاری از ارتش‌های جهان در تلاش برای کمک گرفتن از هوش مصنوعی برای توسعه سلاح‌های مخوف هستند. سلاح‌‌هایی که می‌توانند نه‌تنها یک کشور بلکه کل جهان را به‌نابودی بکشانند.

36_11zon (15)

جالب اینجاست که هوش مصنوعی تنها پیش‌بینی استیون هاوکینگ برای نابودی بشر نبود. وی باور داشت که اگر ما با یوفو و موجودات فضایی دیدار کنیم، قطعا پایان خود را رقم خواهیم زد. البته هاوکینگ تنها کسی نبود که نسبت به توسعه خطرناک هوش مصنوعی هشدار داده است. بیل گیتس، موسس مایکروسافت نیز بر این باور بود که باید روی درآمد شرکت‌های فعال در حوزه رباتیک مالیات‌های سنگین وضع شود تا آنها قابل کنترل باشند.

در کنار استیون هاوکینگ، ایلان ماسک نیز در مورد توسعه هوش مصنوعی و نابودی بشر اظهار نگرانی کرده است. موسس شرکت اسپیس‌ایکس بر این باور است که برخی شرکت‌ها از جمله OpenAI و متا (فیسبوک سابق) می‌خواهند آینده تاریکی را برای انسان درست کنند. وی تنها راه نجات بشر را نیز حمایت از شرکت تازه‌ تاسیس خود در حوزه هوش مصنوعی می‌داند.

در این میان تنها کسی که رویکرد متفاوتی دارد مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا است. وی تصور می‌کند که دلیلی برای ترس از توسعه هوش مصنوعی وجود ندارد.

منبع: خبرانلاین

منبع: faradeed-193908

نظر شما