شناسهٔ خبر: 67258010 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تولید سالانه ۳۰۶ هزار محصولات کشاورزی در استان زنجان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: سالانه ۳۰۶ هزار و ۵۸۹ تن محصول در استان زنجان تولید می‌شود که علاوه‌بر مصرف داخل به سایر استان‌ها نیز صادر می‌شود.

صاحب‌خبر -

روح‌الله حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در نقاط مختلف استان مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۳۰۶ هزار و ۵۸۹ تن محصول در استان زنجان تولید می‌شود، اضافه کرد: تولیدات استانی علاوه‌بر مصرف داخل به سایر استان‌ها نیز صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: بر اساس آمارهای احصا شده، سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی استان، ۲۶.۷ درصد بوده که این میزان در میانگین کشوری ۱۲.۵۷ درصد است.

حسنی با اشاره به اینکه پنج درصد از اراضی کشوری معادل ۸۳۹ هزار هکتار در استان زنجان واقع است، اضافه کرد: این میزان شامل ۴۴۵ هزار هکتار اراضی زراعی و ۸۳ هزار و ۴۲۸ هکتار اراضی باغی است.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۳۸ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان دیم و بیش از ۱۰۶ هزار هکتار آبی بوده و هزار و ۳۲۵ هکتار از سطح زیرکشت باغات استان نیز دیم و ۸۲ هزار و ۱۰۳ هکتار آبی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به پیگیری اقدامات زیرساختی از جمله توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، تأمین بذرهای ویژه با مصرف آبی کم و اصلاح شیوه‌های کشاورزی همچون نشاکاری در استان افزود: مواجهه با چالش کم‌آبی یک موضوع فرابخشی و مرتبط به همه است و همه باید برای آن پای کار باشند.

حسنی گفت: تلاش در راستای کشت نشایی محصولات مختلف از جمله محصولات جالیزی که موجب زودرسی، صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش عملکرد و فروش به قیمت مناسب می‌شود و معرفی ارقام اصلاح شده جدید از جمله در محصولات گندم، جو، باقلا، گوجه فرنگی و سیب زمینی نیز از دیگر اقدامات در این حوزه است.

وی با بیان اینکه افزایش ارزش‌افزوده و بهره‌وری از منابع برای استان مهم است، اضافه کرد: تلاش مجموعه استانی گسترش الگوی کشت و ایجاد زنجیره ارزش تولید محصولات، کشاورزان به سوی تولید محصولات مورد نیاز است.

نظر شما