شناسهٔ خبر: 67257800 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اخبار حوادث در هفته گذشته؛

ماجرای گوشت‌های فاسد چه بود؟ / ورود پلیس به نظرسنجی‌های انتخاباتی/ مواد فروش سیار در چنگال قانون

در هفته گذشته در گروه حوادث تابناک، مطالب متنوعی منتشر شد.

صاحب‌خبر -

تابناک- در هفته گذشته در گروه حوادث تابناک، مطالب متنوعی منتشر شد.

برخی از این اخبار و مطالب را می توانید در ادامه مرور کنید

پایان کار باند سارقان موتورسیکلت در یزد 

سردار حشمت اله ملکی فرمانده پلیس راه آهن کشور گفت: در پی کشف یک دستگاه موتورسیکلت طرح هوندا مشکی رنگ، فاقد پلاک با شماره موتور و بدنه مخدوش، موضوع شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار عوامل آگاهی پلیس راه آهن یزد قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با اشاره به اینکه مأموران با شواهد به دست آمده متوجه باند ۳ نفره سارقان حرفه‌ای موتورسیکلت شدند با انجام اقدامات اطلاعاتی یکی از سارقان را که از اتباع کشورهای همسایه بود، دستگیر می‌کنند.

سردار ملکی افزود: با هماهنگی مرجع قضائی و در تحقیقات تکمیلی متهم به سرقت ۶ دستگاه موتورسیکلت با همدستی ۲ نفر دیگر اقرار کرد.

این مقام ارشد انتظامی گفت: اکیپ عملیاتی این پلیس متشکل از کارآگاهان دایره آگاهی و مواد مخدر با رعایت حقوق شهروندی موفق به دستگیری ۲ نفر سارق دیگر در سطح شهر یزد شدند.

فرمانده پلیس راه آهن کشور ادامه داد: در هنگام دستگیری مشخص شد از ۲ دستگاه موتورسیکلت طرح هوندا که در اختیار این ۲ نفر بوده، یک دستگاه دارای سابقه سرقت در سامانه خودرو و موتور می‌باشد.

وی تصریح کرد: سارقان دستگیر شده ضمن اقرار به سرقت‌های متعدد موتور سیکلت در سطح شهرستان یزد به صورت باندی، در اعترافات خود عنوان داشتند که تعداد ۴ دستگاه از موتور سیکلت های مسروقه را به شهرستان زاهدان انتقال و پس از اوراق کردن آنها اقدام به حک شماره موتور و بدنه جعلی بر روی آنها می‌کردند که شناسایی و دستگیری سایر متهمان نیز در دستور کار می‌باشد.

سردار ملکی در پایان خاطر نشان کرد: به غیر از یک دستگاه موتور سیکلت که مسروقه بودن آن محرز شد، سه دستگاه موتورسیکلت دیگر و تعداد زیادی قطعات اوراق شده موتورسیکلت‌های سرقت شده از سارقان کشف که اصالت و وضعیت مالکیت آنها در دست بررسی است، که در این راستا پرونده تشکیل و متهمان به مرجع قضائی معرفی شدند.

 ۳۵۰ کیلوگرم موادمخدر در پایتخت کشف شد

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از کشف محموله بزرگ موادمخدر در عملیات پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ خبر داد.

این محموله ۳۵۰ کیلوگرم مواد مخدر بوده که در عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت کشف و ضبط شده است.

کشف انبار قطعات لباسشویی قاچاق در پردیس

سرهنگ شهرام امیریان از کشف انبار دپوی قطعات لباسشویی قاچاق در پردیس خبر داد و گفت: در راستای مبارزه با قاچاق کالا طی رصد اطلاعاتی عوامل پلیس آگاهی این فرماندهی انبار قطعات ماشین لباسشویی قاچاق در منطقه جاجرود شناسایی و پلمب شد.

وی افزود: از محل مورد نظر تعداد ۷۰۰ کارتن قطعات لباسشویی قاچاق به ارزش ۱۵ میلیارد ریال کشف مالک انبار دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل تعزیرات حکومتی شد.

جانشین فرمانده انتظامی شرق استان تهران اضافه کرد: شهروندان در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را سریعاً از طریق سامانه تلفنی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

پلیس مانع توزیع ۷۰ تن گوشت فاسد در کشور شد 

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: به دنبال دریافت اخبار و اطلاعاتی پیرامون دپوی گوشت‌های فاسد در سردخانه‌ای در جنوب تهران رسیدگی به موضوع در دستورکار مأموران پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت و در جریان تحقیقات صورت گرفته مشخص شد ۷۰ تن گوشت گرم گوسفندی وارداتی از کشور مغولستان پس از تأیید اداره کل دامپزشکی استان البرز بارگیری و در سردخانه دپو شده است تا در بازار توزیع شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ تن از این گوشت‌ها به میدان پیروزی برای عرضه انتقال داده شده بود، گفت: در این شرایط مأموران متوجه شدند که مسؤولان امر به دلیل بوی بد گوشت‌ها اجازه تخلیه آن را نداده‌اند. به دنبال این موضوع گوشت‌ها به سردخانه‌ای در شادآباد انتقال داده شده بود که در آنجا هم به علت تعلل در تخلیه و عدم هماهنگی‌های دیگر، گوشت‌های داخل یخچال‌های کامیون فاسد شده بود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به اینکه به منظور جلوگیری از عرضه گوشت‌های فاسد شده به هر شکل به مردم، با حضور کارشناسان پلیس امنیت اقتصادی فراجا گوشت‌های فاسد شده توقیف شد، گفت: در مجموع مأموران از توزیع ۷۰ تن گوشت فاسد در بازار جلوگیری کردند.

رحیمی با بیان اینکه این گونه اقدامات سلامت مردم و امنیت اقتصادی و روانی جامعه مخدوش می‌کند، گفت: این گوشت‌ها با ارز تخصصی وارد کشور شده و در بررسی‌های اولیه مشخص شد که در پی این سهل انگاری بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان خسارت به بیت المال وارد شده است. در این خصوص پرونده‌ای هم تشکیل شده و برای رسیدگی به دادسرا ارجاع شد. همچنین پیگیری پرونده مقصرین این پرونده در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی فراجا قرار دارد.

 وقوع ۲۰ تصادف فوتی کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال در تهران

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: سال گذشته ۲۰ کودک و نوجوان قربانی تصادفات رانندگی در شهر تهران شده‌اند.

وی افزود: در میان این تصادفات ۷ مورد مربوط به استفاده این گروه سنی از موتورسیکلت بوده است و طبیعتاً بدون گواهینامه بوده‌اند که می‌طلبد خانواده‌ها نظارت بیشتری بر رفتار فرزندان خود داشته باشند.

سرهنگ موسوی پور ادامه داد: ۲ نفر از این کودکان نیز در وسیله نقلیه والدین قرار داشته‌اند که بر اثر تصادف جان خود را از دست داده و ۱۱ نفر دیگر از این گروه سنی نیز به صورت عابر پیاده در حال تردد بوده‌اند که در اثر برخورد وسیله نقلیه، فوت شده‌اند.

سرهنگ موسوی پور افزود: این آمار در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون، ۷ کودک و نوجوان در شهر تهران قربانی تصادفات شده‌اند که ۵ نفر از آنان عابر پیاده، ۱ نفر ترک نشین موتورسیکلت و ۱ نفر نیز سرنشین خودرو بوده است که بر اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند.

وی از والدین خواست با نظارت بر رفتار فرزندان خود و عدم قرار دادن وسایل نقلیه‌ای چون موتورسیکلت در اختیار آنان، از وقوع تصادفات دلخراش جلوگیری نمایند. زیرا سن نوجوانان زیر بیست سال، خود گواه عدم مهارت لازم در رانندگی آنان در کنترل وسایل نقلیه می‌باشد که هر چند والدین هم در هنگام رانندگی و آموزش در کنار آنان باشند اما حادثه خبر نمی‌کند و تنها یک برهم خوردن تعادل و یا یک ترمز ناگهانی، باعث واژگونی موتورسیکلت شده و حوادث جبران ناپذیر بعدی را در پی خواهد داشت.

سرهنگ موسوی پور گفت: خانواده‌ها به هیچ عنوان فرزندان زیر ۱۲ ساله خود را در جلوی خودرو ننشانند و حتماً این گروه سنی در صندلی عقب خودرو قرار بگیرند و کمربند ایمنی آنها نیز بسته شود. هرگز به کودکان خود اجازه ندهید از سانروف خودرو بیرون آمده و هیجانات خود را از این طریق آن هم در خودروی در حال حرکت ابراز دارند زیرا با کوچک‌ترین ترمز و توقف و یا حتی ضربه ناگهانی، خدای نکرده کودکی که اندام نحیفی داشته و یارای ایستادگی در برابر انرژی وارد شده را ندارد به بیرون و جلوی خودرو پرتاب می‌شود.

وی به ۱۱ کودکی که در تصادفات شهر تهران در سال گذشته فوت شده‌اند اشاره داشت و گفت: والدین در هنگام ترددهای خود در معابر دست کودکان خود را رها نکرده و مراقب تردد آنها باشند و همیشه از پیاده روها جهت حرکت استفاده نمایند. همچنین رانندگان در حین ترددهای خود در سطح معابر توجه کافی و لازم را به جلو داشته باشند و در مواجهه با عابرین پیاده مخصوصاً قبل از رسیدن به خط کشی عابر، توقف کامل کرده و اجازه تردد را اول به عابرین پیاده بدهند و بعد حرکت کنند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اذعان داشت: پلیس از وقوع این تعداد تصادفات که قشر کودک و نوجوان را شامل می‌شود بسیار نگران است و بازهم از رانندگان و والدین می‌خواهد به توصیه‌هایی که مختص این گروه سنی می‌باشد توجه لازم را داشته باشند تا شاهد وقوع تصادفات دلخراش این کاربران ترافیکی نباشیم.

حشیش فروش سیار در تهران بازداشت شد

سرهنگ حسین باباپور گفت: مأموران پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با رصد اطلاعاتی و کنترل نامحسوس از فعالیت یک خرده فروش مواد مخدر با خبر شده و رسیدگی به موضوع را در دستورکار خود قرار دادند. در جریان تحقیقات اولیه نیز مشخص شد که متهم جزو موادفروشان سابقه‌داری است که با استفاده از یک دستگاه خودرو سواری اقدام به توزیع و خرده فروشی سیار مواد مخدر در مناطق مختلف شهر تهران کرده است.

وی با بیان اینکه هماهنگی با مقام قضائی انجام و مجوزهای لازم برای عملیات نیز دریافت شد، اظهارکرد: با توجه به انجام تحقیقات تکمیلی پرونده و ارائه گزارش به مرجع قضائی روز گذشته تیم عملیاتی پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ به محل فعالیت این موادفروش اعزام شد و با رعایت جوانب قانونی با شگردهای خاص پلیسی متهم را دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ با اشاره به توقیف خودروی متهم و بازرسی از آن گفت: مأموران در جریان بازرسی انجام شده از این خودرو هشت کیلوگرم مخدر حشیش را که به شکل بسیار ماهرانه‌ای در در بسته‌بندی‌های مختلف و در نقاط مختلف بدنه خودرو جاساز شده بود، کشف و ضبط شد.

باباپور با بیان اینکه متهم در جریان بازجویی‌های انجام شده به جرم خود اعتراف کرد، گفت: در ادامه برای این فرد پرونده‌ای تشکیل شد و او به همراه پرونده متشکله و موادمخدر کشف شده و برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.

نظرسازی و انتشار نظرسنجی‌های کاذب انتخاباتی جرم است

سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا گفت: ما با یکی از بزرگترین رویدادهای جمهوری اسلامی پیش رو هستیم و این حماسه، مکمل حماسه پرشور و بی‌نظیر در بدرقه شهدای خدمت خواهد بود.

وی تصریح کرد: تنظیم فعالیت کاربران باید بر مبنای قوانین باشد. کاربران باید دقت کنند که انتشار و بازنشر هرگونه محتوا به منظور تشویق، تحریک و یا ترغیب در خصوص کاهش و تحریم مشارکت دارای معاذیر قانونی و جرم است‌. همچنین دعوت به تجمع و تحصن و یا هر اقدامی که اخلال در انتخابات را به همراه داشته باشد و در فضای سایبر انجام شود جرم محسوب می‌شود.

وی افزود: بازنشر و انتشار یکسری نظرسنجی‌ها و یا نظر سازی کاذب که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا می‌کند و مبدا آن مشخص نمی‌باشد، در خصوص انتخابات و یا نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار مطالب علیه نامزدهای انتخاباتی تخریب، تهمت، توهین، افترا و بیان مطالب غیرواقع و یا غیراخلاقی‌هایی که در خصوص حریم شخصی نامزدها می‌تواند اتفاق بیفتد جرم است.

رئیس پلیس فتا گفت: انتشار محتوای در خصوص تطمیع، ترغیب و یا تهدید افراد به خرید و فروش آرا و یا انتشار محتوا برای ایجاد رعب و وحشت برای کسانی که می‌خواهند رأی بدهند. همچنین انتشار محتوا در خصوص نتایج آرا، شمارش آرا و نتایج انتخابات خارج از مراجع صلاحیت‌دار، این محورهای اصلی است که کاربران در مواجه با اخبار و مطالب گفته شده دقت لازم را انجام دهند و به مراجع اصلی خبر توجه کنند.

رئیس پلیس فتا فراجا عنوان کرد: نقدهای سازنده برای یک انتخاباتی که باید با رقابت سالم و مشارکت برگزار شود لازم است. البته قانون اعلام کرده که یکسری شبکه‌های اجتماعی توسط قانون فیلتر شده که باید این موارد رعایت شود. البته در حال حاضر فضای انتخابات خوب و آرام است و تاکنون شکایت زیادی در این رابطه نداشتیم چون در این سال‌ها چندین انتخابات داشتیم و قوانین تعریف شده و کاربران هم آگاه شدند که اخبار دروغ و صحیح را تشخیص دهند.

وی در یک برنامه رادیویی ابراز کرد: با توجه به اینکه حوزه فضای سایبر در تمامی سطوح اجتماعی و حوزه‌های دولتی و خصوصی ما نفوذ پیدا کرده، لزوم افزایش سواد رسانه‌ای حتمی است. هر وزارتخانه‌ای دارای شرح وظایفی است که در فضای سایبر هم آن وظایف را برعهده دارد و افزایش سواد رسانه مردم در آن حوزه نیز به عهده همان دستگاه است، یعنی توزیع امنیت در فضای سایبر باید بین تمام حوزه‌های دارای مسؤولیت انجام شود و به همان ترتیب نیز افزایش سواد رسانه مردم انجام شود.

سرقت در پایانه جنوب با بیهوش کردن مسافران

 سرهنگ علی قاسم پور گفت: درپی مراجعه یکی از شهروندان مبنی بر سرقت لوازم شخصی ایشان و بیهوش شدن پس از صرف چای، مأموران کلانتری ۲۰۸ ترمینال جنوب تحقیقات را آغاز کردند.

این مقام انتظامی افزود: بر اساس تحقیقات و بررسی‌ها، مشخص شد، متهم ۳۵ ساله که کارگر سوپرمارکتی در ترمینال جنوب بوده است، مسافرانی که برای استراحت و صرف چای و آبمیوه به این فرد مراجعه می‌کردند، پس از بیهوش کردن آنها با ریختن دارو در نوشیدنی شأن، لوازم قیمتی، تلفن همراه و وجه نقدآن‌ها را سرقت می‌کرد.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت گفت: مأموران کلانتری با اقدامات فنی پلیسی هویت و مخفیگاه متهم را شناسایی و با هماهنگی قضائی، در یک عملیات منسجم متهم را در مخفیگاهش دستگیر و اموال به سرقت رفته از مالباختگان را در مخفیگاه وی کشف کردند.

سرهنگ قاسم پور افزود: در تحقیقات صورت گرفته، متهم به سرقت‌های انجام شده اعتراف و اظهار کرد، سوژه‌های خود را از بین مسافرانی که به تنهایی سفر می‌کردند و همراهی نداشتند انتخاب می‌کرد.

این مقام انتظامی گفت: دو نفر از شاکیان شناسایی شده و شناسایی سایر شاکیان و کشف جرایم احتمالی متهم در دستور کار پلیس قرار گرفت و متهم برای سیر مراحل قانونی، پس از تشکیل پرونده به دادسرا منتقل شد.

نظر شما