نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چه زمانی یک روز زمین به ۲۵ ساعت تبدیل می‌شود؟

زمین هر ۲۴ ساعت یک بار یک دور به دور محور خود می‌چرخد که نشان دهنده یک روز است، اما چرخش زمین همیشه ثابت نبوده است.

چرخش زمین همیشه ثابت نبوده است و در اوایل تاریخ سیاره، این چرخش احتمالا کمتر از ۱۰ ساعت بوده باشد. اکنون، دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) کشف کرده‌اند که یک روز در زمین می‌تواند در نهایت به ۲۵ ساعت برسد، کشفی که نشان‌دهنده پیشرفت بزرگی در درک چرخش زمین از طریق دینامیک چرخشی است.

در حالی که ممکن است میلیون‌ها سال طول بکشد تا یک ساعت دیگر اضافه شود، اما روز‌های زمین سال‌ها طولانی‌تر می‌شوند. بر اساس EarthDate، یک برنامه رادیویی عمومی که توسط دانشگاه تگزاس در آستین ایجاد شده است، در واقع، آن ها حدود ۱.۸ میلی ثانیه در قرن طولانی‌تر می‌شوند.

این افزایش یک دقیقه در هر ۳.۳ میلیون سال است، به این معنی که ممکن است ۲۰۰ میلیون سال طول بکشد تا یک ساعت دیگر به روز زمین اضافه شود.

به نظر می‌رسد ماه مقصر این مسئله باشد، زیرا اصطکاک ناشی از جزر و مد باعث کند شدن چرخش زمین در طول زمان می‌شود.

هنگامی که زمین حول محور خود می‌چرخد، میزان نور خورشیدی که از سطح آن عبور می‌کند را تعیین کرده و در نتیجه بر طول روز تأثیر می‌گذارد. اما گرانش ماه نزدیک‌ترین سمت زمین به آن را به سمت خود می‌کشد و جزر و مد ایجاد می‌کند و باعث متورم شدن سیاره می‌شود.

نیرو‌های جزر و مدی که از ماه می‌آیند یک اثر اصطکاک ایجاد می‌کنند، به گونه‌ای که ماه به مرور زمان به آرامی از زمین دور و مانع از چرخش سیاره می‌شود. در واقع، این فرآیند بسیار کند خواهد بود و ۲۰۰ میلیون سال طول می‌کشد تا یک روز زمین به ۲۵ ساعت برسد.

کنستانتین باتیگین، استاد علوم سیاره‌ای در موسسه فناوری کالیفرنیا، به لایو ساینس گفت: تغییر در سرعت چرخش زمین به‌قدری تدریجی رخ می‌دهد که فرآیند‌های تکاملی می‌توانند در طول زمان با تغییرات سازگار شوند.

در واقع، طول روز‌ها برای سال‌ها در حال تغییر بوده است و یک میلیارد سال پیش، طول یک روز تنها حدود ۱۹ ساعت بوده است.

باتیگین توضیح داد: تغییر نسبی در سرعت مداری در زندگی روزمره قابل توجه نخواهد بود.

انتظار می‌رود روز‌های سیاره زمین ۲۵ ساعت شود که در این حالت به جای ۳۶۵ روز، ۳۵۰ روز در سال وجود خواهد داشت.

در واقع، سایر رویداد‌های سیاره‌ای و نجومی می‌توانند بر طول روز زمین تأثیر بگذارند. رویداد‌های رایج‌تر مانند زلزله می‌توانند بر چرخش زمین تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال، زلزله ۸.۹ ریشتری ژاپن در ۱۱ مارس ۲۰۱۱، چرخش زمین را تسریع کرد و طول روز ۲۴ ساعته را ۱.۸ میکروثانیه کوتاه کرد.

به طور خلاصه، چرخش زمین یک فرآیند پویا است که تأثیرات عمیقی بر سیاره دارد. این واقعیت تجربه روزانه ما از زمان را شکل می‌دهد، بر الگو‌های آب و هوا تأثیر می‌گذارد و نقش عمده‌ای در عملکرد جهان ما ایفا می‌کند. از طریق ترکیبی از مطالعات نجومی، فضایی و زمین شناسی، دانشمندان همچنان به کشف پیچیدگی‌های چرخش زمین و درک عمیق این ویژگی ضروری سیاره‌ای ادامه می‌دهند.

منبع: روسیا الیوم