شناسهٔ خبر: 67257534 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتشار مطالعه محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر در نشریه بین‌المللی

تهران- ایرنا- نتایج تحقیقات مهندسان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه ایجاد انعطاف‌پذیری ریزشبکه‌ها برای تامین انرژی، در یکی از نشریات علمی بین‌المللی با ضریب تاثیر ۱۵.۹ منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مقاله حسین غریب وند دانشجوی دکتری مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر به راهنمایی دکتر گئورک قره پتیان عضو هیات علمی این دانشگاه و مشاوره دکتر امجد انوری‌مقدم از دانشگاه آلبورگ دانمارک، در نشریه مروری انرژی‌های پایدار و تجدیدپذیر Renewable and Sustainable Energy Reviews با ضریب تاثیر ۱۵.۹ منتشر شده است.

عنوان این مقاله مطالعه‌ای در مورد منابع انعطاف پذیری ریزشبکه، معیارهای ارزیابی و آثار ذخیره انرژی/ A Survey on Microgrid Flexibility Resources, Evaluation Metrics and Energy Storage Effects است.

با توجه به مطرح بودن مسائلی چون آلایندگی و پایان‌پذیری منابع فسیلی در تامین انرژی، حرکت به سمت منابع تجدیدپذیر امری اجتناب ناپذیر است. یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در زمینه استفاده از منابع تجدیدپذیر، متغیر بودن توان تولیدی و فقدان امکان کنترل کامل بر میزان تولید آنهاست؛ از طرف دیگر حرکت به سمت تمرکززدایی در سیستم قدرت منجر به تبدیل آن به انواع واحدهای کوچکتر؛ مانند ریزشبکه‌ها خواهد شد.

این ریزشبکه‌ها به دلیل استفاده از تولیدات تجدیدپذیر در محل، معمولا دارای استقلال نسبی در تولید و مصرف نسبت به شبکه بالا دست خواهند بود. اگرچه با افزایش نفوذ تولیدات تجدیدپذیر در ریزشبکه‌ها، مسائل مربوط به متغیر بودن آنها پیوسته اهمیت بیشتری خواهد یافت.


برای رفع این مشکلات، ایجاد انعطاف‌پذیری لازم توسط منابع موجود، یک اولویت در شبکه‌ها و به ویژه ریزشبکه‌های آینده خواهد بود؛ زیرا در ریزشبکه‌ها سطح نفوذ تولیدات تجدیدپذیر نسبت به کل شبکه بیشتر و منابع انعطاف پذیری در دسترس کمتر هستند.

در این تحقیق با دید جدیدی از سمت ریزشبکه‌ها به مساله انعطاف‌پذیری پرداخته شده است. تاکید این پژوهش بر امکان استفاده از فناوری‌های روز دنیا مانند ذخیره‌سازهای هیدروژنی و تولید هیدروژن سبز است.

همچنین جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در یکی از گروه‌های تحقیقاتی شش‌گانه آزمایشگاه سیستم‌های قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تحت نظارت دکتر قره پتیان، در حال مطالعه و بررسی موضوع انعطاف‌پذیری در طیف‌های زمانی مختلف به عنوان یکی از مسائل روز دنیا در زمینه مهندسی برق هستند.

نظر شما