شناسهٔ خبر: 67257379 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش دمای "رای من تاثیرگذار است" در استان مرکزی

اراک - ایرنا - گوشی همراه به دست دارد و در حال خواندن آخرین اخبار است، انتهای پیام را بلندتر می‌خواند و قصد مجاب کردن اطرافیان برای شنیدن سخنش را دارد، برنامه‌های یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است و فرد مقابل از شنیدن امتناع و نقدهایی را مطرح می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این روزها بحث‌های انتخاباتی در فضاهای مختلف اراک داغ داغ است، شوک از دست دادن رییس جمهور و برگزاری زودهنگام انتخابات و از طرفی زمان بسیار محدود برای تبلیغات این تصور را ایجاد کرده بود که شاید، شور و حال انتخاباتی در جامعه پدید نیاید، اما آنطور که از فضای جامعه رصد می‌شود می‌توان گفت حتی از قبل هم اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد مردم با حساسیت بیشتری به مقوله انتخابات نگاه می‌کنند و شاید برخی تحولات در استان مرکزی از جمله بازگشت رونق دوباره به صنایع بزرگی همچون آذرآب و هپکو یا تکمیل پروژه‌های چند ۱۰ ساله‌ای نظیر بیمارستان ولیعصر(عج) اراک و راه اندازی بیمارستان تخصصی زنان و زایمان در ایجاد این حساسیت برای انتخاب رییس جمهور و همراه شدن مردم بی تاثیر نبوده است و امروز بیش از قبل با نتیجه یک انتخاب آشنا شده‌اند.

بحث انتخابات در محیط‌های کار و کارمندی تا درمان و دانشگاه استان مرکزی به ویژه اراک گرم است، فیلم‌های کوتاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و کلام منعقد شده آن‌ها مورد ارزیابی مردم از اقشار مختلف قرار می‌گیرد.روز جمعه در فضای یکی از پارک‌های اراک برای بررسی میدانی از وضعیت جامعه در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات حاضر شدم، خانواده‌های متعددی برای استفاده از آخرین روزهای بهار زیرانداز و بساط پیک‌نیک را راه انداخته بودند همینطور که از کنار عده‌ای عبور می‌کردم صدای بلند فیلم مصاحبه یکی از نامزدهای انتخاباتی توجه‌ام را جلب کرد.

نکته جالب؛ تفاوت فضای فکری اعضای آن جمع بود که عده‌ای مخالف نامزد مورد نظر و عده‌ای موافق، نکته بسیار جالب‌تر نقد بر اساس تجزیه و تحلیل نه بر پایه احساس و هیجان بود که در آرامش و با شنیدن کلام یکدیگر انجام می‌شد.

افراد متعددی در روز تعطیل و پیک‌نیک روزانه سرگرم بحث و تبادل نظر در خصوص انتخابات ریاست جمهوری بودند و اغلب برای انتخابشان به تخصص، برنامه عملی و صحت کلام تاکید داشتند.

رصد فضای دانشگاهی، خیابان‌های اراک، مراکز خرید و محل تجمع جوانان و میانسالان نیز گواه همین موضع است، نوجوانانی که امسال رای اولی محسوب می‌شوند و کسبه بازار نیز به مقوله انتخابات می‌پردازند و بحث انتخابات در این محافل نیز در اولویت قرار دارد.

طبق گفت و گوهای انجام شده با اقشار و افراد در سنین مختلف که افراد به صورت تصادفی در محیط‌های مختلف اراک انتخاب شدند، مردم از تفاوت بین شعار و حقیقت بسیار بهتر از گذشته تشخیص می‌دهند، اطلاعات اولیه از اقتصاد، فرهنگ و اجتماع با مطالعه مطالب در محیط‌های مختلف به ویژه فضای مجازی کسب کرده‌اند و هر ادعایی را به نقد و چالش می‌کشانند.

فضای سیاسی جامعه پخته‌تر از گذشته به نظر می‌رسد و مردم از رفتارهای هیجانی بیش از قبل اجتناب می‌کنند، مورد قابل توجه تمایل به شنیدن در بین مردم بود، در دوره‌های قبل هیجان و ایجاد یک چالش مردم را به بند می‌کشاند و کمتر تمایلی به شنیدن گفته‌های مخالف نظر خود نشان می‌دادند، اما اینبار سلیقه‌های سیاسی مختلف در اجتماع کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و برای شنیدن نظر مقابل گاردی ندارند و در مورد آن تفکر می‌کنند.

به نظر می‌رسد ایجاد چنین فضای سیاسی در استان مرکزی بی‌تاثیر از اقدامات مثبت دولت سیزدهم نباشد، حتی عده‌ای که رای به فرد دیگری داده بودند امروز به برخی از عملکردهای مثبت این دولت اذعان دارند و همین بستری برای همفکری بیشتر افراد جامعه و حرکت به سمت انتخابی هدفمند و دور از هیجانات کاذب فراهم آورده است.

بلوغ سیاسی شاید بهترین نامی باشد که برای وضعیت کنونی جامعه می‌توان متصور شد، ریشه‌یابی مسائل اقتصادی، درمانی، فرهنگی، اجتماعی و تحلیل مسائل توسط حلقه‌های کوچک مردمی نشان می‌دهد مردم به تاثیر فرد انتخاب شونده در راهبری کشور واقف‌تر از قبل هستند و خط بطلانی بر جمله کلیشه‌ای "من رای نمی‌دهم چراکه تاثیرگذار نیست" شده و اینبار در بین جامعه استان مرکزی به ویژه اراک این جمله بسیار کمتر شنیده می‌شود و برعکس اغلب معتقد هستند که رای دادن آن‌ها در تعیین راه کشور تاثیر گذار خواهد بود.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صورت زودهنگام هشتم تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

نظر شما