شناسهٔ خبر: 67257238 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری:

با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سند ملی مشاوره خانواده تدوین شد

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از رونمایی سند ملی مشاوره خانواده خبر داد و گفت: این سند با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با هدف تهیه چشم‌انداز مشاوره خانواده و نگاشت نهادی مسئولیت‌های دستگاهی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، انسیه خزعلی در نشست طرح تبیین و تقویت گفتمان تحکیم خانواده که با رویکرد آسیب‌شناسانه در جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار شد، اظهار داشت: سند ملی مشاوره خانواده تبیین و به زودی رونمایی می‌شود. این سند در عمل به بند ۱۱ اقدام ملی ذیل راهبرد کلان نقشه مهندسی فرهنگ کشور تحت تبیین، تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن‌سازی خانواده اجرا شده است. این سند با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با هدف تهیه چشم‌انداز مشاوره خانواده و نگاشت نهادی مسئولیت‌های دستگاهی تدوین شده است. این سند طی ارزیابی و بررسی پیش‌نویس سند ملی مشاوره خانواده جلسات متعدد با متخصصین حوزه مشاوره و روان‌شناسی خانواده شکل گرفته است.

وی به طراحی سامانه همساز جهت ارائه مشاوره تلفنی، آنلاین و حضوری اشاره کرد و گفت: این طرح برای آموزش به زوجین است که پنج سال اول زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند. اجرای آموزشی این طرح در دو استان قم و سمنان با اعتبارات سازمان امور اجتماعی و در کلانشهر تهران با اعتبارات شهرداری تهران انجام می‌شود.

خزعلی با بیان اینکه طرح آوای زندگی با هدف پیشگیری از خودکشی اجرا می‌شود، تصریح کرد: این طرح در استان ایلام، لرستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود که مخاطبان آن دختران ۱۲ تا ۱۸ ساله و والدین آنها و مددکاران و مشاوران هستند. تاکنون تعداد ۴۱۳۶ نفر و ۱۲۶ ساعت مشاوره به موارد در معرض خطر ارائه شده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به توانمندسازی، اشتغال‌افزایی و کارآفرینی زنان با اولویت زنان سرپرست خانوار نیز اشاره کرد و گفت: لایحه جامع توانمندی زنان سرپرست خانواده تدوین شده است و در ادامه آموزش و توانمندسازی آنها با حمایت از زنان پیشران کارآفرین داده شده است. همچنین صندوق ضمانت برای زنان سرپرست خانوار فاقد پوشش حمایتی در دهک یک تا پنج درآمدی ایجاد شده است.

گفتنی است که گروه خانواده پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بهره‌گیری از دانش متخصصین روان‌شناسی و مشاوره و همچنین برخورداری از تجربیات بالینی مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره خانواده مجری تدوین سند ملی مشاوره خانواده بوده است.

نظر شما