شناسهٔ خبر: 67274198 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

اینتل با تولید انبوه پردازنده‌های «کلاس ۳ نانومتری» رقابت با... -

اقتصاد ایران: اینتل رسماً اعلام کرد که لیتوگرافی کلاس ۳ نانومتری Intel 3 وارد مرحله‌ی تولید انبوه شده است.

صاحب‌خبر -

اینتل می‌گوید که تولید انبوه پردازنده‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی کلاس ۳ نانومتری خود را در دو کارخانه شروع کرده است. این لیتوگرافی که با نام تجاری Intel 3 شناخته می‌شود، بهبودهای چشمگیری در قدرت پردازشی و مصرف انرژی تراشه‌ها اعمال خواهد کرد.

بر‌اساس بیانیه‌ای که اینتل برای تامز هاردور ارسال کرده است، تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی Intel 3 تراکم ترانزیستور بیشتری درمقایسه‌با Intel 4 دارند و از ولتاژ ۱٫۲ ولت پشتیبانی می‌کنند. Intel 3 افزون‌بر استفاده در محصولات اینتل، دردسترس شرکت‌های دیگر هم قرار می‌گیرد.

لیتوگرافی Intel 3 اینتل و مقایسه با نسل قبل
Intel
لیتوگرافی Intel 3 اینتل بخش توضیحات فنی
Intel

لیتوگرافی کلاس ۳ نانومتری اینتل در پردازنده‌های سرور Sierra Forest و Granite Rapids استفاده می‌شود و قرار نیست آن را در پردازنده‌های کلاس مصرف‌کننده ببینیم.

تیم آبی می‌گوید که لیتوگرافی جدیدش درمقایسه‌با Intel 4 می‌تواند با فرض ثابت‌بودن توان و تراکم ترانزیستور، ۱۸ درصد قدرت بیشتر ارائه دهد.

لیست تغییرات لیتوگرافی Intel 3 اینتل Intel

مشتریان کسب‌و‌کار Intel Foundry می‌توانند نسخه‌های مختلف لیتوگرافی کلاس ۳ نانومتری را سفارش دهند؛ ازجمله نسخه‌ای که هزینه‌ی کمتری از نسخه‌های دیگر دارد و نسخه‌ای ویژه که بیشترین قدرت پردازشی را ارائه می‌دهد.

مقاله‌های مرتبط
  • اولین پردازنده ۲ نانومتری دنیا را اینتل می‌سازد؛ راه‌اندازی خط تولید در سال ۲۰۲۴
  • سامسونگ در اقدامی عجیب، نام لیتوگرافی ۳ نانومتری را به ۲ نانومتری تغییر داد

Intel 3 در ابتدا صرفاً وارد مدل‌های کلاس سرور پردازنده اینتل می‌شود و بعدها شرکت‌های دیگر نیز امکان سفارش پردازنده برپایه‌ی این لیتوگرافی را خواهند داشت. تیم آبی می‌خواهد در آینده نسخه‌‌های اصلاح‌شده‌ی لیتوگرافی کلاس ۳ نانومتری خود را با نام Intel 3T و Intel 3-E و Intel 3-PT دردسترس قرار دهد.

نظر شما