شناسهٔ خبر: 67296518 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

فروش این نرم افزار ممنوع شد

دولت بایدن برنامه هایی را برای ممنوع فروش نرم افزار آنتی ویروس ساخت شرکت روسی کسپرسکی لَبز» در آمریکا اعلام می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، منابع آگاه به رویترز گفتند: ارتباطات نزدیک این شرکت با دولت روسیه، ریسک امنیتی جدی برای آمریکا دارد و اجازه دسترسی نرم افزار کسپرسکی به سیستم‌های رایانه، می‌تواند به این شرکت امکان دهد اطلاعات حساس را از رایانه های آمریکایی به سرقت ببرد، بدافزار نصب کند یا آپدیت‌های حساس را ارائه نکند.

به گفته دو فرد مطلع، مقررات جدید که از اختیارات گسترده ایجاد شده در دولت ترامپ استفاده می‌کنند، با اقدام برای قرار دادن کسپرسکی در لیست محدودیت تجارت، همراه خواهند شد و به شهرت این شرکت لطمه زده و ممکن است باعث آسیب دیدن فروش خارجی آن شوند.

طرح افزودن کسپرسکی به لیست نهادها و شرکت‌های تحت تحریم که معامله شرکت‌های آمریکایی با این شرکت را قدغن خواهد کرد و زمان و جزئیات ممنوعیت فروش نرم افزار این شرکت، پیش از این، گزارش نشده بودند.

کسپرسکی پیش از این، اعلام کرده بود یک شرکت خصوصی بوده و ارتباطی با دولت روسیه ندارد.

این اقدامات نشان می‌دهد که دولت آمریکا در تلاش است تا هرگونه ریسک حملات سایبری روسیه مرتبط با نرم‌افزار کسپرسکی را از بین ببرد و به اعمال فشار بر مسکو ادامه دهد، زیرا اقدامات جنگی روسیه در اوکراین دوباره شتاب گرفته است و آمریکا، تحریم‌های جدیدی که بتواند علیه روسیه اعمال کند، در چنته ندارد.

همچنین نشان می‌دهد که دولت بایدن از اختیارات قدرتمند جدید استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد معاملات بین شرکت‌های آمریکایی و شرکت‌های اینترنتی، مخابراتی و فناوری کشورهای «متخاصم خارجی» مانند روسیه و چین را ممنوع یا محدود کند.

این ابزارها تا حدود زیادی، امتحان نشده اند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، از آنها برای جلوگیری از استفاده آمریکایی ها از پلتفرم‌های شبکه اجتماعی چینی تیک‌تاک و ویچت استفاده کرد، اما دادگاه‌های فدرال این اقدامات را متوقف کردند.

محدودیت‌های جدید در فروش ورودی نرم‌افزار کسپرسکی که دانلود به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار، فروش مجدد و صدور مجوز محصول را نیز ممنوع می‌کند، از ۲۹ سپتامبر، ۱۰۰ روز پس از اعلام آن، آغاز می‌شود تا کسب‌وکارها فرصت پیدا کنند جایگزین‌های دیگری پیدا کنند. کسب و کار جدید آمریکا برای کسپرسکی، ۳۰ روز پس از اعلام محدودیت‌ها، مسدود خواهد شد.

به گفته منابع آگاه، فروش محصولات دارای برچسب سفید که کسپرسکی را با نرم افزارهای فروخته شده با نام تجاری دیگری، یکی می‌کنند نیز ممنوع خواهد شد و وزارت بازرگانی قبل از اقدام اجرایی علیه آنها، شرکت‌ها را مطلع خواهد کرد.

هنوز معلوم نیست قرار گرفتن در لیست محدودیت تجاری، چه تاثیری روی کسپرسکی خواهد داشت که کسب و کار روسی اش در حال حاضر هدف محدودیت‌های صادراتی آمریکا بر سر جنگ اوکراین قرار گرفته است.

اگر وزارت بازرگانی آمریکا، واحدی خارجی کسپرسکی را هدف تحریم قرار دهد، این شرکت امکان خرید از آمریکا را از دست خواهد داد و زنجیره تامینش فلج می‌شود. اگر تنها واحد روسی این شرکت تحت تحریم قرار بگیرد، در این صورت، تحریم‌ها تا حد زیادی روی شهرت این شرکت تاثیر خواهند داشت.

کسپرسکی مدت‌هاست با رگولاتورهای آمریکا، درگیر بوده است. وزارت امنیت داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۷، به ادعای ارتباط کسپرسکی با اطلاعات روسیه و توجه به قوانین روسیه که به آژانس‌های اطلاعاتی اجازه می دهد از کسپرسکی کمک کنند و ارتباطات را با استفاده از شبکه‌های روسی رهگیری کنند، استفاده از محصول آنتی ویروس پرچمدار کسپرسکی را در شبکه های فدرال ممنوع کرد.

گزارش‌های رسانه‌ای در آن زمان حاکی از آن بود که کسپرسکی در گرفتن ابزارهای هک از یک کارمند آژانس امنیت ملی که در نهایت به دست دولت روسیه رسید، دست داشته است. کسپرسکی در پاسخ، اعلام کرد تصادفا با کد مواجه شده است، اما هیچ شخص ثالثی آن را ندیده است.

فشار بر فعالیت کسپرسکی در آمریکا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین تشدید شد. یک روز پس از آغاز عملیات روسیه در اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، آمریکا محرمانه به بعضی از شرکت‌ها هشدار داد که مسکو ممکن است نرم افزار ساخت کسپرسکی را دستکاری کند تا به آنها آسیب بزند.

این جنگ همچنین باعث شد وزارت بازرگانی آمریکا، تحقیقات امنیت ملی علیه کسپرسکی را مضاعف کند که به اقدام اخیر منتهی شد.

بر اساس گزارش رویترز، طبق مقررات جدید، فروشندگان و فروشندگان مجدد که این محدودیت‌ها را نقض کنند، با جریمه‌هایی از سوی وزارت بازرگانی مواجه خواهند شد. اگر کسی عمدا این ممنوعیت را نقض کند، وزارت دادگستری می‌تواند پرونده کیفری را مطرح کند. کاربران نرم افزار کسپرسکی، با مجازات قانونی مواجه نخواهند شد، اما به شدت تشویق می‌شوند که از آن استفاده نکنند.

نظر شما