شناسهٔ خبر: 67388185 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

۹.۵ میلیون محتوای فارسی از همسترکامبت: چطور یک همستر رکوردها... -

اقتصاد ایران: بررسی خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد موضوع همستر کامبت در فضای آنلاینِ فارسی‌زبان در یک روز، رکورد ۶۴۴ هزار محتوا را ثبت کرده است.

صاحب‌خبر -

بازی همستر کامبت هنوز هم نقل محافل است و هر روز به تعداد بازیکنان و کاربرانش اضافه می‌شود. احتمالا شاهد محلق‌شدن‌های جدید به تلگرام هستید، احتمالا تا امروز چندین لینک دعوت دریافت کرده‌اید و شاید خودتان هم مشغول جمع کردن سکه، جور کردن کارت‌های کامبو و زدن کدهای مورس هستید. این اتفاق شاید دیگر عادی شده و تازگی نداشته باشد اما میزان استقبال از ابزار بازی‌گونه همستر کامبت تا حدی بوده که احتمالا آن را به یکی از جدی‌ترین اتفاقاتی تبدیل کرده که چند هفته است به ترند شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان تبدیل شده و از شدت توجه و علاقه به آن چیزی کم نشده است.

در دنیای پر از حادثه‌ای که هر روز در حال تغییر و تحول است و عمر ماندن اخبار در کانون توجهات در بهترین حالت بیشتر از یکی دو روز نیست، یک بازی جمع‌آوری سکه مجازی، که سرنوشت مشخصی هم ندارد و کسی آینده‌اش را نمی‌داند، چند هفته‌ای است که بحث داغ خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی است.

در ایران هم بررسی شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد از اول فروردین ۱۴۰۳ تا ۲۸ خرداد ۱۷ میلیون محتوا در مورد همستر، نات‌کوین و ارزهای دیجیتال مشابه منتشر شده است. در این میان، توجه به همستر کامبت زمانی شدت گرفت که نات‌کوین در صرافی‌ها فهرست شد و کاربران را تشویق کرد که دعوت همستر را قبول کنند و در این بازی و چالش‌هایش درگیر شوند، به این امید که روزی سکه‌های مجازی‌شان به ارز دیجیتال و بعد از آن، به پول واقعی تبدیل شود.

محتوای منتشرشده درباره همسترکامبت در شبکه‌اجتماعی فارسی‌زبان

لایف‌وب محتوای منتشرشده درباره مینی اپلیکیشن همستر را بررسی کرده و نتیجه آن را در اختیار زومیت گذاشته است. نتایج این بررسی خبر از موج گسترده‌ای می‌دهد که برای بازی همستر به راه افتاده «تا جایی که فضای آنلاینِ فارسی‌زبان در یک روز، رکورد ۶۴۴ هزار محتوا در این موضوع را ثبت کرده است.»

همستر نه فقط یک بازی که دغدغه مهم کاربران ایرانی است

در میان همه فضاهای آنلاین بررسی‌شده، یعنی خبرگزاری‌ها، تلگرام، اینستاگرام و ایکس (توییتر سابق) فعالیت بسیار گسترده کاربران در گروه‌های عمومی تلگرام از همه پررنگ‌تر است: «از مجموع ۱۷ میلیون محتوای منتشرشده ۱۶.۵ میلیون محتوا در گروه‌های عمومی منتشر شده است. موضوعی که مشابه آن کمتر دیده می‌شود. با توجه به این فعالیت گسترده می‌توان گفت که این موضوع برخلاف بسیاری از موضوعات داغ دیگر، دغدغۀ مردم شد و توسط رسانه‌ها یا کاربران اثرگذار توییتر یا اینستاگرام برجسته نشده است.»

شدت و میزان اهمیت همستر کامبت به اندازه‌ای است که حتی مهم‌ترین موضوع سیاسی روز جامعه یعنی انتخابات ریاست جمهوری هم میدان رقابت بر سر جلب توجه مخاطب را به آن باخته است. در روزهایی که «از پنجم خرداد که گمانه‌زنی‌ها از ثبت‌نام افراد مطرح سیاسی شروع شد تا روز ۲۸ خرداد که اولین روز مناظرات بود، انتخابات ۶ میلیون محتوا داشت. در همین بازه زمانی همستر و نات‌کوین ۹.۵ میلیون محتوا داشت.» این آمار نشان می‌دهد که در فضاهای آنلاین رصدشده توسط لایف‌وب در این بازه زمانی محتواهای منتشرشده بیش از آن که درباره انتخابات باشد، در مورد همستر کامبت بوده‌ است.

محتوای منتشرشده درباره همسترکامبت و انتخابات

البته از نظر تعداد کاربرانی که به این دو موضوع پرداخته‌اند اختلاف قابل توجهی بین انتخابات و همستر وجود ندارد. ۲۲ هزار منبع که شامل کانال‌‎های تلگرامی، گروه‌های عمومی تلگرام، کاربران ایکس، کاربران اینستاگرام و خبرگزاری‌ها هستند حداقل یک محتوا با موضوع انتخابات منتشر کردند. این شاخص برای همستر کمی کمتر، یعنی ۲۱ هزار منبع بوده است.

آخرین اخبار
  • فوری: همستر کامبت در بازار پیش‌عرضه‌ صرافی کوکوین لیست شد

از میان همه بسترهای آنلاینی که در آن‌ها درباره همستر کامبت تولید محتوا شده است. بیشترین سهم، با ۳۲ درصد، را خبرگزاری‌ها دارند. در ۳۰ درصد از کل گروه‌های عمومی تلگرام حداقل یک پست درباره همستر منتشر شده است. در میان کانال‌های تلگرامی هم ۱۵ درصدشان محتوای مرتبط با این بازی منتشر کرده‌اند. توییتری‌ها و اینستاگرامی‌ها اما کمتر درگیر این موضوع شده‌اند و فقط یک درصد از کاربران‌شان درباره این موضوع تولید محتوا کرده‌اند.

کپی لینک

همه در پی بیشتر کردن تعداد سکه‌ها هستند

در میان میلیون‌ها محتوای منتشرشده درباره همستر کامبت «راه‌های پیشرفت در بازی»، که کد مورس و کارت‌های روزانه، را شامل می‌شود بیشترین میزان محتوای تولیدشده (با ۳۴ درصد) را به خود اختصاص دادند. ۲۴ درصد از کل این محتوا نیز مربوط به «دعوت به بازی و لینک» بوده است. لایف‌وب توضیح داده است: «مجموع این دو دسته ۵۸ درصد از محتوا را تشکیل می‌دهد، یعنی نزدیک به ۱۰ میلیون محتوا در کمتر از سه ماه! این آمار نشان می‌دهد که تمرکز بر پیشرفت در بازی بسیار بیشتر از حواشی آن بوده است.»

مضامین محتوای منتشرشده درباره همسترکامبت

۱۹ درصد از محتواهای منتشرشده درباره «خرید، فروش و قیمت‌گذاری» و ۱۳ درصد نیز مرتبط با «تحلیل و اخبار» است. «آموزش و ترفند» هم ۵ درصد از کل محتوا را به خود اختصاص داده است. فقط ۳  درصد از محتوای منتشرشده به موضوعاتی مانند «امنیت کاربران و جلوگیری از کلاهبرداری‌های احتمالی» مربوط بوده است. این در حالی است که پیش از این، بسیاری از کارشناسان نسبت به پیامدهای منفی احتمالی این بازی هشدار داده بودند.

مینی‌اپ‌های جدید تلگرام امنیت کاربر را به خطر می‌اندازند؟
مینی‌اپ‌های جدید تلگرام امنیت کاربر را به خطر می‌اندازند؟
مطالعه '8

نگاه‌های منفی به این موضوع در شبکه اجتماعی ایکس هم کمتر از نگاه‌های مثبت است. ۳۰ درصد از کاربران این شبکه اجتماعی درباره همستر کامبت محتوای طنزآمیز منتشر کرده‌اند. ۱۵ درصد از کاربران هم به مضامین اجتماعی پرداخته‌اند که پرتکرارترین‌شان مربوط به «تلاش مردم برای پول درآوردن بدون زحمت کشیدن» بوده است. ۱۴ درصد از افراد هم درباره دعوت به بازی تولید محتوا کرده‌اند.

فقط سه درصد محتوای منتشرشده به نگرانی بابت احتمال کلاهبرداری مربوط است

یکی از مضامین پرتکرار دیگر در توییتر موضوعی است که لایف‌وب آن را تئوری توطئه نامیده و در توضیح نوشته است: «تئوری توطئه نیز بخش مهمی از این محتوا بود. هم‌زمانی گسترش همستر با انتخابات باعث شد تا عده‌ای این توطئه را تقویت کنند که همستر برای پرت کردن حواس مردم ایران از انتخابات و کاهش مشارکت ایجاد شده است.»

حرام اعلام شدن این ارزها توسط آیت‌الله مکارم شیرازی، احتمال کلاهبرداری و ابراز تنفر نسبت به این مدل بازی‌ها سایر موضوعاتی هستند که در توییتر دیده می‌شوند.

مسائل دینی و همچنین مضامین مربوط به احتمال کلاهبرداری هم در سه درصد از محتواها مورد توجه قرار گرفته است. در مجموع اما نگاه کاربران ایکس به همستر، نات‌کوین و... در ۳۸ درصد از موارد مثبت و در ۲۷ درصد از موارد منفی بوده است؛ ۳۵ درصد از محتوای منتشرشده در توییتر نسبت به این موضوع هم خنثی بوده است.

نظر شما