شناسهٔ خبر: 67257048 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اندر احوال انتخابات در کردستان

‌شور انتخاب کردستان را فرا گرفت

دلنیا گوهری‌نژاد

مانند سایر نقاط کشور، استان کردستان نیز در تب و تاب انتخاب فرد اصلح برای ریاست جمهوری چهاردهم است.

صاحب‌خبر -

تنها ۱۰ روز دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری در ایران باقی مانده است، نامزدهای انتخاباتی با حضور خود در برنامەهای تلویزیونی، تبلیغات و برپایی ستادهای استانی و کشوری سعی در جلب اعتماد و مشارکت حداکثری مردم دارند.

به گزارش ایسنا، ۳۰ اردیبهشت ماە سال جاری، خبری تلخ و ناگوار می‌رفت تا آیندە و مسیر سرنوشت ایران را بە وادی سردرگمی بکشاند، خبر شوکە کنندە بود و غیرقابل باور؛ «آیت‌اللە ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سانحە سقوط بالگرد بە ملکوت اعلی پیوست».

این سومین بار بود که دوران ریاست جمهوری یک فرد در جمهوری اسلامی ناتمام می‌ماند و پیش از رسیدن بە پایان  ۴ سال تعیین شده، انتخابات برای تعیین رئیس جمهوری جدید در ایران برگزار می‌شود.

به جز این سه مورد، انتخابات‌های ریاست جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی هر چهار سال یک‌بار و به صورت منظم از نظر زمانی برگزار شده است، اما حال قرار است در هشتم تیر ماه سال جاری شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دیگری در ایران باشیم.

طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد.

طبق این قانون حال کە دولت سیزدهم با شهادت آیت‌اللە رئیسی ناکام ماندە و کشور در فقدان ریاست جمهوری بە سر می‌برد، شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که  رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود.

همین شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی در میانه دوره ریاست‌جمهوری‌اش، موجب آغاز روند برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در ایران شده است.

در کمتر از یک ماه نامزدهای انتخاباتی برای تعیین رئیس جمهور جدید در ایران ثبت نام و با یکدیگر بە رقابت پرداختند، در ابتدا از فیلتر شورای نگهبان عبور و در نهایت ۶ نامزد تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی شدند.

تایید صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان آخر راە نبود، بلکە پس از آن کار دشوار نامزدها برای جلب رضایت مردم جهت مشارکت در انتخابات تازە شروع شد.

سرانجام طبق اعلام وزارت کشور آقایان مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و مسعود پزشکیان در ریاست جمهوریِ چهاردهم با هم بە رقابت می‌پردازند.

تبلیغات کاندیداها نیز از چندی پیش آغاز و تا صبح پنج‌شنبه ۷ تیرماه ۱٤۰۳ ادامه دارد و ستادهای استانی کاندیداهای ریاست جمهوری فعالیت خود را در سطح کشور آغاز کردەاند.

استان کردستان نیز از تب و تاب انتخابات بی‌بهرە نماندە و با افتتاح ستاد کاندیداهای ریاست جمهوری، حال همهمەای بین مردم بە راە افتاده تا ببینند چە کسی بر مسند ریاست جمهوری خواهد نشست.

اگرچه به روال چند سال اخیر که تبلیغات میدانی در سطح معابر به پایین‌ترین سطح خود رسیده است، اما تبلیغات نامزدها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محلی استان کردستان بسیار پررنگ‌تر از قبل خودنمایی می‌کند.

در هر پیام‌رسانی که نگاه می‌کنی شور و حال انتخابات غوغا می‌کند؛ هواداران نامزدها با معرفی نقاط مثبت نامزد مورد اعتماد خود سعی دارند تا مخاطبان را برای رای به وی ترغیب کنند.

در این هیاهو فارغ از اینکه چه کسی انتخاب می شود، آنچه امیدبخش و حائز اهمیت است تشویق به حضور حداکثری و مشارکت گسترده در پای صندوق‌ها است.

مردم استان کردستان در انتخابات‌های قبلی نیز عمدتا ثابت کرده اند هرگاه نیاز به حضور و مشارکت آن‌ها بوده، با رغبت و اشتیاق وارد گود شده و جلوه‌ای دیگر از حماسه حضور را به تصویر کشیده‌اند.

شواهد و قرائن از جنب و جوش انتخاباتی در استان برای این دوره نیز حکایت از تکرار چنین اتفاقی است.

‌شور انتخاب کردستان را فرا گرفت

محمدباقر قالیباف

محمدباقر قالیباف متولد سال ۱۳٤۰ و رئیس مجالس شورای اسلامی دوره یازدهم و دوازدهم است و دوره‌های مسئولیتی وی به دو بخش نظامی و غیرنظامی تقسیم می‌شود.

قالیباف در جنگ فرمانده لشکر نصر بود و بعد از آن جانشین نیروی مقاومت بسیج، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و فرمانده نیروی هوایی سپاه شد.
از سال ۷۹ تا ٨٤ نیز فرمانده نیروی انتظامی بود، سپس از حوزه نظامی و انتظامی خارج و به مدت ۱۲ سال شهردار تهران شد، قالیباف سه دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد، از سال ۱۳۹٦ به عضویت مجمع تشخیص مصحلت نظام درآمد.

قالیباف از سال ۱۳۹٨ تاکنون نماینده‌ مردم تهران در مجلس است.

قالیباف یک فرد تحول‌گرا است

رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در کردستان گفت: استان کردستان، استانی با ظرفیت‌های ویژە است و بهرەگیری از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در گرو انتخاب رئیس جمهور توانمند و بابرنامەای همچون قالیباف است.

جلال اصغری در آیین افتتاح ستاد محمد باقر قالیباف اظهار کرد: ما نمی‌گوییم کە ٦ نامزد معرفی شدە توسط شورای نگهبان برای پست ریاست جمهوری اصلح نیستند، اما باتوجە بە سابقە خدمت قالیباف ایشان را بیشتر از سایر نامزدها شایستە ریاست جمهوری می‌دانیم.

وی با اشارە بە اینکە کردستان نیازمند بودجە و تبعیض مثبت است، عنوان کرد: یکی از شهردارانی کە در تهران بە شایستگی معروف است همین جناب قالیباف است، چونکە در زمان خدمت ایشان بودجە شهرداری جهش ویژەای را بە چشم دید.

اصغری بیان کرد: قالیباف یک فرد تحول‌گرا بودە و با انتخاب وی بە عنوان رئیس جمهور شاهد تحولات چشمگیری در کشور خواهیم بود.

‌شور انتخاب کردستان را فرا گرفت

سعید جلیلی

سعید جلیلی متولد ۱۳٤٤ در شهر مشهد است، وی عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است.

او از سال ۱۳٨٦ تا ۱۳۹۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود.

جلیلی در انتخابات سال ۱۳۹۲  نامزد شد و با کسب بیش از ٤ میلیون رأی سوم شد، وی همچنین در انتخابات ۱٤۰۰ هم نامزد شده بود.

جلیلی فردی آشنا به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است

رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در کردستان گفت: بعد از رهبری، رئیس جمهور دومین مقام عالی کشور است و از این جهت نقش مهمی در مقدرات کشوری دارد.

حجت‌عبدالملکی در آیین افتتاح ستاد انتخاباتی جلیلی در کردستان بە جایگاە ویژە رئیس جمهور در کشور اشارە و اظهار کرد: مسئله ریاست جمهوری بە لحاظ داخلی، جایگاە ویژە و حائز اهمیتی دارد.

وی عنوان کرد: امروز چشم همە دنیا بە ویژە مسلمانان دنیا بە ایران است تا ببینند چە کسی رئیس جمهور آیندە ایران خواهد شد.

رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی افزود: اینکە چە کسی رئیس جمهور آیندە ایران شود نە تنها برای کشور ایران بلکه برای اغلب کشورهای دنیا حائز اهمیت است.

حجت عبدالملکی بیان کرد: همچنین بعد از شهادت آیت‌اللە ابراهیم رئیسی دلهرەای در کشور ایجاد شد کە چە کسی ادامە دهندە راە رئیس جمهور شهید خواهد شد.

وی جلیلی را رئیسی دیگر خواند و ادامە داد: بعد از شهادت آیت اللە رئیسی و اعلام تایید صلاحیت ٦ نامزد انتخاباتی، براساس نظرسنجی‌هایی کە صورت گرفت بە این باور رسیدیم کە جلیلی شخصیتی نزدیک بە آیت‌اللە رئیسی دارد.

عبدالملکی، جلیلی را همچون شهید رئیسی فردی باتقوا و خداترس و خدامدار خواند و افزود: رئیس جمهوری کە خدا ترس و باتقوا نباشد بە راحتی منافع مردم را بە حراج خواهد گذاشت.

وی اضافە کرد: جلیلی همچون آیت‌الله رئیسی بسیار مردمی و اهل خدمت بودە و بە هیچ‌وجە بر سر منافع مردم اهل معاملە نیست و بە راستی کسی را ندیدەام کە بە اندازە جلیلی بە فکر منافع مردم باشد.

رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی اظهار کرد: جلیلی فردی باهوش و آشنا بە مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است.

عبدالملکی اضافە کرد: جلیلی طی سە سال حکومت شهید رئیسی همراە و همگام با دولت سیزدهم بود و در قالب دولت سایە بە ملت و دولت خدمت می‌کرد.

وی در ادامە جلیلی را ادامە دهندە راە شهید رئیسی خواند و گفت: اگرچە اشکالاتی در کار دولت سیزدهم بودە و باید اصلاحاتی را در راستای آن انجام داد، لذا یکی از برنامەهای وی همچون شهید رئیسی، احیای واحدهای راکد و نیمەراکد در سطح کشور است.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: از آنجایی کە یکی از دغدغەهای مهم و اساسی شهید رئیسی، بحث معیشت و اقتصاد مردم بود، لذا ادامە این راە نیازمند فردی نترس و توانمند همچون جلیلی و انقلاب در نظام بانکداری است.

‌شور انتخاب کردستان را فرا گرفت

مسعود پزشکیان

مسعود پزشکیان متولد سال ۱۳۳۳ در مهاباد، نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

وی در ادوار هشتم و نهم مجلس نیز نمایندگی مردم تبریز در قوه مقننه را برعهده داشت. او در دولت هشتم وزیر بهداشت بود.

وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱٤۰۰ نیز ثبت‌نام کرده بود.

رقیب‌ پزشکیان رنج و ناامیدی ملت است

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در کردستان گفت: جمع ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان جمع افرادی است کە برای آیندە ایران و ملت و دولت نگرانند.

غریب سجادی در آیین افتتاح ستاد انتخاباتی پزشکیان اظهار کرد: متاسفانە برخی از افراد بە دلیل سیاست‌های غلط، تنگ‌نظری و بە دلیل اینکە راەهای انتقاد و اعتراض بە روی آن‌ها بستە شدە است، از مقولە انتخابات دوری کردەاند.

وی عنوان کرد: همچنین بسیاری از فعالان مدنی، سیاسی، کارگری، معلمی کە همیشە راەهای نجات ایران را در صندوق‌های رای می‌دیدند، امروزە با صندوق‌های رای و مقولە انتخابات قهر کردەاند، لذا می‌توان با گفتمان، منطق و شنیدن انتقادات و اعتراضات بستری را برای حضور دوبارە آن‌ها فراهم کرد.

غریب سجادی ادامە داد: امیدواریم عرصە دموکراسی خواهی و ساختار قدرت‌ در ایران بە آن حد از قناعت برسد کە تمام بستر و شرایط آزادیخواهی مدنی را فراهم و همە گرایش‌ها و جناح‌ها و همە افکارها در عرصە انتخابات شرف حضور داشتە باشند.

وی با بیان اینکە ما اوضاع و مشکلات کشور را فراموش نکردەایم، گفت: برخی از افراد بە دلیل سیاست‌های غلط و تصمیمات نابەجا باعث شدند بسیاری از مردم از عرصە انتخابات و مشارکت در آن کنارەگیری کنند.

سجادی بیان کرد: ما بار دیگر در عرصە انتخابات حاضر می‌شویم تا ثابت کنیم برای آخرین بار هم کە شدە سعی خود را خواهیم کرد تا از صندوق‌های رای عقلانیت بیرون بیاوریم.

وی اضافە کرد: اینکە در ستاد انتخاباتی پزشکیان افرادی با گرایش‌های مختلف حضور دارند، این است کە همە ما نگران آیندە کشور هستیم.

سجادی بیان کرد: ما بە دنبال داغ کردن تنور انتخاباتی نیستیم و آمدەایم تا بار دیگر آیندە ایران را بسازیم.

وی بە گذشتە اطمینان بخش دکتر پزشکیان اشارە و افزود: وی در مقاطع سخت تاریخی بە عنوان یک کنشگر مرزی نقش میانجی را داشتە و همیشه بە دنبال راەحل برای حل مشکل بودە است.

سجادی تصریح کرد: ما اینجاییم کە زندگی معمولی بە حسرتی برای جوانان و آیندگان تبدیل نشود و پدر و مادرها شرمندە فرزندان خود نباشند.

وی ادامە داد: رقیب پزشکیان پنج نامزد انتخاباتی نیستند، بلکە رقیب ایشان ناامیدی و رنج‌های ملت است.

سجادی در پایان پزشکیان را گزینه اصلح انتخابات ریاست جمهوری خواند و خاطرنشان کرد: پزشکیان ۲۲ سال در جامعە کردی زندگی کردە و کاملا بە تبعیضات و مشکلات مردم کرد واقف است.

لازم بە ذکر است؛ لطف‌الله فروزنده رئیس ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی، حسین قادرمرزی را به عنوان مسئول هماهنگی ستادهای انتخاباتی این کاندیدای ریاست جمهوری در استان کردستان منصوب کردە است.

علیرضا زاکانی یکی از ۶ کاندیدای دوره چهاردهم ریاست جمهوری است، لذا ستاد ایشان در کردستان هنوز افتتاح نشدە است.

انتهای پیام

نظر شما