شناسهٔ خبر: 67256899 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

عادلانه‌تر شدن مالیات مشاغل همزمان با اصلاح نظام مالیاتی

نماینده مجلس گفت: در دوره رئیس جمهور شهید تلاش شد تا محل هزینه کرد منابع درآمدی ناشی از مالیات مشخص و اخذ مالیات از مشاغل عادلانه انجام شود.

صاحب‌خبر -

حبیب قاسمی، نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران  درباره اصلاحات انجام شده در سیستم مالیاتی و میزان پیش رفتن این سیستم به سمت اخذ مالیات عادلانه گفت: مالیات یکی از عناصری است که در رشد و توسعه یک جامعه اثرگذار است البته نحوه وصول مالیات و نحوه محاسبه مالیات و همچنین اهداف مالیاتی هم دارای اهمیت است.

وی در ادامه بیان کرد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده یک درصد در سال ۱۴۰۳ افزوده شد، سهم شهرداری‌ها را از ۳ درصد به ۴ درصد ارتقا دادند که فی نفسه اقدامی مهم است اما معضل بزرگ نحوه اجرای این قوانین است. قانونگذار تعیین کرده که بایستی تا پانزدهم ماه بعد باید میزان منابع درآمدی و اینکه از چه سرفصل‌هایی مالیات وصول شده و نحوه تقسیم آن اعلام شود یعنی در واقع باید اعلام شود که این مالیات به چه شکلی تقسیم و در چه اموری هزینه شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: از محل اخذ مالیات بر ارزش افزوده ۴ درصد به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود و نقش خوبی هم در توسعه زیرساخت‌ها شهری و روستایی دارد. این مالیات بر ارزش افزوده در توسعه زیر ساخت های عمرانی و اجتماعی روستاها و شهرها از اهمیت بالایی برخوردار است.

قاسمی در ادامه بیان کرد: اما هیچگاه مشخص نشد که درصد تقسیم این مالیات به چه نحوی است. قانون تعیین کرده که تا پانزدهم ماه بعد باید اعلام شود که این مالیالت ها در چه اموری هزینه می شود که متاسفانه این شاخص‌ها اعلام نمی‌شود. دیوان محاسبات هم بدون اینکه این شاخص‌ها را بداند گزارش تفریغ بودجه را به مجلس تقدیم می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: دیوان محاسبات یک دستگاه نظارتی است و باید پایش کند که آیا این تقسیم عادلانه و بر اساس شاخص‌های قانونی انجام شده است یا نه اما دیوان محاسبات در این حوزه بی‌اطلاع است.

وی  با بیان اینکه البته این به این معنا نیست که شاید توضیح عادلانه نباشد یا به منزله این نیست که شاید تخلفی در آن صورت گرفته باشد اما بهتر است که روشن و شفاف این مسئله بیان شود گفت:در برنامه‌های توسعه تعیین کردیم که سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه کشور چقدر باید باشد. منابع درآمدی بودجه کشور از سه منبع مالیات نفت و سایر منابع تامین می‌شود عدم وابستگی به نفت در بودجه در نظر گرفته شد اما شاهد اثرات کاهش درآمدهای نفتی ناشی از اعمال تحریم‌ها بودیم.

قاسمی در ادامه خاطرنشان کرد: این وابستگی بودجه به نفت باعث بروز کسری بودجه شد به همین دلیل تلاش شد تا از وابستگی بودجه به نفت کاسته شود و به سمت درآمدهای مالیاتی سوق داده شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: در این دوره رئیس جمهور شهید تلاش شد تا محل هزینه کرد منابع درآمدی ناشی از مالیات  مشخص شود تا اخذ مالیات از مشاغل موجود در کشور عادلانه انجام شود.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از مشاغل مثل طلا فروشان در سال زیر ۲۰ میلیون مالیات پرداخت می‌کنند توضیح داد: عمده مشاغل دیگر سالانه زیر ۱۵ میلیون مالیات پرداخت می‌کنند این نشان می‌دهد که این مالیات پرداختی نمی‌تواند خللی در روند فعالیت فعالیت اقتصادی این مشاغل ایجاد کند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر این مالیات‌های پرداختی درست مدیریت شود و صرف مصارف درستی شود قطعاً شاهد رشد رونق و توسعه بیشتری در روند فعالیت‌های اقتصادی کشور خواهیم بود.

خبرنگار: محبوبه کباری

نظر شما