شناسهٔ خبر: 67282973 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر نیرو وارد قزاقستان شد

تهران - ایرنا - وزیر نیرو و نمایندگان وزارت نیرو برای شرکت در چهارمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای وارد آلماتی پایتخت قزاقستان شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، امروز (پنجشنبه) علی‌اکبر محرابیان که به‌ اتفاق هیات کارشناسی برای شرکت در چهارمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به جمهوری قزاقستان سفر کرده، طی امروز و فردا برای تبادل نظر در حوزه انرژی و تقویت روابط با وزرای انرژی کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، بلاروس و قزاقستان دیدار می‌کند.

امروز جلسه‌های کارشناسی، تبادل نظر و ارائه پیشنهادهای کشورهای عضو در محورهای مهم حوزه برق و انرژی با حضور نمایندگان مربوط و فردا شاهد برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با حضور وزیر نیرو برگزار می‌شود. همچنین در این سفر پیشنهادهای وزارت نیرو و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران برای تقویت سند توسعه همکاری انرژی ارائه می‌شود.

در این اجلاس که از امروز (۳۱ خرداد) تا دوم تیرماه در شهر آلماتی برگزار می‌شود، ایران مانند سایر اعضا با رویکرد همکاری مشترک و حفظ منافع همه کشورهای عضو، پیشنهادهای خود را برای تقویت سند توسعه همکاری انرژی ارائه می‌کند.

به گزارش ایرنا، سازمان همکاری شانگهای Shanghai Cooperation Organization (SCO) در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرارکردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگهای ۵ پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. این سازمان در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی و دفتر مرکزی آن در چین تاسیس شد.

عضویت دائم ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور ریاست محترم جمهور در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت و یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای هم ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ توسط وزیر امور خارجه در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد. ۹ کشور ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان عضو دائم این سازمان هستند.

نظر شما