شناسهٔ خبر: 67268887 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

حضور وزیر نیرو در نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای

صاحب‌خبر -

وزیر نیرو فردا برای حضور در نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به قزاقستان سفر می کند.

حضور وزیر نیرو در نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای
تین نیوز

وزیر نیرو فردا برای حضور در نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به قزاقستان سفر می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی اکبر محرابیان فردا پنجشنبه با سفر به جمهوری قزاقستان در چهارمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حضور یافته و به تبادل نظر و ارائه پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در محورهای مهم حوزه برق و انرژی می پردازد.

در این اجلاس که ۳۱ خردادماه جاری تا دوم تیرماه در شهر آلماتی برگزار می شود، ایران مانند سایر اعضا با رویکرد همکاری مشترک و حفظ منافع همه کشورهای عضو، پیشنهادهای خود را برای تقویت سند توسعه همکاری انرژی ارائه خواهد کرد.

عضویت دائم ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور ریاست جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت و یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ توسط وزیر امورخارجه در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد و اکنون جمهوری اسلامی ایران با عضویت دائم در همه تصمیم گیری های سازمان حضور خواهد داشت.

طبق آیین نامه اجرایی، سازمان همکاری شانگهای  دارای ۱۳ هدف اصلی در راستای گسترش همکاری ها جهت حفظ و تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه به منظور تبدیل آسیای مرکزی به یک منطقه صلح و باثبات  و حمایت از همکاری های مؤثر منطقه ای در زمینه های سیاسی، تجاری ـ اقتصادی، نظامی، دفاعی، فرهنگی، علمی و فنی، آموزش، انرژی، راه و ترابری، مالی و اعتباری است.

بنا بر این گزارش سازمان همکاری شانگهای ((SCO Shanghai Cooperation Organization در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرارکردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگهای ۵ پایه گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت.

سازمان همکاری شانگهای رسماً در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی تأسیس و دفتر مرکزی آن در چین ایجاد شد. هم اکنون ۹ کشور ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان عضو دائم این سازمان هستند.

طبق آیین نامه اجرایی سازمان همکاری­ شانگهای  دارای ۱۳ هدف اصلی در راستای گسترش همکاری­ها جهت حفظ و تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه به منظور تبدیل آسیای مرکزی به یک منطقه صلح و باثبات  و حمایت از همکاریهای مؤثر منطقه­ ای در زمینه­ های سیاسی، تجاری ـ اقتصادی، نظامی، دفاعی، فرهنگی، علمی و فنی، آموزش، انرژی، راه و ترابری، مالی و اعتباری می باشد.

عضویت جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی در سازمان همکاری شانگهای در صورت استفاده از فرصت ها و ظرفیت های سازمان مزایای اقتصادی، سیاسی، امنیتی، انرژی و محیط زیست زیادی برای ایران دارد. شانگهای یک سازمان اوراسیایی و بین دولتی است. این سازمان بر پایه همکاری های چند جانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده است که چهار قدرت بزرگ اتمی، دو عضو دائم شورای امنیت، بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی در جهان و عضو آن هستند و بستری برای تعاملات دو تا چند جانبه محسوب می شود که ایران می تواند با گسترش همکاری ها از فرصت ها و ظرفیت های تجاری، امنیتی و اقتصادی آن استفاده کند.

اهمیت سازمان همکاری شانگهای به این دلیل است که بزرگترین سازمان منطقه ای محسوب می شود که نقش موازنه کننده در برابر ناتو دارد  و بیشترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انرژی عضو آن هستند، ۲۰ درصد واردات و ۲۰ درصد صادرات را به خود اختصاص می­ دهد و از حدود ۱۰ کشور قدرتمند اقتصادی سه کشور آن عضو این سازمان هستند. از همه مهمتر اینکه چهار قدرت اتمی و دو عضو دائم شورای امنیت عضو آن هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما