شناسهٔ خبر: 67264849 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فردا با سفر به قزاقستان؛

وزیر نیرو در نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای شرکت می‌کند

تهران- ایرنا- وزیر نیرو فردا (پنجشنبه، ۳۱ خرداد) برای حضور در نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به قزاقستان سفر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «علی‌اکبر محرابیان» فردا (پنجشنبه) با سفر به جمهوری قزاقستان در چهارمین نشست وزیران انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حضور یافته و به تبادل نظر و ارائه پیشنهادها جمهوری اسلامی ایران در محورهای مهم حوزه برق و انرژی می‌پردازد.

در این اجلاس که ۳۱ خردادماه جاری تا دوم تیرماه در شهر آلماتی (پایتخت قزاقستان) برگزار می‌شود، ایران مانند سایر اعضا با رویکرد همکاری مشترک و حفظ منافع همه کشورهای عضو، پیشنهادهای خود را برای تقویت سند توسعه همکاری انرژی ارائه خواهد کرد.

عضویت دائم ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی در دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت و یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ توسط وزیر امور خارجه در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد و اکنون جمهوری اسلامی ایران با عضویت دائم در همه تصمیم‌گیری‌های سازمان حضور خواهد داشت.

طبق آیین‌نامه اجرایی، سازمان همکاری شانگهای دارای ۱۳ هدف اصلی در راستای گسترش همکاری‌ها به‌منظور حفظ و تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه به‌منظور تبدیل آسیای مرکزی به یک منطقه صلح و باثبات و حمایت از همکاری‌های موثر منطقه‌ای در زمینه‌های سیاسی، تجاری - اقتصادی، نظامی، دفاعی، فرهنگی، علمی و فنی، آموزش، انرژی، راه و ترابری، مالی و اعتباری است.

سازمان همکاری شانگهای (SCO Shanghai Cooperation Organization) در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگهای۵ پایه‌گذاری شد و پس از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. سازمان همکاری شانگهای به‌طور رسمی در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی تاسیس و دفتر مرکزی آن در چین ایجاد شد.

هم اکنون ۹ کشور ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان عضو دائم این سازمان هستند.

نظر شما