شناسهٔ خبر: 67256541 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

درباره آموکسی سیلین بخوانید \آموکسی سیلین را در این شرایط مصرف نکنید

به طور کلی، FDA اکیداً توصیه می‌کند که از استفاده از هر دارویی که از تاریخ انقضا گذشته است استفاده نکنید. پس از تاریخ انقضا، یک دارو ممکن است اثربخشی خود را از دست بدهد یا ناایمن شود.

صاحب‌خبر -

آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک است که معمولاً برای درمان عفونت های باکتریایی تجویز می شود. آموکسی سیلین یک داروی عمومی است که از طریق خوراکی به صورت کپسول، قرص، قرص جویدنی یا سوسپانسیون مایع مصرف می شود.

سازمان غذا و دارو (FDA) آموکسی سیلین را برای درمان عفونت باکتریایی خاص گوش، بینی، گلو، دستگاه ادراری، پوست و دستگاه تنفسی تحتانی و همچنین برای درمان سوزاک در شرایط خاص تأیید شده است.

اگر یک پزشک برای درمان عفونت به شما نسخه ای برای آموکسی سیلین بدهد، تکمیل نسخه بسیار مهم است. با این حال، غیرمعمول نیست که فردی در نهایت داروی باقیمانده را دریافت کند و آن را در کابینت داروی خود ذخیره کند.

به این ترتیب، مصرف کنندگان ممکن است کنجکاو باشند که آیا آموکسی سیلین باقی مانده هنوز هم خوب است.

فرم های کپسول و قرص آموکسی سیلین معمولاً برای یک سال مناسب هستند. در مقایسه، سوسپانسیون مایع آموکسی سیلین برای ۱۴ روز پس از تهیه آن توسط داروساز مناسب است.

آشنایی با آموکسی سیلین

آموکسی سیلین بدون نسخه (OTC) فروخته نمی شود و گاهی اوقات آموکسی سیلین هنوز با نام های تجاری قبلی خود مانند آموکسیل شناخته می شود.

آموکسی سیلین مورد تایید FDA برای استفاده در بزرگسالان و کودکان برای درمان برخی عفونت های باکتریایی موثر بر گوش، بینی و گلو (مانند گلودرد استرپتوکوکی )، دستگاه ادراری ، پوست و دستگاه تنفسی تحتانی است.

این دارو همچنین برای مدیریت سوزاک عفونت مقاربتی (STI) در شرایط خاص تجویز است.

آموکسی سیلین چگونه اثر می کند؟

آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک نیمه سنتزی است که از پنی سیلین مشتق می شود.

آموکسی سیلین متعلق به دسته دارویی آنتی بیوتیک های بتالاکتام است که شامل سایر مشتقات پنی سیلین و سفالوسپورین ها مانند سفالکسین نیز می شود.

آنتی بیوتیک های بتالاکتام با تداخل در تشکیل دیواره های سلولی باکتری، عفونت های باکتریایی را درمان می کنند و از رشد باکتری ها جلوگیری می کنند.

آموکسی سیلین برای هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)

آموکسی سیلین به عنوان بخشی از یک رژیم درمانی دوگانه یا سه گانه برای ریشه کنی H . پیلوری ، یک عفونت روده مرتبط با زخم های گوارشی است.

اچ. پیلوری می تواند پوشش معده را آلوده کرده و باعث ایجاد زخم های گوارشی (GI) شود.

همراه با کلاریترومایسین، لانزوپرازول یا هر دو، آموکسی سیلین به عنوان بخشی از یک رژیم درمانی دوتایی یا سه گانه برای درمان H . عفونت پیلوری کاربرد دارد.

موارد استفاده دیگر

آموکسی سیلین معمولاً برای چندین کاربرد دیگر هم تجویز می شود.

استفاده خارج از برچسب زمانی است که یک پزشک دارویی را برای دوز، شکل دوز یا شرایطی تجویز می کند که توسط FDA تایید نشده است اما اثربخشی آن ثابت شده است.

موارد مصرف خارج از برچسب آموکسی سیلین عبارتند از:

عفونت های دندانی

پیشگیری از اندوکاردیت

بیماری لایم

درمان سیاه زخم یا پیشگیری پس از مواجهه

آموکسی سیلین برای چه مدت مفید است؟

ذخیره سازی مناسب آموکسی سیلین برای حفظ اثربخشی آن بسیار مهم است. با این حال، بدانید که الزامات ذخیره سازی با فرمی که در نظر می گیرید متفاوت است.

آموکسی سیلین به اشکال خوراکی شامل کپسول، قرص و قرص جویدنی وجود دارد. این فرم ها را در دمای اتاق (۶۸-۷۷ فارنهایت) نگهداری کنید.

می‌توانید داروی مصرف‌نشده را پس از تاریخ انقضا که می‌توانید روی برچسب نسخه پیدا کنید، دور بریزید.

در صورت نیاز به آموکسی سیلین بیشتر پس از انقضا، با یک پزشک صحبت کنید. آنها می توانند در تعیین اینکه آیا دارو نیاز به ادامه دارد یا خیر، کمک کنند و در این صورت، نسخه شما را تمدید می کنند.

ذخیره سازی آموکسی سیلین مبتنی بر سوسپانسیون

آموکسی سیلین نیز به صورت سوسپانسیون موجود است. شکل سوسپانسیون به صورت پودر در یک بطری موجود است.

هنگامی که نسخه خود را از داروخانه دریافت می کنید، داروساز آب را به بطری اضافه می کند و آن را تکان می دهد تا یک سوسپانسیون تشکیل شود که معمولا صورتی است.

پس از مخلوط شدن (بازسازی) دارو، سوسپانسیون آموکسی سیلین تا ۱۴ روز بی خطر می ماند.

داروساز شما بطری را با دستورالعمل، تاریخ انقضا و شماره تلفن داروخانه در صورت نیاز به تماس با آنها با هر گونه سؤال یا درخواست مجدد برچسب گذاری می کند.

می‌توانید سوسپانسیون آموکسی‌سیلین را در دمای اتاق یا در یخچال نگهداری کنید، اگرچه در یخچال ترجیح داده می‌شود.

آن را در دمای ثابت نگه دارید نه اینکه برای مدتی از یخچال به پیشخوان منتقل کنید و دوباره بازگردانید.

پس از ۱۴ روز، هر گونه داروی استفاده نشده را دور بریزید. اگر شما یا فرزندتان نیاز به مصرف سوسپانسیون مایع آموکسی سیلین برای بیش از ۱۴ روز دارید، احتمالاً باید برای تهیه مجدد آن به داروخانه مراجعه کنید.

بررسی اجمالی دوز آموکسی سیلین

آموکسی سیلین از راه خوراکی مصرف می شود و به اشکال مختلفی وجود دارد: کپسول، قرص، قرص جویدنی و سوسپانسیون مایع.

FDA آموکسی سیلین را برای درمان برخی عفونت های باکتریایی در بزرگسالان و کودکان در تمام سنین تایید کرده است.

دوز برای نوزادان و کودکان بزرگتر از ۳ ماه و وزن کمتر از ۸۸ پوند بر اساس وزن بدن است نه سن.

دوزهای مصرفی بزرگسالان بر اساس عوامل زیر است:

نوع عفونت

شدت عفونت

سن

عملکرد کلیه

ترجیح شما برای شکل مایع، جویدنی یا قرص

اغلب آموکسی سیلین برای هفت، ۱۰ یا ۱۴ روز متوالی تجویز می شود. مانند تمام آنتی بیوتیک ها، آموکسی سیلین برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شود که با توقف رشد باکتری ها کار می کند.

برای از بین بردن عفونت، ادامه مصرف دارو برای مدت زمان تجویز شده بسیار مهم است.

حتی اگر احساس بهتری داشته باشید، قطع زودهنگام آنتی بیوتیک ها می تواند تعدادی از باکتری ها را پشت سر بگذارد که می توانند به رشد خود ادامه دهند و به طور بالقوه باعث گسترش یا بدتر شدن عفونت شوند.

علاوه بر این، دوره های ناقص آنتی بیوتیک به مقاومت آنتی بیوتیکی کمک می کند. هنگامی که باکتری ها در معرض آنتی بیوتیک ها قرار می گیرند اما از بین نمی روند، باکتری های زنده مانده می توانند به دارو مقاومت کنند. این بدان معناست که همان آنتی بیوتیکی که قبلاً مؤثر بود، ممکن است دیگر در برابر گونه‌های جدید و مقاوم باکتری عمل نمی کند.در نتیجه، عفونت‌های سخت‌تر ممکن است رخ دهند و حتی زندگی را به خطر بیندازند.

آیا می توانم داروهای تاریخ مصرف گذشته مصرف کنم؟

تاریخ انقضای دارو راهی برای اطلاع مصرف کنندگان در زمانی است که دارو ممکن است بی اثر یا ناایمن شود که نشان دهنده تضمین سازنده است که دارو در صورت نگهداری صحیح، قدرت و ایمنی خود را حفظ خواهد کرد.

سازمان غذا و دارو (FDA) تاریخ انقضا یا تاریخ مصرف را به‌عنوان آخرین تاریخی که تضمین می‌شود یک دارو در صورت نگهداری مناسب، خالص، ایمن و کاربردی باقی بماند، تعریف می‌کند.

FDA تمام ظروف دارو، از جمله داروهای نسخه ای و بدون نسخه را ملزم می کند که تاریخ انقضا و روش های نگهداری مناسب را ذکر کنند.

در برخی موارد، تاریخ انقضا تغییر می کند. برای مثال، بیشتر ویال‌های انسولین دارای تاریخ انقضای فهرست شده‌ای هستند که قبل از اولین استفاده معتبر است.

با این حال، دارو ۲۸ روز پس از اولین بار استفاده از ویال انسولین، صرف نظر از تاریخ انقضای اولیه، منقضی می شود. این به این دلیل است که خلوص انسولین تنها تا ۲۸ روز پس از برداشتن کلاهک از ویال قابل بررسی است.

به طور کلی، FDA اکیداً توصیه می کند که از استفاده از هر دارویی که از تاریخ انقضا گذشته است استفاده نکنید. پس از تاریخ انقضا، یک دارو ممکن است اثربخشی خود را از دست بدهد یا ناایمن شود که منجر به درمان ضعیف یا عوارض جانبی بالقوه خطرناک شود.

با این حال، برخی مطالعات و ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که برخی داروها پس از انقضا، خطر بیشتری نسبت به سایرین دارند.

داروهای ناایمن پس از انقضا

در حالی که استفاده از داروهای تاریخ مصرف گذشته توصیه نمی شود، افراد باید در اجتناب از برخی داروها احتیاط بیشتری داشته باشند.

برخی از داروها پس از انقضا ناامن یا خطرناک هستند. این به این دلیل است که برخی از داروها شروع به تجزیه می کنند و در نتیجه درمان ناقص و بی اثر می شود.

چند نمونه از این موارد عبارتند از:

آنتی‌بیوتیک‌ها : آنتی‌بیوتیک‌ها با گذشت زمان قدرت خود را از دست می‌دهند و توانایی خود را برای مبارزه با عفونت کاهش می‌دهند. این امر به ویژه خطرناک است، زیرا قرار گرفتن در معرض سطوح کم و ناقص آنتی بیوتیک ها باعث رشد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک می شود. این خطر در آنتی بیوتیک های مایع خوراکی مانند سوسپانسیون آموکسی سیلین به طور قابل توجهی افزایش می یابد. آنتی‌بیوتیک‌های مایع خوراکی که اغلب در خانه یا داروخانه با آب مخلوط می‌شوند، مدت کوتاه‌تری دارند و سریع‌تر تجزیه می‌شوند. بنابراین توجه ویژه به تاریخ انقضای آنتی بیوتیک ها ضروری است.

انسولین : به طور مشابه، انسولین پس از خروج از یخچال پس از اولین استفاده از ویال یا قلم جدید شروع به تجزیه می کند. این فرآیند توانایی انسولین را برای کاهش سطح قند در بدن کاهش می دهد که منجر به افزایش سطح قند خون و احتمال بدتر شدن عوارض دیابت می شود.

نیتروگلیسیرین : داروی دیگری که با گذشت زمان اثربخشی خود را از دست می دهد، نیتروستات (نیتروگلیسیرین) است. نشان داده شده است که این دارو که درد قفسه سینه و حمله قلبی را درمان می‌کند، با گذشت زمان اثربخشی خود را از دست می‌دهد، به‌ویژه زمانی که در مکان‌های گرم یا مرطوب نگهداری شود.

در حالی که مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته هرگز ایده آل نیستند، سناریوهای خاص مرگ یا زندگی نیاز به استفاده از آنها دارند، حتی اگر اثربخشی یا ایمنی کاهش یابد. EpiPen (تزریق اپی نفرین) دارویی است که برای معکوس کردن واکنش های آلرژیک شدید استفاده می شود.مانند تمام داروها، EpiPens دارای تاریخ انقضا است، پس از آن ممکن است اثر کمتری داشته باشد. با این حال، با توجه به ماهیت نجات دهنده این دارو، کارشناسان همچنان توصیه می کنند که در طول یک واکنش آلرژیک شدید به جای عدم مصرف دارو، یک EpiPen تاریخ مصرف گذشته تجویز شود. تنها استثنا در صورتی است که دارو به شدت کدر شده باشد یا تغییر رنگ داده باشد.

با داروهای تاریخ مصرف گذشته چه کار کنیم؟

بسیاری از داروخانه‌ها و مراکز پزشکی اکنون سطل‌هایی برای دور ریختن داروهای تاریخ مصرف گذشته یا ناخواسته بیماران دارند.

با این حال، اگر یک روز بازپس گیری دارو برای شما در دسترس نیست یا مناسب نیست، FDA همچنین دفع داروهای تاریخ مصرف گذشته را در سطل زباله معمولی توصیه می کند.

در اینجا مراحل توصیه شده توسط FDA برای اطمینان از دفع صحیح و ایمن داروها آمده است:

اطلاعات دارویی که داروخانه به شما داده است را بخوانید یا آن را به صورت آنلاین پیدا کنید تا ببینید آیا دارو شرایط منحصر به فردی برای دفع دارد یا خیر. اگر ملاحظات خاصی وجود ندارد، این مراحل را ادامه دهید.

دارو را بدون له کردن با چیزی که برای کودکان و حیوانات خانگی ناخوشایند است مانند تفاله قهوه مخلوط کنید.

مخلوط را در یک کیسه در بسته قرار دهید.

کیسه مهر و موم شده را با زباله های معمولی خانگی خود بیرون بیندازید.

قبل از دور انداختن بطری های خالی نسخه، اطلاعات شخصی را حذف کنید تا از حریم خصوصی محافظت کنید.

 

نظر شما