شناسهٔ خبر: 67256430 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

اختراع بتنی که خانه شما را به یک باتری بزرگ تبدیل می‌کند

ایتنا - به گفته سازندگان نوع جدیدی از بتن ذخیره‌کننده انرژی، این بتن ظرفیت آن را دارد که کل خانه‌ها را به باتری‌های غول‌پیکر تبدیل و گذار به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را به‌شدت تسریع کند.

صاحب‌خبر -
پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) کشف کردند که افزودن یک ماده بسیار رسانا به نام کربن سیاه به مخلوط آب و سیمان یک ماده ساختمانی ایجاد می‌کند که می‌تواند به عنوان ابرخازن نیز عمل کند.

شارژ ابرخازن‌ها می‌تواند بسیار کارآمد پر و خالی شود، اما آن‌ها معمولا نمی‌توانند به مدت طولانی انرژی ذخیره کنند. از این رو با وجود آنکه عملکرد باتری‌های لیتیوم‌یون رایج را ندارند‌ــ که در همه‌چیز از گوشی‌های هوشمند گرفته تا ماشین‌های برقی پیدا می‌شوند‌ــ آن‌ها روشی مفید برای ذخیره‌سازی برق اضافی تولیدشده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشید و باد به شمار می‌روند.

بی‌بی‌سی گزارش داد که این تیم تحقیقاتی از زمان نخستین رونمایی از این فناوری در سال گذشته، اکنون یک باتری بتنی اثبات مفهوم ساخته است که کار می‌کند. محققان ام‌آی‌تی حالا امیدوارند که نسخه ۴۵ مترمکعبی (۱۵۹۰ فوت مکعبی) آن را بسازند که بتواند نیازهای انرژی یک خانه مسکونی را براورده کند.

[توضیح: اثبات مفهوم به ارائه نمونه‌ اولیه از یک دستگاه گفته می‌شود که نه به قصد تولید عملی بلکه فقط برای اثبات وجود یا امکان‌پذیری آن ساخته شده است]

به گفته محققان، این ماده در نهایت ممکن است بدون اضافه کردن هزینه‌های ساخت‌وساز اضافی در پایه‌های بتنی یک خانه ساخته شود، اگرچه به عنوان جاده‌های بتنی که قادر است خودروهای الکتریکی حین حرکت را به طور بی‌سیم شارژ کند، نیز عمل می‌کند.

این ماده جدید یکی از چند پیشرفت‌ اخیر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است که ظرفیت تغییر روش تولید و ذخیره برق در خانه‌های ما را دارد.

پنجره‌های فتوولتاییک، درختان خورشیدی و حتی رویه‌های [انرژی] خورشیدی همگی راه‌هایی را برای به حداکثر رساندن ظرفیت انرژی خورشید فراتر از پنل‌های خورشیدی رایج بر فراز پشت‌بام ارائه می‌دهند و برخی از افراد در صنعت امیدوارند که بتوانند ساختمان‌های مسکونی و تجاری را به نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر تبدیل کنند.

نوع جدیدی از پنل‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر هم که می‌توانند از نور محیط و نور مصنوعی برق تولید کنند، راهشان را به دستگاه‌های مصرف‌کننده پیدا می‌کنند و نوید وسایل الکترونیکی دائمی را می‌دهد که به باتری‌های یک‌بار مصرف یا کابل‌های شارژ نیازی ندارند.

شرکت نوآفرین (استارت‌آپ) سوئدی اگزجر (Exeger) در حال حاضر برای استفاده در هدفون، کنترل از راه دور و بلندگوهای بی‌سیم، سلول‌های خورشیدی نوآورانه‌ای تولید می‌کند.

نظر شما