شناسهٔ خبر: 67256376 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

در پریودی چه میو‌ه‌هایی بخوریم؟

تغذیه مناسب در دوران قاعدگی یکی از موضوعات مهم و حساسی است که برای بسیاری از زنان و دختران جوان اهمیت دارد. این موضوع با توجه به تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در دوران قاعدگی بسیار حائز اهمیت است.

صاحب‌خبر -

دوره قاعدگی یکی از مهمترین دوره‌هایی است که برای زنان وجود دارد، این دوره همراه با تغییرات هورمونی، شکل گیری تخمدان و تخمک، رشد و تکثیر بافت رحم و خونریزی است. همه این تغییرات باعث می شوند که بدن زنان نیاز به مواد مغذی خاصی داشته باشد. در ادامه به بررسی اینکه چرا باید مطابق با سیکل قاعدگی غذاهای خاصی بخوریم، می پردازیم.

در دوره قاعدگی، بدن برای تسهیل خونریزی نیاز به غذاهایی دارد که حاوی مواد مغذی خاصی باشند. بنابراین، مصرف غذاهای مناسب و سالم در این دوره بسیار مهم است. از جمله فواید تغذیه مطابق با سیکل قاعدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به کاهش دردهای قاعدگی: مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم، ویتامین D و فیبر می تواند به کاهش دردهای قاعدگی کمک کند. به عنوان مثال، مصرف شیر، ماست، سبزیجات و میوه هایی مانند آلو، توت فرنگی و هلو می توانند در کاهش دردهای قاعدگی موثر باشند.

در پریودی چه میو‌ه‌هایی بخوریم؟

کمک به تامین نیازهای مواد مغذی: بعضی از مواد مغذی مانند آهن، ویتامین B12 و فولات در این دوره برای بدن بسیار مهم هستند. مصرف ماهی، تخم مرغ، گوشت قرمز، سبزیجات، حبوبات، ذرت و سبوس برنج می تواند به تامین نیازهای بدن در این دوره کمک کند.

کاهش خطر بروز بیماری های مربوط به دوران قاعدگی: مصرف غذاهایی با میزان کم چربی، شکر و نمک می تواند به کاهش خطر بروز بیماری های مربوط به دوره قاعدگی مانند پریودونتیت، بیماری های قلبی عروقی و دیابت کمک کند.

کمک به حفظ وزن سالم: در دوره قاعدگی، بدن زنان به دلیل تغییرات هورمونی، نیاز به کالری بیشتری دارد. با این حال، مصرف غذاهای سالم و مناسب، به حفظ وزن سالم کمک می کند و از افزایش وزن غیرضروری جلوگیری می کند.

کمک به کنترل عوارض پیشروندهای قاعدگی: مصرف غذاهایی با میزان بالای فیبر می تواند به کنترل عوارض پیشروندهای قاعدگی مانند تورم، افزایش وزن، سردرد و افسردگی کمک کند.

تغذیه پریودی یا دوران قاعدگی، یکی از مهمترین موضوعاتی است که برای زنان باید مورد توجه قرار گیرد. در این دوره، بدن زنان نیاز به تغذیه‌ای مناسب دارد تا بتواند نیازهای بدن خود را تامین کند و با مشکلات و عوارضی که برای بسیاری از زنان در این دوره پیش می‌آید، مقابله کند.

اولین نکته در تغذیه در دوران قاعدگی مصرف مواد غذایی غنی از آهن است. در دوران قاعدگی بدن دختران بسیاری از آهن را از دست می‌دهد و بنابراین برای جبران این کمبود آهن، مصرف مواد غذایی غنی از آهن مانند گوشت قرمز، جگر، مرغ، نخود، لوبیا، اسفناج و هویج به شدت توصیه می‌شود.

روغن‌های چربی اشباع شده و شیرینی‌های پر شکر و قند در دوران قاعدگی باید به حداقل ممکن مصرف شوند. مصرف مواد غذایی پر شکر و قند باعث افزایش سطح قند خون و تغییرات در هورمون‌های بدن می‌شود که ممکن است به افزایش ناراحتی‌های قاعدگی منجر شود. به‌جای این مواد غذایی، می‌توانید مواد غذایی با قند طبیعی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات را در تغذیه خود به کار ببرید.

مصرف آب نیز بسیار حائز اهمیت است. در دوران قاعدگی باید حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز مصرف کنید. مصرف آب به حفظ رطوبت بدن و کاهش ناراحتی‌های قاعدگی کمک می‌کند.

مواد غذایی که حاوی کافئین هستند، مانند: چای سیاه، قهوه و شکلات نیز در دوران قاعدگی باید به حداقل ممکن مصرف شوند. مصرف این مواد غذایی ممکن است باعث افزایش درد قاعدگی و تشدید ناراحتی‌های دوران قاعدگی شود.

مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا ۳ نیز به شدت توصیه می‌شوند. این اسید چرب در کاهش التهاب و درد قاعدگی مؤثر است. مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا ۳ شامل ماهی‌های چرب مثل ماهی سالمون، سردریچه، ماهی تن و همچنین برخی از آجیل‌ها مانند بادام و کره بادام زمینی هستند.

علاوه بر مصرف مواد غذایی مناسب، ورزش نیز به کاهش ناراحتی‌های قاعدگی کمک می‌کند. ورزش از آنجایی که باعث ترشح هورمون‌های خوش‌خیم شده، ممکن است به کاهش درد قاعدگی و افزایش انرژی و خوشحالی کمک کند. همچنین، استراحت کافی و کاهش استرس نیز برای بهبود ناراحتی‌های قاعدگی بسیار مفید است.

در پریودی چه میوه هایی بخوریم؟

در دوران پریود، خوردن غذاهای سالم و مناسب می‌تواند به بهبود علائم پیش از پریودی، کاهش درد و افزایش انرژی کمک کند. در ادامه به بررسی انواع میوه‌هایی که در دوران پریود مفیدند، خواص و مزایای آنها پرداخته خواهد شد.

توت فرنگی: توت فرنگی دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و فیبر است که می‌تواند به کاهش درد و التهابات در دوران پریودی کمک کند. همچنین، توت فرنگی حاوی ویتامین C و پتاسیم است که می‌تواند به حفظ سلامتی قلب کمک کند.

موز: موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که می‌تواند به کاهش درد و تورم در دوران پریودی کمک کند. همچنین، موز حاوی ویتامین B6 است که می‌تواند به بهبود خلق و خوی و کاهش اضطراب کمک کند.

در پریودی چه میو‌ه‌هایی بخوریم؟

خرمالو: خرمالو دارای مقدار زیادی فیبر و ویتامین C است که می‌تواند به بهبود هضم و جذب مواد مغذی کمک کند. همچنین، خرمالو می‌تواند به کاهش درد و التهابات در دوران پریودی کمک کند.

آناناس: آناناس حاوی مقدار زیادی آنزیم بروملین است که می‌تواند به کاهش درد و التهابات در دوران پریودی کمک کند. همچنین، آناناس حاوی ویتامین C و پتاسیم است که می‌تواند به حفظ سلامتی قلب کمک کند.

زردآلو: زردآلو حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین C است که می‌تواند به بهبود هضم و جذب مواد مغذی کمک کند. همچنین، زردآلو حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که می‌تواند به کاهش درد و تورم در دوران پریودی کمک کند.

هویج: هویج حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که می‌تواند به بهبود سلامت پوست و چشم‌ها کمک کند. همچنین، هویج حاوی ویتامین C و فیبر است که می‌تواند به بهبود هضم و جذب مواد مغذی کمک کند.

آلو: آلو دارای مقدار زیادی فیبر و ویتامین C است که می‌تواند به بهبود هضم و جذب مواد مغذی کمک کند. همچنین، آلو حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که می‌تواند به کاهش درد و تورم در دوران پریودی کمک کند.

هندوانه: هندوانه حاوی مقدار زیادی آب، پتاسیم و ویتامین C است که می‌تواند به حفظ سطح آب بدن و کاهش سطح سدیم کمک کند. همچنین، هندوانه حاوی مقدار زیادی لایکوپن است که می‌تواند به حفظ سلامتی قلب کمک کند.

در پریودی چه میو‌ه‌هایی بخوریم؟

انگور: انگور حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و فیبر است که می‌تواند به کاهش درد و التهابات در دوران پریودی کمک کند. همچنین، انگور حاوی مقدار زیادی ویتامین C و پتاسیم است که می‌تواند به حفظ سلامتی قلب کمک کند.

تمشک: تمشک دارای مقدار زیادی فیبر و ویتامین C است که می‌تواند به بهبود هضم و جذب مواد مغذی کمک کند. همچنین، تمشک می‌تواند به کاهش درد و التهابات در دوران پریودی کمک کند.

نتیجه گیری

در نهایت، باید یادآوری کرد که هر دختر یا زنی به دلیل تفاوت‌های فیزیولوژیکی و هورمونی ممکن است نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی در دوران قاعدگی داشته باشد. بنابراین، بهتر است با مشاوره پزشک یا متخصص تغذیه، برنامه تغذیه خود را در دوران قاعدگی تنظیم کنید.

نظر شما