شناسهٔ خبر: 67254531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

قالیباف:

قانون اقدام راهبردی دست مذاکره‌کننده‌ها را پر کرد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این که می‌گویند «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مانع رفع تحریم است» اصلا درست نیست، چرا تابع سیاست‌های ابلاغی و راهبردی نیستید، این قانون دست مذاکره کننده‌ها را پر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدباقر قالیباف امشب _سه‌شنبه بیست‌ونهم خرداد_ در برنامه گفت‌وگو ویژه خبری شبکه خبر سیما اظهار داشت: یکی از بخش‌هایی مهم کشور کشاورزی است و به صورت مستقیم ۴ میلیون شغل در این بخش وجود دارد و در حوزه امنیت غذایی کشاورزی بحث بسیار مهمی برای کشور است.

ضرورت نوسازی و مدرن‌سازی صنعت کشاورزی

وی تاکید کرد: یکی از چالش‌های جدی، اساسی و طولانی مدت که زخم کهنه‌ای شده، گرانی پیاز در یک سال و سیب زمینی در سالی دیگر یا نبود برخی از محصولات در برخی سال‌ها است؛ در بسیاری از کشورها در حوزه فناوری کشاورزی پیشرفت کردند، اما ما در برداشت محصولات اشکالات قابل توجهی داریم. چرا که مصرف آب در کشاورزی همچنان به صورت سنتی و قرقآبی است. حتی در موضوع تکنولوژی در کشاورزی در برخی از قسمت‌ها به صورت بارانی و در مواردی قطره‌ای انجام می‌شود که این موارد در دنیا منسوخ است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ضرورت ایجاد سیستم آبیاری قطره‌ای در صنعت کشاورزی گفت: در این صنعت باید تحول ایجاد کنیم، به رغم دانشی که در این حوزه داریم هنوز موفق عمل نکردیم، حتی این موضوع بر الگوی کشت هم تاثیر می‌گذارد.

۷۰ درصد سود فروش کشاورزی به جیب واسطه‌ها می‌رود

قالیباف با اشاره به تفاوت در قیمت تمام شده محصول برای تولید کننده و مصرف کننده، گفت: کشاورز حداکثر ۳۰ درصد از محصول تولیدی سهم دارد و ۷۰ درصد مابقی را واسطه‌ها و شبکه توزیع سود می‌برند. به نحوی که قیمت محصول تولیدی نسبت به قیمت محصولی که به دست مصرف کننده می‌رسد، حدود ۱۰ برابر حداقل فاصله است.

وی با اشاره به موضوع صادرات که موفقیت در این حوزه کم است، عنوان کرد: دلیل این موضوع عدم ثبات است. در حالی که اوج زمستان در جنوب کشور برداشت صیفی‌جات داریم و باید به این موضوع برای صادرات توجه شود و در این حوزه برنامه ریزی دقیقی وجود ندارد.

قالیباف با بیان اینکه نوع مدیریت ما در کشاورزی سبب حل نشده مشکلات این حوزه شده است، عنوان کرد: به نظرم این مسائل بیشتر ریشه مدیریتی دارد و در برنامه هفتم برنامه ریزی دقیقی برای خروج کشاورزی از جایگاه سنتی پیش بینی شده است. به عنوان نمونه بخشی از یارانه‌ای که به کشاورزی اختصاص دادیم به بخش آب‌های زیر سطحی منتقل کردیم یا پروژه‌های بزرگ و نیمه تمام در اولویت قرار داده شود.

واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی / حضور کشاورزان و صنوف در قیمت‌گذاری

قالیباف با اشاره به کشاورزی خرد در دورترین نقاط کشور گفت: باید کشاورزان را به سمت خروج از کشاورزی سنتی سوق داد که در برنامه هفتم دیده شده است؛ در بحث قیمت‌گذاری هم در مجلس یازدهم شورایی برای قیمت‌گذاری تعیین شد زیرا یکی از مشکلات ما قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: موضوع دیگر واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی است که بیش از نیاز واردات داریم. در چای و برنج مشکلاتی داریم که باید برطرف شود هم در برنامه هفتم توسعه و هم در برخی قوانین باید این مسائل مرتفع شود.

وی ادامه داد: طبق قانون اکنون دیگر در قیمت‌گذاری خود کشاورزان و صنوف آنها حضور دارند، زیرا ذینفع اصلی آنها هستند. در کالاهای دیگر نیز شاهد قیمت‌گذاری از این دست بودیم و باید به همین صورت اقدامات لازم انجام شود.

قالیباف با بیان اینکه در کالاهای اساسی عمدتاً واردکننده هستیم، افزود: اگر چه در گندم مشکل نداریم، اما در دیگر دانه‌ها مثل ذرت، دانه‌های روغنی و جو مشکلاتی داریم و وارد می‌کنیم در حالی که می‌توانیم این دانه‌ها را در داخل تولید کنیم؛ بر این اساس در برنامه هفتم پیش‌بینی‌هایی انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که اهداف پیش‌بینی شده در پایان برنامه هفتم محقق می‌شود؟ گفت: اینکه یک برنامه را دنبال کنیم و سال آخر به نتیجه برسیم، حرف غیرمنطقی است؛ برنامه‌ای موفق است که وقتی شروع می‌شود در سال اول حتماً بین ۱۰ تا ۱۵ درصد اهداف محقق شود و در سال‌های دوم و سوم درصد پیشرفت باید بیشتر باشد و اگر منتظر سال آخر باشیم همچون ۶ برنامه قبلی که محقق نشد برنامه هفتم هم محقق نمی‌شود.

تولید در روستا متولی ندارد

قالیباف در پاسخ به این سوال که ظرفیت‌های داخلی را چگونه به کار می‌گیرید، گفت: من فکر می‌کنیم این موضوع مهم است که دولت متولی باشد و دخالت‌های بی‌مورد نداشته باشد مثلاً در قیمت‌گذاری دخالت نکند.؛ باید اجازه دهیم این بخش‌ها را خود مردم تنظیم کنند و مردمی سازی جدی است و به روستاها توجه کنیم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در روستا خیلی متفرق هستیم و یک دهدار داریم، فرد دیگری مسئول مسکن است، اما تولید بی‌صاحب است هم اکنون باید به این مسائل در روستاها مورد توجه قرارگیرد و البته در برنامه توجه نیز به این مسائل پرداخته شده است.

بخش خنثی‌سازی تحریم داریم

قالیباف درباره رفع تحریم‌ها و برنامه‌هایی که در این زمینه دارد، توضیح داد: موضوع دستگاه دیپلماسی (وزارت خارجه) و سیاست‌های مجموعه حاکمیت که سیاست‌های کلان سیاست خارجی است از اولویت‌های دولت چهاردهم است؛ اگر رئیس جمهور شوم وزارت خارجه یک سمت و بقیه دستگاه‌ها در سوی دیگر قرار دارند زیرا مسائل و موضوعات آن جدی است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگرچه ما بخش خنثی‌سازی تحریم داریم که به ظرفیت‌های درونی ما بازمی‌گردد و باید به طور جدی انجام شود ولی دلیلی وجود ندارد آن را در حوزه رفع تحریم که در دستگاه خارجی است، دنبال کنیم.

قالیباف گفت: ما هم اکنون پرونده‌های متعددی مانند توسعه روابط در اوراسیا، شانگهای، بریکس، همچنین توافقات دو جانبه بین ایران و چین، ایران و روسیه در حوزه سیاست خارجی داریم که بلاتکلیف هستند؛ آسیا در قرن بیست و یکم در حوزه اقتصاد در تولید و مصرف رتبه اول را در دنیا دارد و ما باید نگاه جدی به حوزه داشته باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در حوزه رفع تحریم بخشی مربوط به مذاکراتی است که در حوزه هسته‌ای انجام می‌دهیم و آسیب‌های جدی به کشور وارد شده است و باید برای رفع آنها تلاش کنیم و معتقدم که می‌توانیم این اقدامات را انجام دهیم.

کجا تابع سیاست‌ها هستید؟

قالیباف تصریح کرد: چند سال است که در موضوع رفع تحریم تلاش می‌کنیم بنابراین معتقدیم قانون این که برخی می‌گویند «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، مانع رفع تحریم است»، اصلاً درست نیست.

وی اظهار داشت: اقدامات باید براساس سیاست‌های کلان در حوزه سیاست خارجی که مصوب و ابلاغ شده، انجام دهیم؛ سوال من این است که اگر تابع این سیاست‌ها هستیم مگر نه اینکه رهبر معظم انقلاب کمتر از یک سال قبل فرمودند که «قانون اقدام راهبردی کشور را نجات داد و تکلیف را روشن کرد»؛ اگر معتقدیم پس چرا می‌گوئیم که «قانون اقدام راهبردی مانع توافق شد» کجا تابع سیاست‌ها هستید؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در شورای عالی امنیت ملی که بنده به عنوان رئیس مجلس عضو آن بودم در مصوبه‌ای مجلس مکلف شد در رابطه با خروج از برجام قانون‌گذاری کند، حال چگونه می‌گوئیم که این قانون مانع بوده است؟

از انفعال خارج شدیم و دست مذاکره‌کننده پر شد

قالیباف با تاکید بر اینکه «قانون اقدام راهبردی دست مذاکره کنندگان را پر کرد» گفت: وقتی این قانون آمد بعد از اینکه ترامپ (رئیس جمهوری وقت آمریکا) از برجام خارج شد بحث بر این بود که حالا ما از برجام خارج شویم یا نه؟ دولت تصمیم گرفت که یک هفته فرصت بدهد که آمریکا بازگردد و این زمان به دو هفته و بعد به یک ماه و دوماه افزایش یافت و این «بلاتکلیفی بود» که رهبری فرمودند؛ براین اساس بود که برنامه اقدام راهبردی تصویب شد.

وی تصریح کرد: چه طور وقتی چیزی از دولت آمریکا می‌خواهیم می‌گوئید این اختیار ما نیست و کنگره باید تصویب کند، در اینجا هم مجلس دست مذاکره کننده را پر می‌کند.

قالیباف گفت: در برنامه اقدام راهبردی آمده است پروتکل الحاقی که داوطلبانه اجرا می‌کردیم حال که از برجام خارج شدیم دیگر رعایت نمی‌کنیم و داوطلبانه بر می‌داریم همان زمان برخی گفتند اگر این کار را بکنیم جنگ رخ می‌دهد حال سوال من این است پروتکل الحاقی را برداشتیم، آیا جنگ شد؟ گفتند اگر غنی‌سازی را افزایش دهیم جنگ رخ می‌دهد، آیا جنگ شد؟ ما از انفعال خارج شدیم و دست مذاکره کننده را پرکردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما پیشنهاد روشن داریم و در این زمینه بحث کردیم و در برنامه اقدام راهبردی آماده است و آن اقدام در مقابل اقدام است.

اولویت رفع تحریم‌هاست

قالیباف با ذکر مثالی گفت: اگر نفت ما فروخته شود و از مسیر بانک مرکزی ال‌سی باز شود، اگر گفته شود غنی‌سازی ۶۰ درصد را به ۲۰ درصد کاهش دهیم اشکالی ندارد انجام می‌دهیم ما مطمئن هستیم که باید مسیری را برویم که انتفاع اقتصادی به مردم برسد و اینکه گفته می‌شود نفت در برابر غذا دستاوردی برای ما نیست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید تصمیم‌سازی به دست نخبگان انجام شود، اجرا را به دست مردم بدهیم و دولت کار تولی‌گری و تنظیم‌گری انجام دهد؛ نه اینکه در امورها دخالت کند و در دولت چهاردهم تنظیم‌گیری به طور قطع اولویت ما است.

وی گفت: ابراز زیادی برای رفع تحریم‌ها داریم خیلی حرف‌ها نباید اینجا بگوییم اولویت اساسی ما در سیاست خارجی رفع تحریم هاست. وعده صادق چقدر فرصت برای ما ایجاد کرد رژیم صهونیستی همان موقع که درباره برجام صحبت می‌کردیم چقدر در داخل کشور ترور انجام داد.

روستاییان را به خودکفایی برسانیم تا از به شهر مهاجرت نکنند

قالیباف اظهار داشت: روستا باید متولی داشته باشد روستاییان خیلی زحمت می‌کشند باید به آنها توجه داشته باشیم به آنها رسمیت بدهیم. روستا بهداشت، تولید، خدمات می‌خواهد اگر در روستا مولد و شغل نباشد چه فرقی دارد این فرصت از دست رفته است، باید در روستا مردمی سازی کنیم تسهیل گیری را برای آنها انجام بدهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در مرکز نیازمند یک اصلاح نهادی هستیم اکنون در برنامه هفتم دولت مکلف شده است در الگوی تأمین مسکن را به مجلس بیاورد باید روستاییان را به خودکفایی برسانیم تا از روستاها مهاجرت نکنند.

وی درباره افزایش حقوق متناسب با تورم تصریح کرد: آنهایی که درآمد ثابت دارند می‌گویند تورم بالا می‌رود ولی حقوق ما افزایش پیدا نمی‌کند باید چه کار کنیم نباید چاره اندیشی کنیم چه کسی تورم را به وجود می‌آورد، بودجه‌ای تنظیم و در مجلس تصویب می‌شود این بودجه، بودجه دولت نیست درست است می‌گوئیم دخل و خرج دولت بدانیم؛ این یعنی زندگی مردم، یعنی اقتصاد درون ساز یعنی اقتصاد در سال‌های بعد وقتی که کسری بودجه می‌آید چه اتفاقی می‌افتد.

‌تورم را مهار خواهیم کرد

قالیباف تاکید کرد: باید سیاست جبرانی داشته باشیم که فاصله بین تورم و حقوق ثابت را جبران کنیم. کار اصلی و اساسی مهار تورم است. سرمایه‌های ما با مدیریت غلط از دست می‌رود در بورس چه اتفاقی افتاد نکاتی هستند که باید توجه کنیم. در دولت چهاردهم تورم را مهار خواهیم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از بحث‌هایی که وجود دارد قانون است، اگر اجرا نشود فقط یک کاغذ است که ارزشی ندارد در دولت مصمم هستم با کمک خود مردم قانون را اجرا خواهیم کرد.

وی درباره نیروهای شرکتی در دستگاه‌های دولتی گفت: اکنون بین نیروهای شرکتی و رسمی شهروند درجه یک و درجه ۲ و ناعدالتی درست کردیم؛ نیروهای کار معین داریم که در یک اتاق هستند حقوق کمتر می‌گیرند امنیت شغلی هم ندارند، اما کارمند رسمی حقوق بیشتر می‌گیرد، امنیت بیشتری هم دارد بهره وری آن هم کمتر است به نظر شما این برده داری نیست.

نیروهای شرکتی در دولت آینده تعیین تکلیف می‌شوند

قالیباف گفت: برای این موضوع باید برون سپاری کنیم و در نیروی انتظامی این موضوع را انجام دادیم که نمونه آن صدور گذرنامه به بیرون از نهاد نیروی انتظامی بود و سبب شد هزینه برای دولت کاهش داده شود و رقابت هم ایجاد کرد. حتی برای افزایش کادر نیروی انتظامی این موضوع برون سپاری شد و از حضور بیش از ۱۰۰ نیروی جدید در نیروی انتظامی جلوگیری کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوریبا بیان اینکه تغییر وضعیت نیروهای شرکتی در مجلس یازدهم تصویب شده است، تصریح کرد: تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی درمجمع تشخیص مصلحت نظام است و حتماً این موضوع را در مجمع حل خواهیم کرد چرا که بار مالی برای دولت ندارد. البته اکنون این بار مالی برای دولت هست ولی به روش غلط همراه با ناعدالتی اجرا می‌شود.

شرایط مالی بازنشسته‌ها ارتقا می‌یابد

قالیباف درباره برنامه‌ای که برای شرایط بازنشستگان دارد، تصریح کرد: در دهه ۹۰ رشد کشور کمتر از یک درصد و نقدینگی ۲۶ برابر بود و سبب شد سفره‌ها کوچک شود. اما زمانی که وارد مجلس شدم، متناسب سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کردیم که بار مالی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان داشته است. چرا که به بهبود شرایط بازنشستگان اعتقاد داشتم.

وی ادامه داد: بازنشسته امروز آسایش و آرامش می‌خواهد و در کنار آن برای حضور مهمان و فرزندان در خانه اش، نباید نگران خالی بودن یخچال باشند و به دلیل ظرفیتی که در کشور وجود دارد با مدیریت صحیح و قطعی، حتماً شرایط مالی بازنشسته‌ها ارتقا خواهد یافت.

بورس فرصت بزرگ برای سرمایه گذاری و رشد اقتصادی است

قالیباف به موضوع بورس اشاره کرد و با بیان اینکه بورس مسیر خوبی را طی نکرد، گفت: زمانی بود که ۵ میلیون نفر از مردم کشور در بورس بودند و در دهه ۹۰ مردم را به بورس هدایت کردند و امروز ۵۰ میلیون نفر در بورس هستند. از طرفی برخی با سهام عدالت در بورس هستند و سهام برای آنها است ولی مدیریت سهام برای این افراد نیست.

وی اضافه کرد: در بورس در دهه ۹۰ برخی از شرکت‌ها ارزیابی شده و وارد بورس شدند و به میزان ۳۰۰ درصد به میزان سرمایه گذاری سود داده شد. اما امروز وضعیت بورس به منفی ۴ رسیده است. این درحالی است که سود بانکی برای برخی از پروژه‌ها، تا ۳۰ درصد سود را برای سپرده‌ها دراز مدت تضمین می‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: وقتی بورس سودی حتی به میزان ۵ درصد ندهد ولی بانک تا ۳۰ درصد سود بدهد آیا بورس رونق خواهد گرفت؟ در حالی که بورس از بازار اولیه و ثانویه برخوردار است و اگر بازار ثانویه به درستی مدیریت نشود، حتماً بازار اولیه که به چرخه تولید مربوط است دچار مشکل خواهد شد.

اصلاح بورس از جنس زمانی در بازه ۳ روز و سه ماه نیست

قالیباف دلیل چنین مشکلاتی را عدم پیش بینی پذیر بودن اقتصاد عنوان کرد و گفت: وقتی تصمیمات خلق الساعه می‌گیریم که یک شبه ارز ترجیحی ۴,۲۰۰ تومان شود و کانال بهره را کنترل نمی‌کنیم به بازار ثانویه توجه نداریم، این مشکلات ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه نهاد بورس هم دارای اشکالاتی است، تصریح کرد: بخش کارگزاری بورس و سندگردانی هم اشکالاتی دارد که در این زمینه صحبت شده است. اما فرصت بزرگ برای سرمایه گذاری و رشد دقیق قابل پیش بینی بورس است و حتماً در مسیر بهبود آن حرکت خواهیم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه اگر در انتخابات پیروز شود، بورس را در چه بازه زمانی به سرانجام خواهد رساند، گفت: جنس اصلاح بورس از جنس زمانی در بازه ۳ روز و سه ماه نیست بلکه برای اصلاح آن باید روندها طی شود و اگر در مسیر قرار گیرد روند رو به بالا مسیر خود را طی خواهد کرد تا نوسانات آن کم شده و رشد اقتصادی را در بربگیرد.

قالیباف ادامه داد: به نظرم در همان سال اول می‌توان روند رو به رشد را برای بورس در نظر گرفت تا آثار آن در حوزه بهره وری، حوزه‌های نهادی، تولی‌گری، عدم دخالت دولت و بهبود شرایط کارآفرینان دیده شود و در این حوزه باید اصلاحات مدیریتی انجام شود.

سهام عدالت به شکل فعلی اصلاح خواهد شد

قالیباف درباره برنامه‌ای که برای جاماندگان سهام عدالت دارد، گفت: این موضوع در مجلس بررسی و تصویب شد و به قانون تبدیل شد اما سهام عدالت به شکلی که وجود دارد باید اصلاح شود. چرا که وقتی صحبت از مردمی سازی و سرمایه گذاری می‌شود، بیشتر از هدف استفاده از اندیشه، فکر، خلاقیت و بهره وری مردم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی مردم درگیر اقتصاد شوند با هزینه تمام شده کمتر می‌توانند به رشد اقتصادی کمک کنند و وقتی صحبت از رشد اقتصادی است، ۲.۸ درصد با بهره وری و حدود ۵.۲ درصد در حوزه سرمایه گذاری این ۸ درصد محقق خواهد شد. البته برای این میزان بهره وری نیازمند استفاده از جامعه نخبگانی هستیم که در این صورت می‌توان در سرمایه گذاری هم موفق عمل کرد.

قالیباف درباره اینکه برچه اساس می‌توان اعتماد کرد که وعده‌های داده شده محقق خواهد شد، اضافه کرد: بنده یک عملکردی دارم و به لطف خداوند در گذشته هر جا بودم و هر وعده‌ای دادم به آن وعده عمل کردم.

وی خاطرنشان کرد: کارنامه‌ام روشن است و معقدم این ظرفیت در کشور وجود دارد و با کمک مردم و نخبگان و جلوگیری از ظرفیت‌هایی که هدر می‌رود می‌توانیم وعده‌های داده شده را با مدیریت قوی عملی کنیم و این مسیر را محکم پیش خواهیم برد.

نظر شما