شناسهٔ خبر: 67255161 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

حضور قالیباف در گفتگوی ویژه خبری/ قالیباف: قانون اقدام راهبردی دست مذاکره‌کننده‌ها را پر کرد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقدام راهبردی برای لغو تحریم دست مذاکره‌کننده‌ها را پر کرد و کشور را از انفعال بیرون آورد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - محمد باقر قالیباف نامزد چهاردهمین  دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری، درباره برنامه خود در حوزه کشاورزی، اظهار داشت: یکی از بخش های مهم ما کشاورزی است و به طور مستقیم حدود ۴ میلیون شغل در این بخش، اشتغال داریم که این رقم به صورت غیر مستقیم خیلی بیشتر است.

وی ادامه داد: در حوزه امنیت غذایی و مخصوصا کالاهای اساسی، کشاورزی بحث بسیار جدی و مهمی است به این معنی که خودکفایی در برخی اقلام کشاورزی ضرورت هر کشوری است.

نبود یک برنامه ریزی دقیق در حوزه کشاورزی یک چالش طولانی مدت شده است

قالیباف گفت: یکی از چالش‌های جدی و اساسی و طولانی مدت یک زخم کهنه ای شده که یک سال سیب زمینی گران می شود، یکسال پیاز و این نشان می دهد که ما یک برنامه ریزی دقیقی در این بخش نداریم. هنوز بخش قابل توجهی از آبیاری کشاورزی ما سنتی و دیگر منسوخ شده است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری  ادامه داد: آنچه بیشتر انسان را اذیت می کند این است که قیمت تمام شده یک محصول زمانی که به دست مصرف کننده می رسد بیشتر از آن پولی است که به تولید کننده یا همان کشاورز داده می شود و بعضا ۷۰ درصد قیمت محصولات کشاورزی در این میان به واسطه ها و شبکه توزیع داده می شود.

وی اظهار داشت: ما ثبات در تصمیم گیری در حوزه کشاورزی نداریم. برنامه ریزی دقیق و مطمئن در حوزه کشاورزی نمی شود. کشاورزی های ما خرده هستند و بزرگ نیستند و نوع مدیریت ما در این کار به گونه ای بوره که ما نتوانستیم بر این مشکلات فائق بیایم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره راهکار رفع تحریم‌ها بیان کرد: در میزگرد سیاسی به این موضوع اشاره کردم که امروز موضوع سیاست خارجی و سیاست‌های کلان سیاست خارجی از موضوعات اولویت دار دولت چهاردهم است. این وزارتخانه یک طرف و بقیه دستگاه‌های دولت یک طرف هستند. درست است که ما یک بخش خنثی سازی تحریم داریم که به ظرفیت‌های درونی ما برمی گردد که به طور جد این کار را انجام خواهیم داد و کار اصلی و بلند مدت و ماندگار ما است، اما رفع تحریم هم باید دنبال شود. الان پرونده‌های متعددی در این حوزه داریم که بلاتکلیفند؛ در بحث اوراسیا، شانگهای، بریکس، توافقات دوجانبه بین ما و روسیه و بین ما با چین. آسیا در قرن ۲۱ در حوزه اقتصاد هم در تولید و هم در مصرف رتبه اول را در دنیا دارد.

قالیباف ادامه داد: موضوع دیگر در بحث رفع تحریم، مذاکراتی است که در حوزه هسته‌ای انجام می‌دهیم که در این جا یک آسیب‌های جدی به کشور وارد شده و باید در جهت جبران آن تلاش کنیم. قانون اقدام راهبردی که گفتند مانع احیای برجام است حرف درستی نیست؛ گفته شد که ما حتما اقدامات مان را باید بر اساس سیاست‌های کلان در سیاست خارجی که مصوب و ابلاغ شده است انجام دهیم، اما سوال این است که اگر تابع این سیاست‌ها هستیم مگر مقام معظم رهبری کمتر از یک سال قبل نفرمودند که قانون اقدام راهبردی کشور را نجات داد، تکلیف را روشن کرد و همه را از بلاتکلیفی درآورد، اگر معتقدید چرا این حرف را می‌زنید که قانون اقدام راهبردی مانع توافق شد.

قانون اقدام راهبردی کشور را از انفعال خارج کرد

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در شورای عالی امنیت ملی مصوبه داریم که مجلس را مکلف کرده که در رابطه با خروجی که پیش آمده، مجلس متناسب با خروج غرب از برجام، قانون گذاری کند. این قانون تصویب و در نهایت ابلاغ شد، حالا ما باید بگوییم این قانون مانع احیای برجام بوده؟ همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند این قانون دست مذاکره کننده‌ها را پر کرد. چطور ما تا از دولت آمریکا یک چیز می‌خواهیم می‌گوید که دست ما نیست و دست کنگره است؟ ما هم در مجلس قانون راهبردی را تصویب کردیم و باعث شد که از انفعال خارج شویم. در بحث تحریم‌ها باید مسیری را رفت تا مردم به انتفاع اقتصادی برسند. ما پیشنهاد روشن دادیم که اقدام در مقابل اقدام باشد.

وی اظهار داشت: ما به همه تعهدات خود یکجا عمل کردیم، اما اتفاقی نیفتاد. در ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران آمده است که اقدام ما در مقابل اقدام آنان باشد و باید به مردم انتفاع اقتصادی برسند. این مسیر روشنی است و قطعا رفع تحریم‌ها را پیگیری خواهم کرد.

مشکل مسکن، اشتغال و بهداشت روستاییان پیگیری خواهیم کرد 

قالیباف در حوزه رسیدگی به موضوعات مربوط به روستا‌ها نیز اظهار داشت: روستا باید صاحب پیدا کند. روستا از جمله نقاطی است که دیگر به مردمی سازی ندارد، برنامه ما این است که تلاش کنیم تا تسهیل گری انجام شود البته در مرکزیت نیازمند یک اصلاح نهادی هستیم. همین الان مردم در روستا مشکل زمین دارند، آیا این خنده دار نیست که یک روستایی در روستای خود مشکل زمین برای مسکن داشته باشد؟ نوع ساخت مسکن باید در آنجا متفاوت باشد، دولت مکلف شده تا در این رابطه، طرح و الگوی مربوطه را به مجلس بیاورد. کار را به نحوی دنبال خواهیم کرد که مشکل اشتغال، بهداشت و مسکن روستائیان حل شود و بتوانیم آن‌ها را خودکفا کنیم تا از روستا کوچ نکنند.

باید مشکل تناسب حقوق کارمندان و تورم را حل کنیم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با پرسش دیگری مبنی بر اینکه درباره افزایش حقوقی که متناسب با تورم‌ها نیست چه کاری انجام داده اید، گفت: باید سوال کرد که چرا مددجویان، کارمندان، کارگران که درآمد ثابت دارند به این مسئله اعتراض دارند؟ آیا ما نباید برای این مسئله چاره اندیشی کنیم.

وی با طرح این سوال که چه کسی این تورم را به وجود می‌آورد، گفت: وقتی بودجه‌ای را دولت می‌آورد و مجلس تصویب می‌کند این بودجه، بودجه دولت نیست، بلکه زندگی مردم، اقتصاد روستا و اقتصاد در آن سال و سال‌های بعد است. ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری موضوع افزایش حقوق متناسب با تورم مورد توجه قرار گرفته است و در حوزه تامین اجتماعی هم ماده ۱۴۱، قانون کار باید با تورم حقوق‌ها را افزایش دهیم، ما باید سیاست جبرانی داشته باشیم که فاصله بین تورم و حقوق ثابت متناسب شود. مثلا ۲۰ درصد افزایش حقوق داریم، اما تورم ۳۰ و خرده‌ای درصد است که این فاصله باید جبران شود. در طرحی که داریم سعی خواهیم کرد این فاصله پر شود.

کار اصلی و اساسی دولت ما مهار تورم خواهد بود

قالیباف خاطر نشان کرد: قطعا بخشی از این فاصله از محل رشد اقتصادی و بخش دیگر از طریق کالابرگ الکترونیکی جبران خواهد شد. البته ما مصصم هستیم که کار اصلی و اساسی ما مهار تورم است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: سرمایه‌هایی که در اختیار ما است با مدیریت غلط و تصمیمات ناگهانی در حال از بین رفتن است مثلا نگاه کنید که در بورس در سال ۹۹ چه اتفاقی افتاد؟ این خسارت‌ها با تصمیمات دولت اتفاق می‌افتد در حالیکه دولت نباید به مردم خسارت وارد کند.

بحث نیرو‌های شرکتی را پایان می‌دهیم

قالیباف درباره تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی نیز اذعان داشت: ما الان بین نیرو‌های شرکتی و نیرو‌های رسمی، شهروند درجه یک و درجه دو و ناعدالتی درست کردیم. بخشی از نیروها، نیروی کار قرارداد معین هستند که این نیرو‌ها عمدتاً جوان تر، باسوادتر و کارآمدتر هستند، اما حقوق کمتر می‌گیرند و امنیت شغلی هم ندارند، اما کارمند رسمی ما، حقوق بیشتر می‌گیرد، امنیت شغلی هم دارد، ولی بهره وری کمتری دارد. آیا این انصاف است؟ از طرف دیگر یک شرکت‌هایی با عنوان شرکت‌های منابع خدمات انسانی درست کردیم، این موضوع یک نوع برده داری قرن بیست و یکم است. اگر بنا است که شر‌کتی باشد که برای ما خرید خدمت کند چرا شرکتی نداشته باشیم که خرید خدمات انجام دهیم؟ یعنی باید برون‌سپاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: یک زمانی در نیروی انتظامی به دلیل افزایش جمعیت و گسترش شهر‌ها باید کادر نیروی انتظامی افزایش پیدا می‌کرد که ما آن زمان برون‌سپاری انجام دادیم و مدیریت کارفرمایی کردیم. مت بحث ساماندهی نیرو‌های شرکتی را در مجلس تصویب کردیم، اما این مصوبه الان در مجمع است و مطمئن باشید که ما به بحث نیرو‌های شرکتی و شهروند درجه یک و دو پایان خواهیم داد و انجام این کار هم هیچگونه بار مالی برای دولت نخواهد داشت.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این سوال که قبلا گفته بودید یخچال بازنشسته‌ها را پر می‌کنید آیا وعده‌های دیگر شما هم مانند این وعده است، گفت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را امسال اجرا کردیم که بار مالی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان داشته است، چراکه به بازنشستگان اعتقاد دارم و به همین خاطر است که الان می‌گویم حتما افزایش حقوق را با تورم یکسان خواهم کرد. یک بازنشسته آسایش و آرامش می‌خواهد.

بورس، مسیر خوبی را طی نکرد

قالیباف درباره کم ارزش شدن سهام بورس نیز بیان کرد: بورس مسیر خوبی را طی نکرد. یک روزی ۵ میلیون نفر در بورس بودند، در دهه ۹۰ مردم را به سمت بورس سوق دادیم، امروز ۵۰ میلیون نفر در بورس هستند. امروز وضع بورس منفی چهار است در شرایطی که بانک مرکزی تا ۳۰ درصد سود را برای سپرده دراز مدت تضمین کرده است. آیا به این روش ما، بورس رونق می‌گیرد. بورس یک بازار ثانویه و یک بازار ثانویه دارد، اگر بازار ثانویه به درستی مدیریت نشود حتما بازار اولیه که چرخه تولید است مشکل پیدا می‌کند. اقتصاد ما پیش بینی پذیر نیست و یک شبه ارز را ۴۲۰۰ تومان کردیم. وقتی ما کانال بهره را کنترل نمی‌کنیم و به بازار ثانویه توجه نداریم، این مشکلات ایجاد می‌شود البته خود نهاد بورس هم اشکالاتی دارد. بورس فرصت خوبی است که باید مورد توجه باشد و حتما در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: ما حتما می‌توانیم در سال اول، ثبات را به بورس بازگردانیم.

وی درباره جاماندگان سهام عدالت هم گفت: مجلس در این باره مصوبه دارد و این بحث به قانون تبدیل شده است که حتما آن را اجرا خواهیم کرد.

قالیباف در پایان تاکید کرد: بنده در گذشته هر وعده‌ای دادم عمل کردم و کارنامه من روشن است. معتقدم این ظرفیت در کشور وجود دارد و با کمک مردم و نخبگان قابل دست یابی است. همین الان سه و نیم برابر یارانه مستقیمی که می‌دهیم را تلف می‌کنیم.

<div id="video-display-embed-code_420205" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizanonline.ir/fa/news/play/embed/4778747/420205?width=400&height=300"></script></div>



انتهای پیام/

نظر شما