شناسهٔ خبر: 67253192 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

خداحافظی ابدی ۸ بیمار در آی‌سی‌یو منفی یک | ناگفته‌های آتش‌سوزی از زبان پرسنل بیمارستان

به دنبال وقوع آتش‌سوزی در طبقه منفی یک بیمارستان قائم رشت و انتشار دود غلیظ در یکی از بخش‌های آی‌سی‌یو، ۸ بیمار بدحال جانشان را از دست دادند.

صاحب‌خبر -

همشهری‌آنلاین _ فتانه احدی: این حادثه هولناک در حدود یک بامداد دیروز رخ داد و تیم‌های آتش‌نشانی و آمبولانس‌هایمرد جنایتکار السالوادور که به قصد تجاوز به چند زن حمله کرده و یک زن را نیز به قتل رسانده است، توسط پلیس آمریکا دستگیر شد. اورژانس را به محل حادثه در میدان یخسازی- بلوار شهید افتخاری رشت کشاند.

شهرام مومنی، مدیرعامل آتش‌نشانی رشت به همشهری گفت: بررسی‌ها نشان می‌داد، این حادثه از موتور خانه در طبقه منفی یک این بیمارستان آغاز شد و در کنار این موتور خانه بخش آی سی قرار داشت که ۹ بیمار در آن بستری بودند.

به گفته مومنی، تیم‌های آتش‌نشانی رشت، ساعت ۱:۱۳ دقیقه در جریان قرار گرفتند و ۱۲۰ آتش نشان شیفت شب، با ۳۶ خودروی اطفایی و آبرسان و پشتیبان دستگاه تنفسی به محل آتش سوزی اعزام شدند.

شواهد اولیه از این حکایت داشت که آتش‌سوزی از طبقات منفی بیمارستان آغاز شده و دود ناشی از آنها به دیگر قسمت‌های بیمارستان سرایت کرده است.
با توجه به وسعت حادثه، علاوه بر آتش‌نشانان رشت، تیم‌هایی از لاهیجان، فومن، صومعه سرا، سنگر، منطقه آزاد انزلی، انزلی و ... به همراه ۷ تیم عملیاتی امداد و نجات هلال احمر استان گیلان به محل حادثه اعزام شدند. ‌

با حضور تیم‌های امدادی، عملیات در چند شاخه آغاز شد. همزمان با ورود تیم‌های اطفای حریق به طبقات منفی بیمارستان، سایر تیم‌ها عملیات تخلیه دود و خروج اضطراری بیماران را آغاز کردند.

بیمارستان قائم رشت، ساختمانی ۵ طبقه و دارای ۱۰ بخش است و تیم‌های امدادی موفق شدند ۱۴۲بیمار را که در آنجا بستری بودند به بیرون از بیمارستان انتقال دهند. در این میان ۱۱۰ بیمار توسط هلال احمر و اورژانس به بیمارستان‌های دیگر شهر انتقال یافتند و ۳۲ بیمار سرپایی به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند.
بیمارانی که در این عملیات نجات یافتند دارای رنج سنی مختلف بودند، از نوزدان گرفته تا بیماران بزرگسال که در برخی از آنها در بخش‌های ویژه مانند آی سی یو و سی سی یو بستری بودند که در سلامت کامل از بیمارستان خارج شدند.

عملیات تیم‌های امدادی دست‌کم ۳ساعت ادامه داشت و آنها در نهایت موفق شدند حریق را مهار و بیماران در خطر را از بیمارستان خارج کنند.

در حالی که در ابتدا اعلام شده بود که این حادثه تلفات جانی نداشته است، اما صبح دیروز خبر رسید که در جریان آتش‌سوزی بیمارستان ۸نفر از بیمارانی که در بخش آی سی یو در طبقه منفی یک بستری بودند، به دلیل استنشاق دود جان خود را از دست دادند. این بیماران هیچ یک هوشیار نبودند و در همین وضعیت جان خود را از دست دادند.

هر ابتدا تعداد قربانیان آتش‌سوزی ۹نفر اعلام شده بود اما روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد به خاطر بروز یک اشتباه در اعلام آمار فوت شدگان تعداد نهایی جانباختگان ۹ نفر اعلام شد، در حالی که آمار قربانیان ۸ نفر است.

حوالی ظهر دیروز بود که اسامی جانباختگان اعلام شد: ابوطالب صادقی، زهرا قربان شیرودی، صغری صفری، معصومه اصغرنیا، محمد منتظری، شهبانو راحت پیشه، آسیه جعفرزاده، لیلا جعفری جانباختگان این سانحه هستند که به پزشکی قانونی منتقل شدند.

به دنبال این حادثه حجت‌الاسلام‌ محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه طی دستوری خطاب به رئیس کل دادگستری استان گیلان، خواستار رسیدگی حضوری وی در صحنه حادثه و بررسی علل وقوع این آتش‌سوزی و شناسایی و تحت نظر قرار دادن مقصران احتمالی شد.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان گیلان اعلام کرد موضوعات حقوق و قضایی حادثه را دنبال کرده است و پزشکی قانونی نیز در حال بررسی اجساد و بررسی علت مرگ است، که این موضوع جرم‌انگاری شده است و قتل غیر عمد تلقی می‌شود. علت وقوع حادثه با دستور قضایی توسط مسئولان امر از جمله آتش نشانی در حال بررسی است.

۵رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت روز گذشته با بیان اینکه منشاء حریق این بیمارستان، اتاقک یو. پی. اس و سرور بود، گفت: به محض ایجاد خطر و حریق، آژیر آتش بیمارستان به صدا درآمد اما عدم انجام درست و به موقع عملیات اولیه‌ اطفا توسط پرسنل و ترکیدگی باتری‌ها سبب آتش گرفتن کل اتاقک شد که در طبقه منفی بیمارستان قرار داشت و شعله‌ها کل طبقه را در بر گرفت.

ناقوس مرگ در طبقه منفی یک

بامداد دیروز صدای آژیر خطر اطفای حریق در بیمارستان قائم رشت، خبر از حادثه‌ای ناگوار ‌داد. حادثه‌ای هولناک که جان ۸بیمار را گرفت و مردم رشت را در شوک فرو برد. اما قربانیان این حادثه چه کسانی بودند و چطور شد که در این حادثه جانشان را از دست دادند.

یکی از پرسنل بیمارستان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: زمانی که آتش‌سوزی رخ داد من در بخش مربوطه مشغول به کار بودم. ساعت حدود یک شب بود که صدای آژیر اطفا حریق در بیمارستان پیچید و ما متوجه آتش‌سوزی شدیم. همه با سرعت خودمان را به راهروی بیمارستان رساندیم. آتش هنوز به طبقات بالا نرسیده بود. اما هر لحظه که می‌گذشت دود غلیظ‌تر می‌شد و همه بیمارستان را فرا می‌گرفت. در همان لحظات اولیه آتش‌نشانی در جریان قرار گرفت و ماموران آتش‌نشانی خیلی سریع خود را به بیمارستان رساندند.

او می افزاید: ترس وجود همه را فرا گرفته و همه برای نجات جان بیماران تلاش می‌کردند. در کمتر از ۴۰ دقیقه بیماران در ۵ طبقه و در ۱۰ بخش بیمارستان توسط نیروهای آتش‌نشانی و پرسنل بیمارستان با سرعت به بیرون بیمارستان منتقل شدند. برخی از بیماران که دچار اختلال تنفسی شده بودند به بیمارستان‌های سوانح سوختگی منتقل شدند.

این شاهد عینی اضافه می‌کند: ما در این بیمارستان دو بخش آی سی یو داریم که یکی از آنها در طبقه منفی یک است. هر چند وجود آی سی یو در طبقه منفی یک اقدام معمول و عادی در یک بیمارستان نیست. اما در این بیمارستان چنین بخشی با این شرایط وجود دارد که بیمارانی که حال وخیمی دارند را در آی سی یو این طبقه بستری می‌کنند. ۸ مریضی که جان خود را از دست دادند هم در آی‌سی‌یو طبقه منفی یک بستری بودند.

او ادامه می‌دهد: موتورخانه نیز در همین طبقه است که البته نزدیک آی سی یو نیست اما در یک طبقه هستند. پس از آتش‌سوزی، دود ناشی از آن وارد آی‌سی‌یو طبقه منفی یک شد و تمامی قربانیان بر اثر خفگی با استنشاق دود از دنیا رفتند.

او می‌افزاید: چنین اتفاقی قبلا در این بیمارستان رخ نداده است اما ۶ ماه پیش به دلیل بارندگی‌های شدید در رشت، آب این طبقه را فرا گرفت که به همین دلیل و با تصمیم مدیریت بیمارستان ساخت ساختمان جدیدی در کنار بیمارستان آغاز شد تا آی‌سی‌یو منفی یک به آنجا منتقل شود اما این ساختمان ۵۰ درصد پیشروی داشته و هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

نظر شما