شناسهٔ خبر: 67245523 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شادا | لینک خبر

سرپرست بانك كشاورزی خبر داد:

پیش بینی پرداخت ۲۵۰ همت تسهیلات به بخش كشاورزی در سال جاری

وهب متقی نیا سرپرست بانک کشاورزی گفت: امسال ۲۵۰ همت تسهیلات برای بخش کشاورزی در قالب اعتبارات کلان و خرد به ویژه معیشت روستاها، کسب و کارهای کوچک خانگی و اشتغال زنان روستایی در نظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شادا،به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، متقی نیا در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته (اگروفود) در جمع خبرنگاران با بیان مطلب فوق افزود: سال گذشته ۲۱۰ همت تسهیلات پرداخت شد که از این میزان حدود ۶۰ همت تسهیلات تکلیفی بود و تکالیف مختلفی طبق قانون بودجه و مرتبط با تامین نهاده های بخش کشاورزی توسط این بانک انجام و حدود 90 درصد تسهیلات بانک در بخش کشاورزی پرداخت شد.

سرپرست بانک کشاورزی با بیان اینکه  این بانک به تنهایی تقریبا نیمی از تسهیلات بخش کشاورزی را پرداخت کرده است، یادآور شد: برخی مشکلات از جمله آزادسازی نرخ ارز که در سال های گذشته اتفاق افتاد، باعث ناترازی بانک شد که خوشبختانه در دولت سیزدهم بیش از ۴۰ درصد این ناترازی برطرف شد.

متقی نیا با بیان اینکه در اجرای برنامه های دولت سیزدهم برای ارتقای بخش کشاورزی، پرداخت پول خرید تضمینی گندم از طریق بانک کشاورزی انجام می شود، اضافه کرد: با هماهنگی مسئولان مربوطه از جمله معاون اول رییس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و روسای سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه ها، اواخر هفته گذشته و در مرحله دوم، ۲۸ همت پول گندمکاران پرداخت شد که با احتساب دو همت پرداختی مرحله اول، در مجموع نزدیک به ۳۰ همت از مطالبات گندمکاران از طریق این بانک پرداخت شده و مابقی مطالبات نیز به تدریج و با تأمین اعتبار از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

سرپرست بانک کشاورزی درباره هدفگذاری این بانک در سال جاری، گفت: با توجه به دستاوردهای مطلوبی که دولت سیزدهم در زمینه پرداخت تسهیلات و تامین مالی بخش کشاورزی داشته است، از ابتدای دولت تاکنون تقریبا تسهیلات در این بخش و فقط در بانک کشاورزی رشد دو برابری داشته است.

وی با بیان اینکه دولت در سریع ترین زمان ممکن به تعهدات خود عمل کرده است، افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود بانک کشاورزی در سال جار ی ۲۵۰ همت تسهیلات در بخش کشاورزی به ویژه در بخش اعتبارات خرد پرداخت کند.

متقی نیا خاطرنشان کرد: این میزان تسهیلات با هدف کمک به حفظ و ارتقاء وضعیت معیشت روستائیان، توسعه کسب و کارهای کوچک و اشتغال زنان روستایی و حمایت از طرح های مولد و بزرگ در بخش کشاورزی اختصاص خواهد یافت.

سرپرست بانک کشاورزی با اشاره به ظرفیت های مجموعه های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به برنامه های ویژه این بانک برای حمایت از صنایع مذکور اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۷ هزار فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۳۲ همت به واحدهای صنایع تبدیلی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال نیز یک هزار و ۲۰۰ فقره به ارزش حدود 4.2 همت تسهیلات در این بخش پرداخت شده است، تصریح کرد: توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی جزء برنامه های ویژه بانک کشاورزی است؛ چرا که معتقدیم تقویت این مجموعه ها می تواند نقش مهمی در تکمیل زنجیره های تولید و پیشبرد اهداف و برنامه های بخش کشاورزی و صنایع غذایی داشته باشد.

متقی نیا توجه به سیاست های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را یکی از اولویت های بانک کشاورزی دانست و افزود: موظفیم با رعایت انضباط مالی ضمن رفع ناترازی بانک، به کنترل تورم کمک کنیم.

وی با اشاره به موفقیت ها و دستاوردهای بانک کشاورزی در حوزه بانکداری الکترونیک به سامانه های غیرحضوری این بانک اشاره کرد و گفت: با استفاده از قابلیت های سامانه آسان، پرداخت تسهیلات غیرحضوری میسر شده و در زمینه اعتبارات خرد، مشتریان می توانند بدون مراجعه به شعبه درخواست تسهیلات خود را در بستر الکترونیک ثبت کنند.

متقی نیا سامانه باران بانک کشاورزی را بستری برای افتتاح حساب غیرحضوری و دریافت چندین خدمت الکترونیک دیگر عنوان کرد و اظهار داشت: سامانه پالیز نیز ظرفیتی برای مدیریت زنجیره های تأمین است که سال گذشته رونمایی شده و از طریق این سامانه تسهیلات مورد نیاز فعالان زنجیره های تولید پرداخت خواهد شد.

سرپرست بانک کشاورزی با اشاره به برنامه ها و اقدامات این بانک در حوزه کشاورزی قراردادی، یادآور شد: با توجه به تقاضاهای موجود در این بخش و با همکاری صندوق توسعه ملی، تمام قراردادهای مربوطه منعقد شده و در چارچوب این قراردادها ۵ تا ۶ همت تسهیلات از محل منابع صندوق مذکور به صورت ریالی به واجدین شرایط پرداخت شده است.

متقی نیا در پایان خاطرنشان کرد: تا کنون نزدیک به صد در صد تکالیف بانک کشاورزی در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری انجام شده است.

 

نظر شما