شناسهٔ خبر: 67241480 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

کدام دسته از کولرهای آبی کارایی بهتری دارند؟

به‌دنبال افزایش دمای هوا و تقاضای ایجادشده در بخش سرمایشی، این روزها شبکه برق کشور تحت فشار مضاعف قرار گرفته است. به‌گفته کارشناسان، بزرگترین چالش شبکه برق کشور، عدم جایگزینی کولرهای گازی با نمونه‌های آبی در مناطق معتدل و استفاده مشترکان از کولرهای آبی قدیمی و مستهلک است که هر دو مصرف برق بالایی دارند و استفاده از آنها به‌سود شبکه برق و نیز مشترکان بخش خانگی نیست و می‌تواند منجر به بروز خاموشی‌های گسترده در روزهای گرم پیش‌ِرو شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 کدام دسته از کولرهای آبی کارایی بهتری دارند؟

در زمان حاضر سه دسته کولر آبی در بازار کشور وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و میزان مصرف آب و برق و قدرت خنک‌کنندگی، آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

به گزارش تسنیم، به‌دنبال افزایش دمای هوا و  تقاضای ایجادشده در بخش سرمایشی، این روزها شبکه برق کشور تحت فشار مضاعف قرار گرفته است. به‌گفته کارشناسان، بزرگترین چالش شبکه برق کشور، عدم جایگزینی کولرهای گازی با نمونه‌های آبی در مناطق معتدل و استفاده مشترکان از کولرهای آبی قدیمی و مستهلک است که هر دو مصرف برق بالایی دارند و استفاده از آنها به‌سود شبکه برق و نیز مشترکان بخش خانگی نیست و می‌تواند منجر به بروز خاموشی‌های گسترده در روزهای گرم پیش‌ِرو شود.

این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی، چندسالی است کولرهای بهره‌ور و کم‌مصرف را روانه بازار کرده‌اند و استفاده از آنها به‌جای کولرهای مستهلک و پرمصرف، بیش‌از همه به‌سود مشترکان خواهد بود.

 کدام دسته از کولرهای آبی کارایی بهتری دارند؟

در این اینفوگرافیک، نگاهی انداخته‌ایم به سه نوع کولر آبی که حضور پررنگی در بازار داخلی دارند و بهره‌وری آنها در مناطق عادی آب‌وهوایی، یعنی بیشترین شهرهای کشور (به‌جز استان‌های ساحلی) مناسب‌تر از کولرهای گازی است، مصرف برق به‌مراتب پایین‌تری از کولرهای پرمصرف گازی دارند و انتخابی مقرون‌به‌صرفه و مناسب به‌شمار می‌روند، به‌ویژه آنکه الگوی مصرف برق در مناطق عادی نظیر استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، فارس، کرمان، آذربایجان شرقی، قزوین، زنجان، کردستان، آذربایجان غربی، یزد، سمنان و بسیاری دیگر از شهرهای کشور 300 کیلووات‌ساعت تعیین شده است و مصرف بیشتر از الگو شامل ضرایب مختلفی می‌شود و پرمصرفی مشترکان ممکن است هزینه برق آنها را تا 5 برابر دوره گذشته هم افزایش دهد.

کولرهای آبی قدیمی، متداول‌ترین و بیشترین تعداد کولرهای آبی در کشور هستند و با وجود اینکه مصرف کمتری از کولرهای گازی دارند اما همچنان برق بیشتری نسبت به «کولرهای سلولزی» و «پلیمری ـ سلولزی» مصرف می‌کنند و آن‌گونه که تولیدکنندگان می‌گویند، بهره‌وری پایین‌تری نسبت‌به دو رقیب دیگر دارند، این بدان معناست که کولرهای «سلولزی» و «پلیمری ـ سلولزی»، قدرت خنک‌کنندگی بیشتری نسبت‌به کولرهای آبی قدیمی دارند و آب و برق کمتری نیز مصرف می‌کنند، ضمن آنکه نمونه‌های جدید کولر آبی، دارای ریموت کنترل نیز هستند و انتخاب بیشتری برای تنظیم دور موتور و خنک‌کنندگی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

برای تخمین قبض برق، شناخت الگوی مصرف برق شهر محل سکونت، آشنایی با راهکارهای کاهش مصرف برق و البته افزایش شانس خود در قرعه‌کشی 300 خودرو و میلیارد‌ها تومان جوایز متنوع، به پویش باانرژی بپیوندید.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما