شناسهٔ خبر: 67239414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای رویترز: انگلیس صدور مجوز ارسال سلاح به اسرائیل را ۹۵ درصد کاهش داده است

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز ادعا کرد که دولت انگلیس از زمان آغاز جنگ در غزه به میزان ۹۵ درصد از صدور مجوز ارسال تسلیحات به سرزمین‌های اشغالی کاسته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز ضمن ادعای کاهش شدید صدور مجوز ارسال تسلیحات به سرزمین‌های اشغالی پس از جنگ در غزه توسط لندن، نوشت: میزان مجوزهای صادرشده برای فروش تجهیزات نظامی به این متحد، بیش از ۹۵ درصد کاهش یافته و به کمترین میزان در ۱۳ سال گذشته رسیده است.

رویترز در عین حال یادآور شد که اما آمریکا و آلمان پس از آغاز جنگ اسرائیل و حماس، فروش تسلیحات را به تل آویو افزایش داده اند.

براساس اعلام مقامات دولتی انگلیس، ارزش مجوزهای مورد تایید این کشور بین تاریخ ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه و آغاز حمله حماس به سرزمین های اشغالی) و ۳۱ دسامبر سال گذشته (۱۰ دی ۱۴۰۲) به ۸۵۹ هزار و ۳۸۱ پوند (۱.۰۹ میلیون دلار) کاهش یافته که کمترین رقم برای دوره مشابه از سال ۲۰۱۰ تاکنون است.

این خبرگزاری در ادامه تشریح کرد که انگلیس برخلاف آمریکا به صورت مستقیم به اسرائیل سلاح نمی‌دهد، بلکه با نظر وکلای دادگستری در مورد رعایت قوانین بین‌المللی، مجوزهایی را برای شرکت‌ها با هدف فروش تسلیحات صادر می‌کند.

گفته می‌شود بسیاری از مجوزهای تایید شده انگلیس برای صدور تسلیحات به اسرائیل پس از آغاز جنگ جاری، مربوط به اقلام با استفاده تجاری یا غیرکشنده مانند جلیقه های ضدگلوله، کلاه ایمنی نظامی یا وسایل نقلیه محافظ در برابر موشک‌های بالستیک بوده است. براساس اعلام وزارت بهداشت غزه از زمان آغاز جنگ در این باریکه تاکنون بیش از ۳۷ هزار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

اعضای پارلمان انگلیس و گروه‌های حقوق بشری نیز پس از شروع این درگیری، از دولت به دلیل کمبود اطلاعات عمومی درباره فروش تسلیحات به اسرائیل انتقاد کرده اند. برخی از کشورها مانند ایتالیا، کانادا و هلند به دلیل نگرانی در مورد نحوه استفاده از این تسلیحات، محدودیت‌هایی را برای صادرات تسلیحات به اسرائیل اعمال کرده اند.

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس به عنوان یکی از سرسخت‌ترین مدافعان حق اسرائیل برای پاسخگویی به حماس، در برابر درخواست‌ها مبنی بر توقف انتقال تسلیحات به اسرائیل مقاومت کرده و ادعا می‌کند که دولتش به سیستم صدور مجوز بسیار دقیق پایبند است.

نظر شما