شناسهٔ خبر: 67238548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نیکزاد: آزادی حمید نوری حاکی از اقتدار و دیپلماسی عزتمند کشورمان است

تهران-ایرنا-نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آزادی حمید نوری حاکی از اقتدار و دیپلماسی عزتمند کشورمان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی نیکزاد در ابتدای جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی گفت: از تلاش‌های دستگاه دیپلماسی برای آزادی حمید نوری تشکر می‌کنم که به مدت پنج سال بدون هیچ استدلال موجه حقوقی در کشور سوئد زندانی بود.

وی افزود: آزادی حمید نوری از یکسو حاکی از اقتدار ایران و دیپلماسی عزت کشور و از دیگر سو حاکی از سرشکستگی و شکست بزرگ برای منافقین و صهیونیست‌ها به شمار می‌آید. بار دیگر حجت ثابت شد و سیلی دیگری بر گوش منافقین خورد.

بر اساس این گزارش، حمید نوری، شهروند ایرانی، در ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ پس از سفر به سوئد از سوی پلیس این کشور در فرودگاه بازداشت شد. ارتباط حمید نوری با خانواده از لحظه دستگیری تا ۷ خرداد ۱۳۹۹ قطع شد و معدود خبرهای مربوط به وضعیت وی و پرونده‌اش از طریق واسطه‌ها به خانواده می‌رسید.

محدودیت‌ها علیه حمید نوری در زمینه تماس و ملاقات با خانواده تا آخرین لحظات بازداشت وی در زندان‌های سوئد ادامه داشت. این شهروند ایرانی پس از برگزاری ۹۲ جلسه فاقد مولفه‌های حق محاکمه عادلانه، در دادگاه بدوی به حبس ابد محکوم شد.

روند دادگاه تجدید نظر حمید نوری از ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز و در چند مرحله برگزار شد؛ آخرین دور از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در آبان گذشته برگزار شد و در نهایت این روند در روز ۱۷ آبان ۱۴۰۲ به پایان رسید.

در پایان دادگاه تجدیدنظر، دادگاه با صدور قراری اعلام کرد که حکم نهایی درباره پرونده حمید نوری در روز ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر ۱۴۰۲) صادر و در دسترس قرار گرفت.

اسفند گذشته دادگاه عالی سوئد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد کرده است؛ دادگاه عالی سوئد درخواست تجدیدنظر حمید نوری را رد و حکم حبس ابد وی را تایید کرد. پس از قطعی شدن حکم حبس ابد حمید نوری از سوی دیوان عالی این کشور، وی به یک سوئیت امنیتی منتقل شد.

توماس بودستروم، وکیل سوئدی حمید نوری، پیش از این گفته بود: رای دادگاه تجدید نظر سوئد درباره این شهروند ایرانی بسیار ناامیدکننده بوده و این دادگاه تصمیم نادرستی را در این‌باره اتخاذ کرده است.

دولت عمان (شنبه ۲۶خرداد)از تبادل زندانیان میان ایران و سوئد خبر داد که در پی آن حمید نوری، شهروند ایرانی پس از پنج سال به کشور بازگشت.

نظر شما