شناسهٔ خبر: 67269291 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در نشست با جمعی از طلاب در حرم امام خمینی(س)؛

پورمحمدی: دوستانی همیشه در رقابت انتخاباتی سبد گذاشته‌اند/ باید به جامعه آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی کنیم/ شعارهای تند دادن نان‌ زیاد دارد/ راه تحول فرهنگی کشمکش و ابزار فیزیکی نیست و فرهنگ را کف خیابان نمی‌توان درست کرد

مصطفی پورمحمدی در پاسخ به سؤالی در خصوص مسأله حجاب تأکید کرد: فرهنگ از جنس فکر، اعتقاد، عاطفه و احساس است. راه تحول فرهنگی کشمکش و ابزار فیزیکی نیست و فرهنگ را کف خیابان نمی‌توان درست کرد. باید برگردیم ببینیم کجا درست عمل نکرده‌ایم که‌ به‌ اینجا رسیده‌ایم. اسلام به انسان حرمت گذاشته است. باید به زنان، دختران و پسرانمان احترام بگذاریم و بعد با آنها گفت‌وگو کنیم. ما مسئولیم که چه کسانی را به میدان می‌فرستیم.ِ

صاحب‌خبر -

کاندیدای انتخابات رئیسی جمهوری با اشاره به اینکه دوستانی که همیشه در رقابت انتخاباتی سبد گذاشته‌اند، گفت: امروز احساس می‌کنم باید به جامعه آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی کنیم. در مصاحبه‌ها و مناظره من دیده‌اید و در مناظرات بعدی بیشتر خواهید دید، تمام تلاشم این است که به جامعه امید بدهم؛ وعده خلاف ندهم، وعده امید بدهم؛ وعده‌های غیر قابل عمل، پوچ و شعاری ندهم ولی وعده صداقت بدهم؛ وعده اعداد و ارقام دست‌ نیافتنی ندهم، اما وعده تحول بدهم. ما می‌خواهیم روی زمین راه برویم و نمی‌خواهیم در فضا حرکت کنیم. به هر حال به مردم‌ و به خصوص جوانان‌ امید بدهیم و نگرانی‌ها را کم کنیم.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست با جمعی از طلاب در حرم امام خمینی(س)، گفت: امام بزرگوار ما با زبان صدق با مردم گفت‌وگو و اعتمادسازی کرد و مردم هم اجابت کردند و این انقلاب بزرگ شکل گرفت. اما من فکر می‌کنم امروز جامعه دچار یک وقفه، تردید و فاصله‌گذاری در همراهی و همدلی با انقلاب، نظام و رهبری هستند و گسل‌هایی ایجاد شده است و دشمنان هم این گسل‌ها را فعال و روی این رخنه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و تمام تلاش‌شان این است که انقلاب به اهداف و آرمان‌هایش نرسد.

کاندیدای انتخابات رئیس جمهوری تأکید کرد: جریان سلطه 20 سال سخت‌ترین تحریم را برای چه بر ما تحمیل کردند؟ فقط بحث اقتصادی و سیاسی است؟ خیلی ساده‌انگاری است. انقلاب اسلامی را هم‌آورد تمدنی خودش می‌داند و می‌خواهد انقلاب را محدود، پیام انقلاب را خاموش و همراهان انقلاب را متزلزل کند. حاشیه‌ها صلابت انقلاب را آزرده و زنگار ایجاد کرده است. تفسیرها، تأویل‌ها و رفتارهای تند و کند یا متحجرانه و ظاهربینانه صلابت و شفافیت انقلاب را کم کرده ما نیازمند یک بروز و ظهور دوباره ارزش‌های انقلاب اسلامی در جامعه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه تردید نکنیم که انقلاب ما «انقلاب عقلانی» است، افزود: انقلاب ما انقلاب عمیق انسانی و اعتلای ارزش‌های عمیق انسانی و به تمام معنا آزادی‌بخش، استقلال‌بخش، کرامت‌بخش و حرمت‌گذار است؛ به انسان احترام می‌گذارد، زن و مرد را یکی می‌داند و به جوان بها می‌دهد. انقلاب‌ ما در کشمکش‌های سیاسی محدود نمی‌شود. زنگارها موانع راه ما شده و مردم را نسبت به ما مردد، نگران و بدبین کرده است. امیدوارم فصل نویی در مدیریت کشور اتفاق بیفتد و نگاه نویی در مناسبات خدمتگزاری در کشور حاکم و امکان بروز ظرفیت‌های کشور، به خصوص جوانان، احیا شود.

پورمحمدی اظهار داشت: من همیشه از تلاش‌های دیگران تقدیر کرده و می‌کنم؛ ولی قرار نیست امروز ما مثل دیروز باشد و در یک مقطع و یک سطح درجا بزنیم؛ امروز باید کار جدید بکنیم، گام بلندتری برداریم، نسل ما انتظار بیشتری دارد و حرف جدیدتری می‌خواهد. نسل‌ ما فهم جدیدتری از مناسبات جهانی می‌خواهد. نسل ما ترجمان قوی‌تری از معارف دینی و انقلابی برای حل مشکلاتش می‌خواهد. ولی باید پایه‌ها عمیق در متن تفکر دینی و انقلابی رسوخ کرده باشد تا بتواند پاسخگوی درست باشد. فضای انقلابی، ارزشی، راهگشا و رو به جلو در جامعه تقویت شود؛ این بستری برای گفت‌وگو، تحرک، انسجام‌بخشی و امیدآفرینی بیشتر است.

وی افزود: حادثه‌ای که برای شهید رئیسی و همراهانشان اتفاق افتاد غیرمترقبه بود، همه ما متأثر شدیم و آمادگی نداشتیم؛ غیر از دوستانی که همیشه در رقابت انتخاباتی سبد گذاشته‌اند و سازوکارهای پیوسته آماده می‌کنند و شبکه‌بندی‌های آنها برای کسب این پست‌ها آماده است و کارهای‌شان را هم می‌کنند. ولی ما چنین تدارکی برای هیچ پستی نداشته‌ایم. در تمام زندگی کاری خودم، غیر از اینکه برای خبرگان کاندیدا شدم، تا امروز در هیچ جایی مقدِم نبوده‌ام. من در برخی دولت‌ها با ناخرسندی رفتم و گفتم تکلیف است.

کاندیدای انتخابات رئیس جمهوری گفت: امروز احساس می‌کنم باید به جامعه آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی کنیم. در مصاحبه‌ها و مناظره من دیده‌اید و در مناظرات بعدی بیشتر خواهید دید، تمام تلاشم این است که به جامعه امید بدهم؛ وعده خلاف ندهم، وعده امید بدهم؛ وعده‌های غیر قابل عمل، پوچ و شعاری ندهم ولی وعده صداقت بدهم؛ وعده اعداد و ارقام دست‌ نیافتنی ندهم، اما وعده تحول بدهم. ما می‌خواهیم روی زمین راه برویم و نمی‌خواهیم در فضا حرکت کنیم. به هر حال به مردم‌ و به خصوص جوانان‌ امید بدهیم و نگرانی‌ها را کم کنیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز همه‌ ما وظیفه افزایش مشارکت‌ داریم، اظهار داشت: مقام معظم رهبری از سالیان سال چند بار و چند روز پیش هم فرمودند مشارکت اصل است و اگر می‌خواهیم مشکلات داخلی و خارجی حل شود، اول باید حضور قوی و همبسته مردم شکل بگیرد. مشارکت هم با حرف و شعار نمی‌شود؛ باید جدی بحث کرد. به نامزدهای دیگر هم گفتم بگذارید مردم نقدهای ما را ببینند و بشنوند و فکر نکنند اینها کار نمایشی است. بسیاری از جامعه می‌گویند چه تأثیری دارد که بیاییم یا نیاییم؟ ما باید این فضای یخ‌زده را بشکنیم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه در موقعیت‌های مختلف حضور داشته است، افزود: سعی کرده‌ام با همه گروه‌ها و جناح‌ها با خط‌کشی برخورد نکنم. مواضع دارم اما با کسی کینه و دشمنی ندارم. از اینکه با همه کار کنم نمی‌ترسم و از اینکه برچسب بزنند نگران نیستم؛ از اینکه کار مردم را راه نیندازم، نگران هستم. من درست است که جزء گروه انقلابی، ارزشی و حوزوی هستم اما باید رئیس‌جمهور یک ملت‌ 85 میلیونی باشم و از همه‌ ظرفیت‌ها در جهت‌ منافع مردم‌ استفاده کنیم. اگر بخواهیم دسته‌بندی کنیم، پاسخگوی نیازهای جامعه نیستیم. هدف ما حل مشکل مردم‌ است.

وی تأکید کرد: هدف ما حل مشکل مردم است یا هدف ما حاکمیت خودمان است؟ به گذشته انقلاب و نظام فوق‌العاده اعتقاد و باور دارم و دستاوردهای انقلاب و نظام را بسیار ارزشمند می‌دانم و بسیار خوش‌بین و مدافع هستم. بانیان وضع موجود دستاوردهای بزرگ انقلاب‌ هم‌ هست؛ قوت‌هایش را افتخار می‌کنیم و شکرگزار خدا هستیم و ضعف‌هایش را هم بپذیریم و اصلاح کنیم. من به وزرای خارجه پیشنهاد کرده و می‌کنم که قبل از اینکه به دیپلماسی بپردازید، اول اوضاع داخلی ایران را ببینید؛ بعد می‌توانید با قدرت مذاکره کنید.

کاندیدای انتخابات رئیس جمهوری با اشاره به آیات سوره فتح، گفت: اگر می‌خواهیم رسالت الهی را انجام بدهیم، دو وجهه نیاز داریم.  در مقابل ظالمان، کافران و حق‌ستیزان استوار، محکم و قاطع و بدون تزلزل، مسامحه، تردید و لغزش اما این راه حکمرانی در داخل جامعه دینی نیست و این نگاه مال بیرون است؛ در داخل «رُحَماءُ بَینَهُم» است؛ و ما از این نگاه فاصله زیاد گرفته‌ایم. یکی از دلایل عمده گریزپایی نسل جدید این است ما از این نگاه فاصله گرفته‌ایم؛ ما باید به آموزه‌های دینی و انقلابی برگردیم که امام و رهبری بهترین نماد این نوع نگاه هستند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص بودجه حوزه‌های علمیه گفت: امروز معیشت طلاب دغدغه مهم و مسأله بزرگی است؛ این بحث درون حوزوی است و باید به طور جدی به آن بپردازیم. من معتقدم حوزه خدمات بسیار ارزشمندی در ابعاد مختلف به جامعه ارائه می‌دهد. ردیف‌های بودجه همه جا هست و اشکالی هم ندارد، اما دولت می‌تواند بگوید ما خرید خدمت می‌کنیم و در برابر خدماتی که حوزه انجام می‌دهد، پرداخت دارم. مگر جای دیگر معلم‌ها سر کلاس می‌روند، حق الزحمه نمی‌گیرند؟! محاسبه کنیم و به حوزه‌ها بگوییم این خدمات را چگونه می‌توانید ارائه بدهید. روحانیت نقش سازنده‌ای در سلامت و تحولات اجتماعی و پیش‌برد امور اجتماعی و سیاسی دارد.

پورمحمدی در پاسخ به سؤالی در خصوص مقایسه این انتخابات با انتخابات سال 92، اظهار داشت: ملاک ما هستیم یا ملاک شاخص‌های انقلاب است؟ ملاک اصول و ارزش‌های ما است یا ملاک تابلوهایی است که ما برای خودمان ایجاد کرده‌ایم؟ ما نیازمند فاصله‌گذاری مواضع انقلابی و غیر انقلابی هستیم. کسی که در ظاهر هم خیلی انقلابی نیست ولی این پرچم را به دست گرفته، از دایره خارج نکنیم. ما ندیدیم کسانی که شعارهای تند انقلابی دادند و در لحظاتی علیه اصول و ارزش‌های انقلاب موضع گرفتند؟! شعارهای تند دادن نان‌ زیاد دارد. اینها برای‌ ما مبنا است؟ یا ببینیم چه حرکتی انقلاب را جلو می‌برد و نیازهای مردم‌ را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خیلی‌ها شعار می‌دهند اما یک قدم هم نمی‌توانند بردارند، افزود: به خصوص جوانان و روحانیون باید از لایه‌های ظاهری در عمق حرکت کنند و اصولی که برای ما راهگشا است را تعقیب کنیم. ما به اهداف نرسیده‌ایم ولی قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. اگر با هم گفت‌وگو داشته باشیم و کارهایی که انجام شده و دیدگاه‌های جدید را مطرح کنیم، نقاط مشترک ما خیلی زیاد است. ما در اعتماد‌سازی‌ عمومی ناتوان بوده‌ایم، تلاش کنیم که اعتمادسازی عمومی داشته باشیم. ما در ایستادگی بر مواضع انقلابی ناتوان بوده‌ایم، یک تبیین درست، جدید و قابل فهمی برای نسل جدید ارائه بدهیم.

کاندیدای انتخابات رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نظام  سیاست‌های کلی و برنامه پنج ساله دارد ولی برنامه ناقص است و راهگشا و قابل تحقق نیست؛ برخی از آنها بلندپروازانه است. ولی می‌توانیم نزدیک شویم؛ باید تلاش کنیم، هر چند گامی که می‌توانیم برداریم.

وی با اشاره به اینکه دو رویکرد را در برنامه‌هایش در نظر داشته است، تصریح کرد: در سیاست خارجی هر تصمیمی بگیریم، باید پشت آن «وفاق ملی» باشد. سیاست خارجی یکی از چیزهایی است‌ که‌ به‌ طور جدی نیاز به وفاق ملی دارد. در عرصه‌ بین‌المللی باید دارای مواضع روشن و با وفاق باشیم. اگر چیزی را کشور قبول‌ و رهبری تأیید کرد، همه‌ باید حمایت کنیم و کسی‌ حق ندارد آن را تضعیف کند؛ چون جبهه مقابله با دشمن است. این فاجعه است؛ و ما در سیاست خارجی مواجه با این نگاه‌ها شدیم؛ خیلی خطرناک است. موفقیت در عرصه بین‌المللی در گرو وفاق ملی است.

پورمحمدی افزود: عرصه داخلی «همگرایی ملی» می‌خواهد؛ چون مسائل کشور خیلی گسترده است و نیاز به حضور همه هست. مقام معظم رهبری چندین بار «اقتصاد مردمی» را فرمودند؛ مردم باید امید داشته باشند و به ما اعتماد کنند. در فلان حوزه پول می‌گذارند، قفل می‌شود و بعد من دولت یک سیاست دیگر اتخاذ می‌کنم. این بی‌صداقتی موجب بی‌اعتمادی است. دولت‌ باید خودش را از اقتصاد بیرون بکشد و نباید رقیب مردم‌ باشد. اعتماد‌سازی‌ یک کار گسترده نیاز دارد و با دو شعار حل نمی‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مسأله حجاب تأکید کرد: فرهنگ از جنس فکر، اعتقاد، عاطفه و احساس است. راه تحول فرهنگی کشمکش و ابزار فیزیکی نیست و فرهنگ را کف خیابان نمی‌توان درست کرد. باید برگردیم ببینیم کجا درست عمل نکرده‌ایم که‌ به‌ اینجا رسیده‌ایم. اسلام به انسان حرمت گذاشته است. باید به زنان، دختران و پسرانمان احترام بگذاریم و بعد با آنها گفت‌وگو کنیم. ما مسئولیم که چه کسانی را به میدان می‌فرستیم.ِ

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما