شناسهٔ خبر: 67236228 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

بروز نارسایی کلیوی در فضانوردان سفر به مریخ را در هاله‌ای از ابهام قرار داد

ایتنا - یافته‌های پژوهشی جدید نشان داد که سفر فضایی طولانی‌مدت ممکن است بر ساختار کلیه فضانوردان تاثیر بگذارد، و این موضوع شاید ماموریت‌های انسان به مریخ را در معرض مخاطره قرار دهد.

صاحب‌خبر -
نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از بیش از ۴۰ ماموریت که انسان‌ها و موش‌ها به فضا فرستاده شده بودند نشان داد که کلیه‌‌ها تحت شرایط فضا تغییر می‌کنند، و بخش‌های خاصی پس از کمتر از یک ماه به سر بردن در فضا، علائم کوچک‌شدن نشان می‌دهند.

این یافته‌ها ممکن است برنامه‌های اسپیس‌اکس و ناسا برای ماموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ در دهه‌های آتی را به خطر بیندازد، آن هم در شرایطی که ایلان ماسک، رئیس اسپیس‌اکس، اخیرا مدعی شده است که این کار می‌تواند ظرف «۱۰ تا ۲۰ سال» آینده ممکن شود.

به گفته دانشمندان کالج دانشگاهی لندن (UCL)، که این پژوهش را انجام دادند، ریزگرانش یا بی‌وزنی و تشعشع کهکشانی ناشی از پرواز فضایی سبب می‌شوند که هرچه مدت بیشتری فرد در معرض آن قرار گیرد، خطرات جدی برای سلامت ایجاد شود.

ماموریت‌های آتی به مریخ منتفی نشده‌اند، با وجود این، دانشمندان گفتند برای جلوگیری از آسیب جدی به فضانوردان، ایجاد روش‌هایی برای محافظت از کلیه‌ها ضروری خواهد بود. روش‌های بازیابی مانند دستگاه‌های دیالیز را نیز می‌توان در فضاپیما ارائه کرد.

دکتر کیت سیو، نویسنده اصلی این پژوهش از مرکز تیوبیلار لندن (London Tubular Centre) در دانشکده طب کلیوی کالج دانشگاهی لندن، گفت: «ما می‌دانیم که در ماموریت‌های فضایی به‌نسبت کوتاهی که تاکنون صورت گرفته است، از نظر افزایش مشکلات سلامت مانند سنگ کلیه، چه اتفاقی برای فضانوردان افتاده است.»

«آنچه نمی‌دانیم این است که چرا این مشکلات رخ می‌دهند، و در پروازهای طولانی‌تر مانند ماموریت‌های پیشنهادی به مریخ چه اتفاقی برای فضانوردان خواهد افتاد. اگر ما روش‌های جدیدی برای محافظت از کلیه‌ها ایجاد نکنیم، می‌توانم بگویم در حالی که یک فضانورد می‌تواند به مریخ برسد، ممکن است در راه برگشت به دیالیز نیاز داشته باشد.

«ما می‌دانیم که کلیه‌ها علائم آسیب ناشی از تشعشع را دیر نشان می‌دهند؛ وقتی این مسئله آشکار می‌شود احتمالا برای جلوگیری از نارسایی کلیوی خیلی دیر شده است، که برای احتمال موفقیت ماموریت فاجعه‌بار خواهد بود.»

پروفسور استیون والش، نویسنده ارشد این پژوهش از مرکز تیوبیلار دانشکده طب کلیوی کالج دانشگاهی لندن، گفت: «تحقیق ما بر این نکته تاکید می‌کند که اگر برای یک ماموریت فضایی دارید برنامه‌ریزی می‌کنید، کلیه‌ها واقعا اهمیت دارند.»

«نمی‌توانید با استفاده از محافظ از آن‌ها در مقابل تشعشع کهکشانی حفاظت کنید، اما وقتی در مورد زیست‌شناسی کلیه بیشتر بدانیم، شاید ایجاد و توسعه تدابیر فناورانه یا دارویی برای تسهیل سفر فضایی طولانی‌مدت ممکن شود.»

جزئیات این پژوهش در مقاله‌ای در نشریه نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شده است.

نظر شما