شناسهٔ خبر: 67234300 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

شکستن رکورد گرما در این شهرها

صاحب‌خبر -

با نزدیک شدن به فصل تابستان برخی از استان‌های دیگر هم با روند شدید افزایش دمای هوا مواجه شده‌اند. کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر هم گفت که تا اواسط هفته آینده دمای بیشینه هوا در استان به آستانه ۵۰ درجه سلسیوس خواهد رسید. این در حالی است که دمای هوای شهر شبانکار در ۹۵ کیلومتری بوشهر در روز دوشنبه(۲۸ خرداد)‌ به ۵۲.۵ درجه سانتیگراد رسید تا به عنوان گرمترین نقطه کشور در این روز ثبت شود.

ماندگاری هوای گرم

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور با تایید این خبر به همشهری می‌گوید: «این روزها بخشی از گرم شدن هوا در بسیاری از استان‌های کشور به طبیعت فصل برمی‌گردد. ما در پایان فصل بهار قرار داریم و به زودی فصل تابستان شروع می‌شود. زمانی که به فصل تابستان نزدیک می‌شویم، امواج مختلف گرمایی مناطق مختلف کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.»

صادق ضیائیان ادامه می‌دهد: «روز یکشنبه (۲۷ خرداد) در بخش‌هایی از خوزستان دمای هوای بالای ۴۷ درجه سانتیگراد را هم شاهد بودیم؛ شهرهایی مانند آبادان و اهواز به دمای بالای ۴۷ درجه رسیدند.»

به گفته او، ماندگاری هوای گرم تقریبا تا پایان هفته در کشور وجود دارد و روز پنجشنبه (۳۱ خرداد) قدری از شدت گرما کاسته خواهد شد. البته از اوایل هفته آینده بازهم شاهد افزایش دمای هوا را تقریبا در اغلب مناطق کشور خواهیم داشت.

تابستان گرم

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور، با توجه به پیش‌بینی درازمدت فصلی در کشور و به ویژه در فصل تابستان انتظار می‌رود افزایش دما در استان‌های مختلف متفاوت باشد. ضیائیان تاکید می‌کند: «البته می‌توان به جرات گفت که دمای هوای کشور یک درجه از میانگین دمای تابستان‌های سال‌های گذشته گرم‌تر خواهد بود. بنابراین، تابستان گرمی پیش رو داریم و این پیش بینی سازمان هواشناسی برای ماه‌های آینده است.»

تغییر اقلیم شدیدتر در ایران

روز دوشنبه به غیر از شبانکاره، دمای هوای شهر امیدیه در استان خوزستان به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد رسید و دمای هوای این شهر ۵۰.۴ شد. ضیائیان با ذکر این توضیحاتی می‌گوید: «با توجه به تغییر اقلیم روند افزایشی دما تقریبا در اغلب نقاط جهان وجود دارد، ولی این وضعیت برای ایران و کشورهایی شبیه به ایران که در این عرصه جغرافیایی قرار دارند، افزایش دمای هوای بیشتر خواهد بود.»

او یادآور می‌شود: «کشور ما به دور از منابع دریایی مانند اقیانوس‌ها قرار دارد و روند تغییر اقلیم تقریبا ۲ برابر میانگین متوسط جهانی است. یعنی ایران جزو کشورهایی است که ۲ برابر بیشتر از میانگین جهانی با افزایش دمای هوا روبه‌رو می‌شود.»

گرمترین شهرهای کشور در روز دوشنبه بعد از شبانکاره و امیدیه، آبپخش در استان بوشهر (۴۹.۵ درجه)، دهلران در استان ایلام (۴۹.۴)، آبادان (۴۹.۴)، دژکاه استان فارس (۴۹.۳)، دلگان در استان سیستان و بلوچستان (۴۹.۱ )، اهواز و رامهرز در استان خوزستان (۴۹) و شهر بوستان در کهگیلویه و بویراحمد (۴۹) بودند.

نظر شما