شناسهٔ خبر: 67233906 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس ساتبا:

توسعه تجدیدپذیرها یک زنجیره و تغییر ریل‌گذاری برای کشور است

رئیس ساتبا: معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با بیان اینکه دولت گام‌های بلندی در ایجاد زیرساخت‌های توسعه تجدیدپذیرها برداشته است، گفت: توسعه تجدیدپذیرها یک زنجیره بوده و این امر یک تغییر ریل‌گذاری برای کشور است. این تغییر ریل‌گذاری نیازمند مقدماتی در بخش‌های مختلف است و باید فرایند آن مستمر باشد. البته نتایج اصلی و حجم بالای نیروگاه‌ها در آینده نشان می‌دهد این مسیر درست طراحی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، محمود کمانی در مراسم بهره‌برداری از بزرگترین و بروزترین خط واحد تولید پنل خورشیدی کشور در شهرستان خمین با ظرفیت 1800 مگاوات در سال و بهره‌برداری همزمان از 12 نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت 70 مگاوات در 7 استان کشور، در شرکت مانا انرژی خمین، افزود: تولید انرژی پاک و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، بدون نیاز سوخت فسیلی مزایای زیادی دارد.

وی ادامه داد: گام نخست طراحی و هدفگذاری برای توسعه انرژی تجدیدپذیر بود که با ارائه برنامه وزیر نیرو در مجلس انجام شد. گام بعدی تصویب توسعه 30 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در 5 سال بود. این گام با حضور رئیس‌جمهور شهید در شورای عالی انرژی و برگزاری جلسات متعدد و قوانینی که مجلس تصویب کرد برداشته شد. از جمله این قوانین می‌توان به قانون ماده 16 جهش تولید و رفع موانع از صنعت برق که در آنجا مقدمات لازم برای تجدیدپذیرها اجرایی می‌شود، اشاره کرد.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اظهار داشت: با استفاده از قانون ماده 12 رفع موانع تولید در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده بود که در این راستا از شورای اقتصاد مجوز 3 بسته گرفته شد. این بسته‌ها شامل یک بسته 4000 مگاوات، یک بسته 4500 مگاوات خورشیدی و یک بسته 3000 مگاوات بادی بود. برای 2 بسته مناقصات کامل برگزار شده و به دلیل طراحی خوبی که انجام شده کل بسته‌ها پر شده است.

کمانی با اشاره به 13 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت کشور، تصریح کرد: موضوعاتی مانند تسریع واگذاری زمین و اعطای تسهیلات، نیازمند سرعت بیشتری است. در این راستا زمان 2 ساله به حدود 4 الی 6 ماه کاهش پیدا کرده،اما می‌توان زمان واگذاری را به یک ماه نیز کاهش داد. تکمیل زنجیره تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ضروری است. امیدواریم شاهد دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده در زنجیره تولید باشیم و ناترازی برق را از طریق توسعه صنایع تجدیدپذیر، برطرف کنیم.

وی بیان داشت: برای اینکه کشور بتواند روی پای خود بایستد، باید زیرساخت‌های لازم تکمیل شود. حاکمیت این مسیر را به خوبی طی کرد و طی سال گذشته سندی توسط هیئت دولت تحت عنوان سند توسعه زنجیره فتوولتائیک تصویب شد و در آن مقرر شد در بازه زمانی 5 سال به 8000 مگاوات ظرفیت تولید نهایی دست پیدا کنیم. تلاش‌ها برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به ثمر نشسته است و نیروگاه‌هایی که در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، درستی این مسیر را نشان خواهد داد.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) تأکید کرد: در این راستا مدل‌سازی‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است. باید متناسب با نوع سرمایه‌گذاری مدل‌های مختلف طراحی می‌شد که برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد. به دلیل طراحی خوب در حوزه نرخ خرید و اطمینان از بازگشت سرمایه، با درخواست‌های مکرر سرمایه‌گذاران برای اخذ مجوز مواجه هستیم. اما سقف مجوزها تمام شده و تمامی بسته‌ها پر شده است.

کمانی به مدل‌سازی‌هایی که برای ورود صنایع به سمت نیرو‌گاه‌های تجدیدپذیر اجرا شده است اشاره کرده و در این خصوص ابراز داشت: مدل بسیار مناسبی برای ورود صنایع به نیروگاه‌های تجدیدپذیر طراحی شده و در این راستا امتیازاتی برای صنایع در نظر گرفته شده است. در حال حاضر بیش از 3200 مگاوات نیروگاه توسط صنایع در حال ساخت است و در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی به طراحی مدل‌سازی‌های مطلوب در بخش کشاورزی اشاره داشته و اضافه کرد: با مدل‌های خوبی که برای بخش کشاورزی توسط وزیر طراحی و ابلاغ شده، این امکان وجود دارد که کشاورزان به صورت انفرادی یا گروهی، نیروگاه ایجاد کنند. اگر کشاورزان معادل 80 درصد دیماند مصرفی، نیروگاه تجدیدپذیر ایجاد کنند، از محدودیت بار معاف شده و می‌توانند در بازه زمانی 8 ماه سال، برق تولیدی خود را به فروش برسانند که به ایجاد درآمد و پایداری اقتصاد کشاورزی کمک خواهد کرد.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انرژی، 20 درصد برق مصرفی ادارات باید از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین شود که این فرایند از سال جاری آغاز شده است. بر اساس هدفگذاری‌های انجام شده سالانه 5 درصد به این فرایند افزوده خواهد شد تا به 20 درصد برسد. در این راستا معادل کل برق مصرفی شرکت توزیع برق استان مرکزی از طریق تجدیدپذیر تأمین می‌شود. 

انتهای پیام/

نظر شما