شناسهٔ خبر: 67230866 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ورود صنایع به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر

معاون وزیر نیرو از ورود صنایع به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خمین، محمود کمانی پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح به روزترین و بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور با ظرفیت 1800 مگاوات در شرکت مانا انرژی پاک خمین اظهار داشت: می‌توانیم شهادت دهیم با حمایت دولت سیزدهم، ریل‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر به ثمر نشسته و نتایج آن را امروز می‌بینیم، اما نتایج اصلی و حجم نیروگاه‌هایی که در آینده وارد مدارد می‌شود نشان می‌دهد این مسیر به درستی تعریف شده است.

وی با تاکید بر طراحی و هدفگذاری برای توسعه انرژی تجدید پذیر افزود: هدفگذاری برای توسعه انرژی تجدید پذیر به خوبی انجام شد؛ قدم نخست با حمایت وزیر در مجلس، قدم دوم با تصویب توسعه 30هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی 5 سال با حضور رئیس جمهور شهید در شورای عالی انرژی، قدم‌سوم با قوانینی که از سوی مجلس با عنوان جهش تولید ماده 16 و قانون رفع موانع از صنعت برق تصویب شد مقدمات لازم برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم شده است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مدل سازی‌های مختلف انجام شد، گفت: متناسب با نوع سرمایه گذاری‌، مدل‌های مختلفی طراحی شد و شهادت می‌دهم وزیر نیرو در این موضوع بیش از هر فرد دیگری موثر بود تا بتوان مدل ها را به اجرا برسانیم، همچنین استفاده از قانون ماده 12 رفع موانع تولید از سوخت صرفه جویی از دیگر اقدامات دولت بود که در این راستا مجوز سه بسته احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر شامل یک بسته 4 هزارمگاوات، یک بسته 4500 مگاوات خورشیدی و یک بسته 3 هزار مگاوات بادی از شورای اقتصاد اخذ شد.

کمانی بیان کرد: مناقصات دو بسته به طور کامل برگزار شد و به دلیل طراحی خوب در نرخ خرید و اطمینان از سرمایه، کل بسته‌ها پر شده به طوری که الان با درخواست‌های مکرر سرمایه‌گذاران برای دریافت مجوز روبرو هستیم اما به دلیل اینکه سقف مجوزها پر شده این امکان وجود ندارد، همچنین مناقصه سه هزار مگاوات انرژی بادی در حال برگزاری است و هفته آینده بازگشایی پاکات در حوزه بادی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ورود صنایع به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از مدل‌های خوب دولت بود که در این طرح امتیازاتی برای صنایع دیده شد و الان بیش از 3 هزار و 200 مگاوات نیروگاه توسط صنایع در حال ساخت است که بخشی از آن به بهره برداری رسیده است و امروز فاز نخست نیروگاه گل گهر با ظرفیت 10 مگاوات به بهره برداری می‌رسد و مابقی در تابستان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
 
معاون وزیر نیرو عنوان کرد: برای بخش کشاورزی مدل‌های خوبی طراحی شده است و با طراحی این مدل‌ها این امکان برای کشاورزان وجود دارد که به صورت فردی و گروهی نیروگاه احداث کنند، اگر معادل 80 درصد مصرف خود را نیروگاه تجدیدپذیر احداث کنند از مشمولیت کنترل بار طی 4 ماه سال معاف ‌شوند و می‌توانند در طی 8 ماه سال، برق تولیدی خود را بفروش برسانند. در حوزه ادارات در شورای عالی انرژی تصویب شد که 20 درصد برق مصرفی ادارات از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین شود. همچنین برای بخش‌های خانگی مدل‌های مختلفی طراحی شده و امروز تمام مدل‌ها عملیاتی شده است.

کمانی با اشاره به ساخت حدود 13 هزار مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدید پذیر در سراسر کشور گفت: تسهیل در امر سرعت بخشیدن به واگذاری زمین و تسهیلات باید مرود نظر قرار گیرد، دولت سیزدهم پایان سال گذشته مصوبات خوبی برای واگذاری زمین به منظور احداث نیروگاه خورشیدی ارائه کرد، حوزه‌های وزارت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و امور اراضی بسیار کمک کردند اما جا دارد سرعت بیشتری به این موضوع داده شود، اکنون این زمان به 5 ماه رسیده است اما این امکان وجود دارد زمان واگذاری به یک ماه برسد.
  
وی با تاکید بر ایجاد زنجیره‌های تولید بیان کرد: با حجم نیروگاه‌هایی که در حال ساخت داریم و برای اینکه کشور بتواند روی پای خود بایستد و به جهت انحصاری که این صنعت به یک کشور وجود دارد و وابسته نباشیم باید زیرساخت‌ها ایجادشود، در این راستا سال گذشته در هیات دولت سند توسعه زنجیره فتولتاییک به تصویب رسید که در این سند هدفگذاری شد که طی 5 سال به 8 هزار مگاوات ظرفیت تولید نهایی برسیم که شامل تمام حلقه‌ها است، خوشبختانه شرکت مانا انرژی پیشروتر از سند توسعه زنجیره فتولتاییک توانسته بخش زیادی از کار را انجام دهد، امیدواریم طی 5 سال این مهم محقق شود. الان در 4 حلقه از 5 حلقه کارخانه افتتاح شده و در حال ساخت وجود دارد.

انتهای پیام/711/

نظر شما