شناسهٔ خبر: 67230768 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر نیرو:

۱۳ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور در حال ساخت است

هادی صفدری

معاون وزیر نیرو با اشاره به ۱۳ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت کشور، افزود: موضوعاتی مانند تسریع واگذاری زمین و اعطای تسهیلات، نیازمند سرعت بیشتری است.

صاحب‌خبر -

محمود کمانی دوشنبه، ۲۸ خردادماه در در مراسم افتتاح به‌روزترین و بزرگترین خط تولید پنل خورشیدی کشور با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در سال و افتتاح همزمان ۱۲ نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت ۷۰ مگاوات در ۷ استان که در خمین انجام شد، با اشاره به اقدامات دولت در ایجاد زیرساخت‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، یک تغییر ریل برای تولید انرژی پاک بدون نیاز به سوخت فسیلی است که دارای مزایای مختلف بوده و این تغییر ریل نیازمند اقداماتی در بخش‌های مختلف است.

وی گام اول در این راه را طراحی انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و ادامه داد: اولین گام با ارائه برنامه وزیر در مجلس و تصویب توسعه ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپدیر طی پنج سال برداشته شد. تلاش این دولت به ثمر نشسته که نتایج آن قابل مشاهده است و نیروگاه‌هایی که در آینده افتتاح خواهد شد، درستی این مسیر را نشان خواهد داد.

مدیرعامل ساتبا افزود: در شورای عالی انرژی جلسات مختلفی برگزار و قوانینی نیز در مجلس مصوب شد و مقدمات لازم برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر انجام شد. متناسب با نوع سرمایه‌گذاری، مدل‌های مختلفی تصویب شد و با استفاده از قانون ماده ۱۲ رفع موانع تولید، مجوز سه بسته چهار هزار، ۴۵۰۰ و پانصد و سه هزار مگاواتی از شورای اقتصاد اخذ و مناقصات مربوط به دو بسته به طور کامل انجام شد.

وی تصریح کرد: به دلیل طراحی خوب در حوزه نرخ خرید و اطمینان از بازگشت سرمایه، تمام بسته‌ها پر شده و با درخواست‌های مکرر سرمایه‌گذاران برای اخذ مجوز مواجه هستیم. مناقصه سه هزار نیروگاه بادی نیز هفته آینده برگزار خواهد شد.

کمانی گفت: مدل بسیار مناسبی برای ورود صنایع به نیروگاه‌های تجدیدپذیر طراحی شد و امتیازاتی برای صنایع در نظر گرفته شد و در حال حاضر بیش از ۳۲۰۰ مگاوات نیروگاه توسط صنایع در حال ساخت بوده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به طراحی مدل مطلوب در بخش کشاورزی، اظهار کرد: با مدلی که توسط وزیر ابلاغ شده، این امکان وجود دارد که کشاورزان به شکل انفرادی یا گروهی نیروگاه ایجاد کنند و اگر معادل ۸۰ درصد دیماند مصرفی، نیروگاه تجدیدپذیر ایجاد کنند، از محدودیت بار معاف شده و می‌توانند طی ۸ ماه سال، برق تولیدی خود را به فروش برسانند که به ایجاد درآمد و پایداری اقتصاد کشاورزی کمک خواهد کرد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی انرژی، ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات باید از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین شود که این کار از سال جاری آغاز شده است و سالانه ۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد تا به ۲۰ درصد برسد. معادل کل برق مصرفی شرکت توزیع برق استان مرکزی از طریق تجدیدپذیر تامین می‌شود.

وی با اشاره به ۱۳ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت کشور، افزود: موضوعاتی مانند تسریع واگذاری زمین و اعطای تسهیلات، نیازمند سرعت بیشتری است. زمان دو ساله به حدود ۴ الی ۶ ماه کاهش پیدا کرده اما می‌توان زمان واگذاری را به یک ماه کاهش داد.

مدیرعامل ساتبا با تاکید بر ضرورت تکمیل زنجیره تولید، تصریح کرد: برای اینکه کشور بتواند روی پای خود بایستد، باید زیرساخت‌های لازم تکمیل شود. حاکمیت این مسیر را به خوبی طی کرد و طی سال گذشته سند توسعه زنجیره فتوولتائیک تصویب شد و در آن مقرر شد طی ۵ سال به ۸ هزار مگاوات ظرفیت تولید نهایی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم با ادامه مسیر شاهد دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده در زنجیره تولید و بخش نیروگاهی باشیم و بتوان ناترازی برق را از طریق توسعه صنایع تجدیدپذیر، برطرف کنیم.

انتهای پیام

نظر شما