شناسهٔ خبر: 67233908 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

وزیر نیرو در جمع خبرنگاران:

دولت توسعه نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر را در دستور کار قرار داد

وزیر نیرو در جمع خبرنگاران: وزیر نیرو با بیان اینکه دولت برای رفع ناترازی برق، توسعه نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در دستور کار قرار داد، گفت: در حوزه قوانین و مقررات با پشتیبانی‌های دولت تصمیمات لازم گرفته شد. در این رابطه با تأسیس تابلوی سبز، انرژی‌های تجدیدپذیر توانستند با یکدیگر رقابت کنند که فرصت خوبی برای توجیه‌پذیر کردن سرمایه‌گذاری در این زمینه فراهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر محرابیان در حاشیه مراسم بهره‌برداری از بزرگترین و بروزترین خط واحد تولید پنل خورشیدی کشور در شهرستان خمین با ظرفیت 1800 مگاوات در سال و بهره‌برداری همزمان از 12 نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت 70 مگاوات در 7 استان کشور، در شرکت مانا انرژی خمین در جمع خبرنگاران، افزود: در این راستا قوانین با حمایت‌های ایجاد شده اقتصاد انرژی‌های تجدیدپذیر اصلاح شد. 

وی به حمایت‌های ایجاد شده از سوی قانون برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرده و ادامه داد: حمایت‌های قانونی مانند ماده 12 رفع موانع تولید، برای استفاده از سوخت ذخیره شده در دستور کار قرار گرفت و امروز در سطح کشور حدود 22 هزار مگاوات نیروگاه در دستور ساخت قرار دارد که نیمی از آنها تجدیدپذیر هستند. در حال حاضر به صورت ماهانه شاهد بهره‌برداری از نیروگاه‌ها هستیم.

وزیر نیرو اظهار داشت: فناوری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مهم است، چرا که توسعه تکنولوژی و رشد علم در این حوزه سریع است و بهره‌وری را افزایش می دهد، به طوری که هرروزه شاهد تولید فناوری‌های جدید در دنیا هستیم. این فرایند بهره‌وری در حوزه انرژی را افزایش داده و سرمایه مورد نیاز را کاهش می‌دهد. امیدواریم با حمایت از واحدهای این‌چنینی شاهد خودکفایی و استقلال کشور در انرژی‌های تجدیدپذیر باشیم.

محرابیان تصریح کرد: به منظور رفع ناترازی برق کشور تلاش همه‌جانبه در دستور کار قرار گرفته که محور اصلی آن توسعه تولید و مدیریت مصرف است. در این راستا 300 نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت 8400 مگاوات در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد. بخشی از این نیروگاه‌ها امروز به بهره‌برداری رسید و ماهانه به صورت مستمر شاهد بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های مختلف متنوعی برای مدیریت مصرف وجود دارد، بیان داشت: بر اساس مصوبه دولت بر پایه قانون مصوب سال گذشته مجلس، ادارات نیز باید مصرف برق خود را در ساعت اداری 30 درصد و در ساعت غیراداری 60 درصد کاهش دهند. اگر مجموع این اقدامات رعایت شود، با کمترین مشکل از فصل گرم سال گذر خواهیم کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه صنایع در مدیریت مصرف برق به صنایع کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می‌شوند، تأکید کرد: حدود 560 هزار واحد صنعتی کوچک وجود دارد که به دلیل تعداد زیاد و پراکندگی و مهمتر اینکه دارای اقتصادی شکننده هستند، هیچگونه محدودیتی ندارند. صنایع متوسط که بیشتر در شهرک‌های صنعتی هستند، مطابق قانون، یک روز تعطیلی کارکنان را دارند که محدودیت آنها در همان یک روز اعمال شده و در سایر ایام می‌توانند به صورت شبانه‌روزی برای تولید مصرف برق داشته باشند. 700 واحد صنعتی بزرگ کشور نیز در زمان اوج مصرف برق، باید مصرف خود را کاهش دهند و در ساعت غیر اوج مصرف برق نیز می‌توانند دریافت برق خود را به میزان نیاز افزایش دهند.

محرابیان ابراز داشت: مدیریت مصرف برق هوشمندانه با مشارکت همه‌جانبه جامعه امری ضروری است. مردم در بازه زمانی 2 سال گذشته بالاترین همکاری را در مصرف برق داشتند و شاهد کاهش قابل توجه مصرف برق بودیم. اگر این همکاری در تابستان سال جاری نیز ادامه داشته باشد، ، برق به خوبی تامین شده و کمترین مشکل را در تأمین آن خواهیم داشت. 

انتهای پیام/

نظر شما