شناسهٔ خبر: 67229458 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

توضیحات وزیر نیرو درباره افزایش تولید برق از منابع پاک

تسنیم

وزیر نیرو گفت: در قانونی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شد پیش بینی شده که صنایع بزرگ کشور در سال ۱۴۰۲ یک درصد برق خود را باید از برق تجدیدپذیر تامین کنند و سالانه یک درصد به این عدد اضافه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، علی اکبر محرابیان پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح به‌روزترین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در شرکت مانا انرژی پاک خمین با بیان اینکه امروز شاهد بهره‌برداری یک دستاورد عظیم هستیم، اظهار داشت: وقتی در کارخانه مانا انرژی پاک قدم می‌زنیم؛ افتخار ما این است که جوانان نخبه و فارغ التحصیلان رشته برق، شیمی و غیره را می‌بینیم که با عشق و علاقه در مسیر رشد و معرفی اقدامات خود حرکت می‌کنند.

وی افزود: موضوع تامین انرژی به عنوان مهم‌ترین عناصر پیشرفت، رفاه و عامل رشد اقتصادی کشور است و به عنوان مهم‌ترین ارکان در دستور کار دولت قرار دارد، طبیعتا رفع ناترازی انرژی ایجاب می‌کند پروژه‌های این چنینی حمایت شود و بتوان روز به روز در مسیر کاهش ناترازی‌ها حرکت کرد. برای رفع ناترازی برق باید مسیری دنبال شود که بتواند هم مشکل برق و دیگر مشکلات کشور را مرتفع کند.

وزیر نیرو بیان کرد: انرژی تجدیدپذیر چند ویژگی دارد؛ نخست اینکه ناترازی را مرتفع می‌کند و از آنجایی که نیاز به سوخت ندارد در مسیر ناترازی سوخت هم کمک بسیاری دارد، همچنین به خاطر عدم نیاز به آب در حفظ منابع آب کمک می‌کند و مهم‌ترین ویژگی، حفظ محیط زیست است که با این امر می‌توان محیط زیست سالم برای مردم کشور فراهم کرد.

محرابیان عنوان کرد: برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر باید همزمان دو مسیر نیروگاه، توسعه صنعت و زنجیره‌های تولید را طی کرد. کارخانه ای که امروز شاهد افتتاح آن هستیم و تا این مرحله اقدام به تولید ۲۳۰۰ مگاوات پنل خورشیدی را فراهم کرده از جمله کارخانجاتی است که در هدف بلند و بزرگ کشور بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در ابتدای شروع به کار، کشور با مشکلات قابل توجهی مواجه بود که مهم‌ترین مشکل عدم توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در صنعت فتولتاییک و ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود، در اقتصاد یارانه‌ای طبیعتا یارانه‌ای که روی سوخت محاسبه می‌شود اجازه نمی‌دهد ما در صنعت تجدیدپذیر بتوانیم رشد و جهش داشته باشیم، خوشبختانه با حمایت‌های دولت و مجلس شورای اسلامی در مسیری قرار گرفتیم که صنعت تجدیدپذیر به عنوان یک صنعت کاملا توجیه‌پذیر پروژه‌های متعددی را آغاز کرده است و امیدواریم یکی پس از دیگری به بهره برداری برسد.

وزیر نیرو تصریح کرد: اگر قیمت سوخت را به قیمت واقعی محاسبه کنیم تقریبا یک کیلو وات برق تولیدی از مسیر انرژی‌های فسیلی شاید حدود ۱۰ برابر قیمت برق تولید شده از مسیر تجدیدپذیر باشد که این فاصله بسیار قابل توجه است و می‌تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی داشته باشد اما تصور بر این است در اقتصادی که انرژی آن به صورت یارانه ای است چون در تولید برق قیمت سوخت محاسبه نمی‌شود ظاهرا قیمت برق تولیدی از مسیر نیروگاه‌های حرارتی ازران‌تر محاسبه می‌شود؛ که این یک محاسبه کاملا غلط است. اگر نرخ سوخت رابه نرخ واقعی محاسبه کنیم طبیعتا نیروگاه‌های تجدیدپذیر سودآور خواهند بود.

محرابیان بیان کرد: خوشبختانه با قوانین وضع شده و روش‌هایی که در پیش گرفته و قررادادهای منعقد شده این مسیر امروز باز شده است، از نظر بنده مهم‌ترین بخش کار ریل گذاری برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است. برای نخستین بار در تاریخ صنعت برق کشور، مجوز صادرات برق برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم شده است و نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند در طول ۱۲ ماه ۸ ماه را به صادرات بپردازند و در ۴ ماه باقی سال برق تولیدی خود را در بازار عرضه کنند.

وی ادامه داد: برای رقابت برق سبز تابلوی مخصوص در نظر گرفته شده است و این تابلو امکان رقابت توایدکنندگان برق سبز را فراهم کرده است، روزی که این تابلو اجرا شد بسیاری از افراد گفتند به نظر می‌رسد این تابلو موقت باشد اما دیدیم که این طور نشد و شاهد عرضه و فروش برق تجدیدپذیر هستیم و شاهد هستیم نرخ‌ها با توجه به نیاز مصرف کنندگان روز به روز تنظیم شد.

وزیر نیرو بیان کرد: در قانونی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شد پیش بینی شده که صنایع بزرگ کشور در سال ۱۴۰۲ یک درصد برق خود را باید از برق تجدیدپذیر تامین کنند و سالانه یک درصد به این عدد اضافه شود، امسال میزان مصرف از برق تجدیدپذیر به ۲ درصد رسیده است و سالانه این رقم باید تا سقف ۵ درصد افزایش پیدا کند، در کنار آن در شورای عالی انرژی به ریاست شهید آیت الله رئیسی مصوب شد که بخش‌های اداری باید ۲۰ درصد برق خود را از منابع تجدیدپذیر تامین کنند. امیدواریم این نیروگاه‌ها در زمان خود به بهره برداری برسد و به رفع ناترازی انرژی در کشور کمک کند.

وی با تشکر از اقدامات سرمایه گذاران، فعالان صنعت تجدیدپذیر و عوامل کارخانه مانا انرژی خاطرنشان کرد: امروز به همت فعالان این عرصه شاهد تغییر و تحول جدی در صنعت تجدیدپذیر هستیم. امروز سرمایه گذارانی برای ساخت ۱۳ نیروگاه اقدام کردند که این اقدام جای تقدیر دارد، اغلب این نیروگاه‌ها بخشی از برنامه توسعه نیروگاه است و امیدوریم با تلاش و ادامه مسیر روز بتوانیم سهم انرژی تجدیدپذیر را در تامین انرژی کشور افزایش دهیم.

نظر شما