شناسهٔ خبر: 67224390 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

در گفتگوی ویژه خبری؛

پزشکیان: خط فقر زیر ۲۰ میلیون است

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگوی ویژه خبری بیان کرد: افرادی که از مالیات فرار می‌کنند کارمند نیستند و اصولا از کسی که ۱۰ یا ۱۵ میلیون می‌گیرد نباید مالیات گرفت.

صاحب‌خبر -
پزشکیان: خط فقط زیر ۲۰ میلیون است

مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات مردم پاسخ داد.

پزشکیان در ابتدای برنامه با اشاره به حادثه معدن شازند اظهار کرد: «شنیدم که تعدادی از کارگران زحمتکش در معدن شازند اراک زیر آوار ماندند و دو نفر کشته شدند و دو نفر دیگر معلوم نیست در چه وضعیتی هستند؛ به خانواده فوت شده‌ها تسلیت می‌گویم و امیدوارم دو نفر دیگر سالم پیدا شوند. اگر مسیر ما دارای استاندارد باشد، نباید چنین وقایع تلخی اتفاق بیافتد. بسیاری مواقع سیستم معادن غیراستاندارد هستند و حاکمیت باید به این موضوع نظارت کند. من در زمان کودکی و دوران دبیرستان تجربه کارگری دارم. من درد و رنج و گرفتاری کارگران را می‌دانم و سخت است؛ امیدوارم با مشارکت آنها بتوانیم در آینده حق و حقوق آنها طوری دیده شود که پایمال نشود.»

پزشکیان با اشاره به حوزه کشاورزی و کاستی‌ها و کمبودها در این زمینه گفت: «کشاورزان ما قشر زحمت‌کشی هستند و وزارت جهاد کشاورزی اگر اطلاعات زمین و کشت را داشته باشند و به کشاورزان اطلاع رسانی کند که چه بکارند و چگونه بکارند، این محصولات می‌توانند بدون واسطه به بازار‌ها ارسال شوند. ما در آذربایجان غربی یک زمینی داریم و در آنجا کشاورزی می‌کنیم.بنده وقتی محصل هم بودم در زمین‌های مادربزرگم کشاورزی می‌کردم. آن زمان‌ها وضعیت فرق می‌کرد. ما باید برای هر کاری که انجام می‌دهیم بدانیم که چه بازاری دارد. بیشتر کشاورزان ما هزینه کاشت داشت و برداشت خود را به دست نمی‌آورند و ضرر می‌کنند و این وظیفه ماست که هوای این قشر را داشته باشیم. طبیعتاً بحث کشاورزی باید با کارشناسان کشاورزی بررسی شود تا شاهد وضعیت بهتری باشیم. باید کاری کنیم که نهاده‌ها و کود راحت به دست کشاورزان برسد.»

پزشکیان با تاکید بر جایگاه استانداردهای مدارس دولتی گفت: «سوال خوبی است و باید این روند از بین برود. حاکمیت نباید کاری کند استاندارد‌های دولتی آنقدر پایین باشند که کسانی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند عقب بمانند. این وظیفه دولت است که مدارس دولتی را طوری ساماندهی کند تا افرادی که در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند بتوانند همان خدماتی را بگیرند که افراد در مناطق شهری دریافت می‌کنند. با وزرای آموزش و پرورش و مدیران کل جلساتی داشتیم. دغدغه‌ها و نیاز‌ها بررسی شده و اگر زمانی به قدرت رسیدیم آن چیزی که تجربه این دوستان است را عملیاتی خواهیم کرد.»

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره نظام رتبه‌رندی معلمان اظهار کرد: «این طرح به درستی انجام نشده است. آنچه که نوشته شده رضایت کسب نکرده است  یعنی ما هم برنامه نوشتیم و پول خرج کرده‌ایم، هم رضایت کسب نکردیم. حاکمیت باید با مشارکت صاحبان فرایند دست به هر اقدامی بزند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی ممکن است به اقتصاد دولتی و برخی به اقتصاد خصوصی معتقد باشند، بیان کرد: «در کشور‌ها احزاب وقتی میخواهند به قدرت برسند برای هر موضوعی نقشه دارند، اما در کشور ما اینگونه نیست.  می‌توان درباره اختلافات از نظر کارشناسان استفاده کرد که این نظرات را بر چه اساسی ارائه میکنند.»

نامزد انتخابات درباره تورم گفت: «این ظلمی است که ما انجام دادیم و تا حل نشود حقوق بگیران را روز به روز ضعیف‌تر میکنیم. حقوق باید با تورم همسان باشد. اعتراض بازنشستگان و کارمندان مبنی بر مطالبات قانونی و اعتراض به عملی نشدن قانون است. لایحه دولت در بودجه همیشه با کسری مواجه است و به دلیل عدم جبران همیشه اعتراض وجود دارد.‌»

پزشکیان در رابطه با فرار مالیاتی مطرح کرد: «افرادی که از مالیات فرار می‌کنند کارمند نیستند و اصولا از کسی که ۱۰ یا ۱۵ میلیون می‌گیرد نباید مالیات گرفت. هدف از شفافیت داده‌ها افرادی است که درامد کلانی دارند و مالیات نمی‌دهند وگرنه نباید از این‌هایی که حقوق پایین دارند مالیات گرفته شود.در دنیا به همین صورت است. در کشور ما قبل از اینکه حقوق‌ها را بدهند مالیات کسر می‌کنند. بسیاری از افرادی که حقوق کلان دارند و پولشویی میکنند مالیات نمیدهند.»


وی درباره نوع پوشش گفت:‌ «در چارچوب عرف جامعه پوشش باید داشته باشیم. در عرف جامعه چه پوششی را می‌پسندند. اینکه به پوشش مردم گیر بدهیم و آن جور که یک عده‌ای می‌خواهند بپوشند در کدام دین این گونه است؟ حرف از عرف می‌زنیم. نمی‌گوییم شرع.  هر جامعه و فرهنگی عرف خاص لباس پوشیدن دارد و نمی‌توانیم بگوییم حرف باید حرف ما باشد و هر گونه که ما میگوییم باید پوشش داشته باشید.»

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره موافقت خود با افزایش قیمت بنزین گفت: «این ادعاها فیک و غیر واقعی است. هر تصمیمی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود. برای افزایش قیمت بنزین نمی‌شود با ماشینی که به زور به آنها می‌فروشیم قیمت را بالا ببریم. قطعاً اگر ماشین با سوخت پایین و کیفیت بالا تولید شود و با پول ذخیره شده می‌توان به مصرف کنندگان بنزین یارانه داد. قطعاً برای هدفمند کردن بنزین باید جلسه برگزار شود. بیت المال برای همه است. چرا من با سه خودرو و یه کارت بنزین سهمیه‌ای بگیرم و کسی که خودرو ندارد سهمیه نگیرد.»

وی در پاسخ به این سوال که دولت شما دولت سوم روحانی است تصریح کرد: «اگر قرار بود روش گذشتگان ادامه پیدا کند من اصلاً نمی‌آمدم. برای مثال پول محدود و نیاز و تقاضا غیر محدود؛ مدیریت باید پول و تقاضا را متناسب تخصیص دهد. در دولت یکی از عزیزان گفتند ما سی پروژه تصویب کردیم گفتم به ما پول دو پروژه را بدهید تا به اتمام برسانیم نه اینکه سرمایه مردم بدون نتیجه پخش شود. دولت مسعود پزشکیان دولت اول ما خواهد بود نه دولت ایکس و ایگرگ.»

پزشکیان در پایان من باب شفافیت آراء مطرح کرد: « شفافیت رای نیست، شفافیت رانت‌ها و رشوه‌هایی است که گرفته می‌شود. می‌خواهید شفافیت صورت گیرد FATF داخلی را برقرار کنید. با این شفافیت رانت، رشوه، قاچاق و اختلاس از بین برود. این روشن شود خوب است یا مشخص شدن رای یک نماینده؟ شفافیت یعنی نبرند، ندزدند، زمین خواری نکنند.»

نظر شما