شناسهٔ خبر: 67226104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

انتخابات ریاست جمهوری

پزشکیان: در حد توانم مقابل گشت ارشاد خواهم ایستاد/ واکنش نامزد انتخابات به بنزین ۲۰ هزار تومانی در دولت آینده

پزشکیان، کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اینکه هرکس چه پوششی دارد به ما ربطی ندارد. تا جایی که در اختیار من باشد در مقابل گشت ارشاد خواهم ایستاد.

صاحب‌خبر -

به گزارش انتخاب، مسعود پزشکیان کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیروز یکشنبه در نشست خبری و دانشجویی با دانشجویان در دانشگاه تهران گفت: ایران اسلامی گرفتار تفرقه، نفاق و اختلاس‌های بسیاری شده است. در قدم اول باید اختلافات داخلی را کنار بگذاریم. عامل اصلی همه‌ی گرفتاری‌هایمان در قدم اول این است که عده‌ای فکر کنند خودشان بر حقند و دیگران ناحق. هرکسی ایده‌ای دارد و نباید به دیگران اعتراض کرد. نباید کار به این داشته باشیم که هرکسی به چه چیزی اعتقاد دارد و چه چیزی را عبادت می‌کند. ادبیات اطاعت و دستور دادن باید کنار گذاشته شود. بازداشت کردن، علامت دار کردن و اخراج کردن در  دانشگاه جایی ندارد. در ماجرای دانشگاه شریف و بازداشت دانشجویان در مجلس اعتراض کردم.

وی ادامه داد: جواب دانشجویان را با منطق باید داد. اخراج و علامت‌دار کردن راه درستی نیست. راه و برنامه‌ای برای حل مسائل کشور مورد نیاز است که پشتوانه علمی داشته باشد.

پزشکیان با اشاره به اینکه باید با جهان ارتباط منطقی داشته باشیم اظهار کرد: نمی‌توانیم به دیگران چنگال نشان دهیم. باید با دشمنان مدارا کنیم. از سوی دیگر هرکسی که بهتر است باید سر کار باشد؛ نه کسایی که در جناح و حزب مورد علاقه ما هستند. آزادی شعار جمهوری اسلامی است اما این آزادی را به کجا رسانده‌ایم؟ آزادی یعنی همه اقشار بتوانند حرف بزنند و انتخاب بر اساس شایستگی باشد.

منت دانشمندان را خواهیم کشید/ آزادی به این معنا نیست که به هرکه می‌خواهیم توهین کنیم

این نامزد انتخاباتی ادامه داد: تنها کسی بودم که درباره مهسا امینی صریح صحبت کردم و در همین باره نیز تایید صلاحیتم با اما و اگر بود. در قبال اختیارت آینده خودم آیین نامه انضباطی و نوع برخورد با دانشجویان را تغییر خواهم داد. منت دانشمندان را خواهیم کشید هرچند عقیده‌اش با نظام درست نباشد.  زمانی که رییس دانشگاه بودم، کسانی را که کمد دانشجویانم را بررسی کردند، اخراج کردم. دانشجویان احترام بزرگان کشور و مخالفان خود را نگه دارند. اگر عقیده من مبنی بر احترام و سر سپردن به رهبری را قبول ندارید، حق ندارید به من توهین کنید. آزادی به این معنا نیست که به هرکه می‌خواهیم توهین کنیم.

مسعود پزشکیان اختیارات رییس‌جمهور را طبق چارچوب و گسترده دانست و گفت: قول می‌دهم اگر قدرت ریاست کشور دست من باشد اجازه دخالت به وظایف و اختیارات ریاست‌جمهوری را به دیگر نهادها ندهم. به مذهب و عقاید افراد در مسئولیت‌ها کار ندارم، بلکه به توانایی‌های آنان کار دارم. نباید شعاری داد که در حیطه اختیارات نیست. اگر شعار بدهیم، خیانت کرده‌ایم.

با تمام جناح‌های چپ و راست درباره وزرا مشورت خواهم کرد

وی ادامه داد: هنوز تصمیمی بر انتخاب وزرا ندارم اما با تمام جناح‌های چپ و راست در این باره مشورت خواهیم کرد. فکر نمی‌کردم چنین استقبالی از من شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره فساد گفت: فساد را نمی‌شود سه دقیقه‌ای  کنترل کرد، اما در عرض پنج الی شش ماه می‌توان کنترل کرد. درحالی که تک تک شهروندان عبور و مرورشان کنترل می‌شود اما پول‌های چند هزار میلیاردی در کشور گم می‌شود.

به جامعه‌ای قدرتمند برای عدم حرکت حاکمیت به دیکتاتوری نیاز داریم/ اعتراض حق دانشجو است و با اغتشاش متفاوت است

پزشکیان اظهار کرد: اگر اصلاحات قرار است انجام شود باید راه جدل کنار گذاشته شود؛ وگرنه باید انقلاب کرد.  راه اصلاح قطعا از انقلاب آسان‌تر خواهد بود. راه باریک آزادی با نسخه آسان حل نخواهد شد.  به جامعه ‌ای قدرتمند برای عدم حرکت حاکمیت به دیکتاتوری نیاز داریم. اعتراض حق دانشجو است و با اغتشاشات متفاوت است. عده زیادی خارج از کشور منتظرند تا در کشور هرج و مرج شود. اگر به اصل نظام منتقدید رای ندهید اما بی احترامی نکنید.

وی درباره محیط زیست گفت: محیط زیست تهران اینگونه دوام نخواهد آورد و متعجبم از اینکه چرا منابع زیر زمینی را اینگونه نابود می‌کنیم؟

طرح نور و گشت ارشاد به نتیجه نخواهد رسید/ پوشش هر کسی به ما ارتباطی ندارد

کاندیدای انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پایان عنوان کرد: به هیچ وجه با زور نمی‌توان یک تفکر را در جامعه حاکم کرد. تاکنون نه مجوز مطب داشتم، نه سهام داشتم و نه پولی از مریضی گرفته‌ام. طرح نور و گشت ارشاد به نتیجه نخواهد رسید.  نباید کاری کنیم تا دختران و زنان ما نسبت به اعتقادات متنفر باشند. اینکه هرکس چه پوششی دارد به ما ارتباطی ندارد. تا جایی که در اختیار من باشد در مقابل این موضوع خواهم ایستاد و سایر افراد و نهادها را نیز قانع خواهم کرد.

***

واکنش پزشکیان به بنزین ۲۰ هزار تومانی در دولت آینده

باشگاه خبرنگاران نوشت: مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات مردم پاسخ داد.

پزشکیان با اشاره به حادثه معدن شازند اظهار کرد: تعدادی از کارگران زحمتکش ما در معدن شازند اراک فوت کردند، خدمت خانواده آنها تسلیت عرض میکنم. امیدوارم دو عزیزی هم که زیر آوار هستند زودتر پیدا بشوند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: من هم از کودکی کارگری کردم. وقتی دانش آموز بودم تابستان‌ها سرکار می‌رفتم و کارگری می‌کردم، بنابراین درد و رنج مردم را درک می‌کنم. 

وی گفت: اگر مسیر ما دارای استاندارد باشد، نباید چنین وقایع تلخی اتفاق بیافتد. بسیاری مواقع سیستم معادن غیراستاندارد هستند و حاکمیت باید به این موضوع نظارت کند.

طرح رتبه‌بندی معلمان صحیح اجرا نشد

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره نظام رتبه‌رندی معلمان اظهار کرد: این طرح به درستی انجام نشده است. آنچه که نوشته شده رضایت کسب نکرده است  یعنی ما هم برنامه نوشتیم و پول خرج کرده‌ایم، هم رضایت کسب نکردیم. حاکمیت باید با مشارکت صاحبان فرایند دست به هر اقدامی بزند.

مجری اظهار کرد: شهروند دیگری پرسیده، چرا یک ایرانی باید برای ثبت نام فرزند خود دنبال مدرسه خوب بگردد؟

پزشکیان پاسخ داد: سوال خوبی است و باید این روند از بین برود. حاکمیت نباید کاری کند استاندارد‌های دولتی آنقدر پایین باشند که کسانی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند عقب بمانند. این وظیفه دولت است که مدارس دولتی را طوری ساماندهی کند تا افرادی که در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند بتوانند همان خدماتی را بگیرند که افراد در مناطق شهری دریافت می‌کنند. 

پزشکیان اظهار کرد: با وزرای آموزش و پرورش و مدیران کل جلساتی داشتیم. دغدغه‌ها و نیاز‌ها بررسی شده و اگر زمانی به قدرت رسیدیم آن چیزی که تجربه این دوستان است را عملیاتی خواهیم کرد.

اینکه من گفته‌ام بنزین ۲۰ هزار تومان شود فیک و غلط است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه گفته می‌شود موافقِ بنزین ۲۰ هزار تومانی هستم غلط است. اگر قرار است روزی قیمت بنزین بالا برود قبل از آن باید خودروهای باکیفیتی وارد کنیم که در ۱۰۰ کیلومتر ۳-۴ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

راهکار پزشکیان برای فروش بی واسطه محصولات کشاورزان

مجری برنامه در ادامه اظهار کرد: یکی از مردم گفته است که من یک کشاورز در جنوب کشور هستم، چرا محصولات ما باید خوراک دام شوند و بازاری ندارند؟

پزشکیان پاسخ داد: کشاورزان ما قشر زحمتکشی هستند و وزارت جهاد کشاورزی اگر اطلاعات زمین و کشت را داشته باشند و به کشاورزان اطلاع رسانی کند که چه بکارند و چگونه بکارند، این محصولات می‌توانند بدون واسطه به بازار‌ها ارسال شوند. 

او گفت: ما در آذربایجان غربی یک زمینی داریم و در آنجا کشاورزی می‌کنیم.بنده وقتی محصل هم بودم در زمین‌های مادربزرگم کشاورزی می‌کردم. آن زمان‌ها وضعیت فرق می‌کرد. ما باید برای هر کاری که انجام می‌دهیم بدانیم که چه بازاری دارد. 

پزشکیان افزود: بیشتر کشاورزان ما هزینه کاشت داشت و برداشت خود را به دست نمی‌آورند و ضرر می‌کنند و این وظیفه ماست که هوای این قشر را داشته باشیم. طبیعتاً بحث کشاورزی باید با کارشناسان کشاورزی بررسی شود تا شاهد وضعیت بهتری باشیم. باید کاری کنیم که نهاده‌ها و کود راحت به دست کشاورزان برسد.

من در رشته خودم کارشناس هستم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من در رشته خودم کارشناسم. در مسائل اقتصادی کارشناسان را کنار هم قرار نداده‌ایم و روش‌های علمی را مشخص نکرده‌ایم. ممکن است در یک اتاق ۵ کارشناس باشد و هر کدام یک ایده داشته باشند. کارشناسان باید منبع ایده خود را بگویند و ثابت کنند که کدام کشور این مورد را اجرا کرده و به نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: نظرات کارشناسان برجسته باید مبنا قرار گیرند، نه آن کسانی که همینطوری استخدام شدند و اسم خود را کارشناس گذاشتند. وقتی مجموعه این اقدامات انجام قرار گیرد نظرات کارشناسی مورد قبول است. من خودم استاد دانشگاهم و همه این مراحل را طی کردم و اکنون نیز با کارشناسان کار می‌کنم. 

پزشکیان با اشاره به اینکه کسی که جراح مغز است نمی‌تواند در حیطه قلب نظر کارشناسی بدهد، افزود: کارشناسان باید در مورد موضوعی که می‌گویند کار کرده باشند و منبع بیاورند که روش آنها در کشور‌های دیگر به نتیجه رسیده است. دنیا اکنون در رابطه با کار‌های کارشناسانه نگاه ریزبین دارد. اگر کسی فکر کند هر حرفی می‌تواند بزند نهایت جهل است. 

او ادامه داد: من ۱۷ سال در دانشگاه درس خواندم. در همه مراحل هم جزء شاگردان برتر بودم، اما اکنون درباره یک گوشه قلب می‌توانم حرف بزنم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی ممکن است به اقتصاد دولتی و برخی به اقتصاد خصوصی معتقد باشند، بیان کرد: در کشور‌ها احزاب وقتی میخواهند به قدرت برسند برای هر موضوعی نقشه دارند، اما در کشور ما اینگونه نیست.

پزشکیان درباره اختلاف احتمالی در شورا‌های عالی بیان کرد: میتوان درباره اختلافات از نظر کارشناسان استفاده کرد که این نظرات را بر چه اساسی ارائه میکنند.

حقوق باید با تورم همسان باشد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره تورم گفت: این ظلمی است که ما انجام دادیم و تا حل نشود حقوق بگیران را روز به روز ضعیف‌تر میکنیم. حقوق باید با تورم همسان باشد. بسیاری از مردم ما مطالبه قانون دارند. 

وی در پاسخ به این سوال که پیگیری شما در مجلس چه شد؟ گفت: فعلا بخاطر عدم جبران و کسری بودجه و لایحه فعلا به جایی نرسیده است. تقصیر ماست یا دولت؟ دولت باید درآمدزایی کند وقتی درآمد ندارد، نباید تعهد بدهد که نتواند انجام دهد.

به ساماندهی نیروهای شرکتی رسیدگی می‌کنم

پزشکیان گفت: در مورد ساماندهی نیرو‌های شرکتی همیشه چالش داشتیم. در بهداشت و درمان بیمارستان‌های ما چارت دارند که بیشترش خالی است و نیرو‌های شرکتی برداشته‌اند و حقوق ناچیزی می‌دهند، در حالی که این باعث شده دو نفر در یک شرایط مساوی حقوق‌های متفاوت داشته باشند و این عین بی عدالتی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: قراربود به نیرو‌های شرکتی بر اساس عملکرد پول بدهند، اما اینگونه نشد. میخواستند پول ندهند اما گفتند میخواهیم کرامت بدهیم و بر اساس عملکرد پول بدهیم این چالش از زمان وزارت من وجود داشته است.

او گفت: این امر را اصلاح و چارت سازمانی تعیین می‌کنیم. یا باید استخدام شوند یا معلوم شود چرا به کار گرفته شده اند.

در کشور ما قبل از اینکه حقوق‌ها را بدهند مالیات کسر می‌کنند

پزشکیان درباره شفافیت گفت: افرادی که از مالیات فرار می‌کنند کارمند نیستند و اصولا از کسی که ۱۰ یا ۱۵ میلیون می‌گیرد نباید مالیات گرفت. هدف از شفافیت داده‌ها افرادی است که درامد کلانی دارند و مالیات نمی‌دهند وگرنه نباید از این‌هایی که حقوق پایین دارند مالیات گرفته شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در دنیا به همین صورت است. در کشور ما قبل از اینکه حقوق‌ها را بدهند مالیات کسر می‌کنند. بسیاری از افرادی که حقوق کلان دارند و پولشویی میکنند مالیات نمیدهند.

او اضافه کرد: ما اگر میخواهیم درآمد‌های مالیاتی را اصلاح کنیم باید از این افراد گرفته شوند. ما باید کاری کنیم که مردم بتوانند زندگی کنند و دغدغه نان درآوردن نداشته باشند. زندگی آرامی باید برای مردم درست کنیم.

من نگفتم اموال مسئولین نباید شفاف شود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: شفافیت اموال مسئولان را من گفته‌ام که شفاف کرده‌ام، اما اگر بخواهم زد و بند کنم به حساب کسی دیگر میریزم. من اگر بخواهم تخلف کنم راه تخلف من بسته نیست.

وی درباره ساماندهی اتباع خارجی گفت: این موضوع نگاه کارشناسی می‌خواهد و مطمئنا باید با کارشناسان نشست و نسبت به روند تدبیری نشان داد.این دغدغه مردم است. با این موضوع مردم مشکل دارند و حتما باید به آن فکر کنیم.

وی درباره نوع پوشش گفت:‌ در چارچوب عرف جامعه پوشش باید داشته باشیم. در عرف جامعه چه پوششی را می‌پسندند. اینکه به پوشش مردم گیر بدهیم و آن جور که یک عده‌ای می‌خواهند بپوشند در کدام دین این گونه است؟ حرف از عرف می‌زنیم. نمی‌گوییم شرع.  هر جامعه و فرهنگی عرف خاص لباس پوشیدن دارد و نمی‌توانیم بگوییم حرف باید حرف ما باشد و هر گونه که ما میگوییم باید پوشش داشته باشید.

پزشکیان اظهار کرد: خارج از عرف یعنی هنجار شکنی است. مردم عادی مانند ما لباس می‌پوشند. من جراح قلب هستم و سعی کردم مانند مردم عادی لباس بپوشم. اما این که ما عرف را زیر پا بگذاریم به فرهنگ و آموزش ما ربط دارد و خیلی وقت‌ها مردم برای لج کردن با ما نوع پوشش خود را تغییر می‌دهند.

وی درباه فدرالیسم گفت: این موضوع به کشور ما ربطی ندارد. سیاست‌های کلی در مرکز باید باشند و اختیارات به سایر نقاط داده شود. واگذاری اختیار و دادن مسئولیت و پاسخگویی الفبای مدیریت است

دولت من، دولت مسعود پزشکیان خواهد بود

مجری پرسید: آیا قصد دارید خط مشی دولت‌های دیگر را داشته باشید و شما آیا دولت سوم روحانی هستید؟

پزشکیان پاسخ داد: اصلا اینگونه نیست. تغییر در خیلی از شاخص‌های مدیریت باید دیده شود. در دولتی آمدند گفتند ۳۰ پروژه را مصوب کردیم و ما عنوان کردیم شما تنها ۲ پروژه را تمام کنید. این اقدامات یعنی هدر دادن پول و باید اقدامات خود را به بهترین شکل عملی کنیم. دولتی که خواهد آمد دولت مسعود پزشکیان است نه دولت شخص دیگری.

آیا شما مخالف شفافیت آراء هستید؟

پزشکیان جواب داد: شفافیت به رای نیست. شفافیت رانت‌هایی است که وجود دارد. می‌خواهید شفافیت درست شود FATF داخلی را اجرایی کنید. FATF روشن شود رانت و اختلاsها مشخص می‌شوند یا رای نماینده‌ها مشخص شود؟ شفافیت غیر از دعوا در مجلس موضوع دیگری برای مردم ندارد. شفافیت یعنی قاچاق و دزدی و فساد نکنند نه اینکه رای نماینده‌ها مشخص شود.

نظر شما